Pracownia Dydaktyki Chemii

Adres: Plac Marii Curie-Skłodowskiej 3, 20-031 Lublin
budynek "Collegium Chemicum", (zob. lokalizację),
VI piętro
tel. +48 81 537 55 03
strona www: dydchem.umcs.lublin.pl

Skład osobowy:

Dr hab. Ryszard M. Janiuk - wolontariat, email: rmjaniuk@poczta.umcs.lublin.pl
Dr Zofia Kloc, tel. 815375690; email: zofia.kloc@poczta.umcs.lublin.pl
Dr Agnieszka Kamińska-Ostęp, tel. 815375688; email: aostep@poczta.umcs.lublin.pl

Kierunki badań:

  • proces uczenia się chemii
  • funkcje teorii i modeli teoretycznych w nauczaniu i uczeniu się chemii
  • trudności poznawcze w uczeniu się chemii
  • zastosowanie środków dydaktycznych w nauczaniu chemii
  • unowocześnianie metod kształcenia nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
  • zintegrowane nauczanie przedmiotów przyrodniczych
  • wykorzystanie zadań testowych do oceny jakości i skuteczności kształcenia chemicznego
  • badanie uwarunkowań i efektywności kształcenia chemicznego
  • zagadnienia ochrony środowiska w kształceniu chemicznym
  • kształtowanie całościowego obrazu wiedzy o przyrodzie w procesie nauczania chemii
  • czynniki wpływające na przebieg i efekty nauczania chemii uczniów z dysleksją
  • doskonalenie metod nauczania i uczenia się chemii - techniki i metody aktywizujące
  • badanie czynników wpływających na zainteresowanie i motywację uczniów do uczenia się chemii
Dydaktyka:
Blok dydaktyczny, Podstawy dydaktyki
  • I rok, semestr II: wykład (15 godz) ; zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
Blok dydaktyczny, Dydaktyka chemii,
  • I rok, semestr II: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (45 godz)
  • praktyka przedmiotowo-metodyczna w szkole średniej, (60 godz)
  • I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (30 godz),
  • I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-seminaryjne (15 godz),
  • praktyka przedmiotowo-metodyczna w gimnazjum (60 godz)
Blok dydaktyczny, Technologia informacyjna
  • I rok, semestr II: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
  • I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
Blok dydaktyczny, Prawo oświatowe i BHP
  • I rok, semestr III: wykład (15 godz)
Nauczanie biologii i chemii I°, Dydaktyka biologii i chemii
  • II rok, semestr III, wykład (10 godz)
  • II rok, semestr III, zajęcia laboratoryjne (30 godz)
  • II rok, semestr IV, zajęcia laboratoryjne (30 godz)
  • II rok, semestr IV, praktyki przedmiotowo-metodyczne (30 godz)
Nauczanie biologii i chemii I°, Technologia informacyjna w edukacji
  • III rok, semestr VI: zajęcia laboratoryjne - 15 godzin
Nauczanie biologii i chemii II°, Dydaktyka chemii
  • I rok, semestr II: zajęcia laboratoryjne (60godz)
  • praktyka przedmiotowo-metodyczna w szkole średniej (15 godz)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Właściwości substancji i procesy chemiczne w przyrodzie
  • III rok, semestr VI; wykład (15 godzin)
  • III rok, semestr VI; ćwiczenia (15 godzin)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Laboratorium chemiczne
  • III rok, semestr VI; laboratorium (15 godzin)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Dydaktyka geografii i przyrody (nauczanie zagadnień chemicznych)
  • III rok, semestr VI; ćwiczenia (15 godzin)
Studia Podyplomowe
  1. Podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie nauczania chemii
    • Dydaktyka chemii
  2. Podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie nauczania przyrody na drugim etapie kształcenia
    • Chemia w życiu codziennym
Prace magisterskie
  • Kosmetyki do codziennej pielęgnacji ich skład i funkcje
  • Pozaszkolne formy działalności dydaktycznej z zakresu nauk przyrodniczych w Polsce
  • Badanie opinii na temat stanu edukacji przyrodniczej w Polsce
  • Konkursy z przedmiotów przyrodniczych służące rozwijaniu zainteresowań uczniów gimnazjów i liceów organizowane przez uczelnie wyższe
  • Opracowanie obudowy dydaktycznej do zagadnień „Woda i roztwory wodne”
  • Stan wiedzy uczniów gimnazjów na temat aspektów chemicznych ochrony środowiska
Otwarte przewody doktorskie:
  • Włodzimierz Kuśmierczuk - Poprawność merytoryczna i ujęcie dydaktyczne wybranych zagadnień w podręcznikach chemii dla liceów a koncepcje alternatywne uczniów
  • Radosław Brzyski - Badanie wpływu zajęć prowadzonych metodą nauczania hybrydowego na zainteresowania chemią uczniów gimnazjum
Inne ważne informacje:
  • współpraca ze środowiskiem szkolnym (organizacja zawodów Olimpiady Chemicznej, konkurs „Rok przed maturą”, zajęcia dla uczniów klas drugich gimnazjów - ChemIQ, zajęcia dla uczniów klas drugich szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych chemią,  udział w ogólnopolskich egzaminach zewnętrznych z zakresu chemii)
  • współpraca międzynarodowa (organizacja konferencji, udział w programach dydaktycznych i edukacyjnych)
  • opracowywanie podręczników i materiałów dydaktycznych do nauczania chemii