Skład osobowy:
Dr hab. Ryszard M. Janiuk - wolontariat, email: rmjaniuk@poczta.umcs.lublin.pl
Dr Zofia Kloc, tel. 815375690; email: zofia.kloc@poczta.umcs.lublin.pl
Dr Agnieszka Kamińska-Ostęp, tel. 815375688; email: aostep@poczta.umcs.lublin.pl
Kierunki badań:
-
proces uczenia się chemii
-
funkcje teorii i modeli teoretycznych w nauczaniu i uczeniu się chemii
-
trudności poznawcze w uczeniu się chemii
-
zastosowanie środków dydaktycznych w nauczaniu chemii
-
unowocześnianie metod kształcenia nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
-
zintegrowane nauczanie przedmiotów przyrodniczych
-
wykorzystanie zadań testowych do oceny jakości i skuteczności kształcenia chemicznego
-
badanie uwarunkowań i efektywności kształcenia chemicznego
-
zagadnienia ochrony środowiska w kształceniu chemicznym
-
kształtowanie całościowego obrazu wiedzy o przyrodzie w procesie nauczania chemii
-
czynniki wpływające na przebieg i efekty nauczania chemii uczniów z dysleksją
-
doskonalenie metod nauczania i uczenia się chemii - techniki i metody aktywizujące
-
badanie czynników wpływających na zainteresowanie i motywację uczniów do uczenia się chemii
Dydaktyka:
Blok dydaktyczny, Podstawy dydaktyki
- I rok, semestr II: wykład (15 godz) ; zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
Blok dydaktyczny, Dydaktyka chemii,
- I rok, semestr II: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (45 godz)
- praktyka przedmiotowo-metodyczna w szkole średniej, (60 godz)
- I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (30 godz),
- I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-seminaryjne (15 godz),
- praktyka przedmiotowo-metodyczna w gimnazjum (60 godz)
Blok dydaktyczny, Technologia informacyjna
- I rok, semestr II: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
- I rok, semestr III: zajęcia konwersatoryjno-laboratoryjne (15 godz)
Blok dydaktyczny, Prawo oświatowe i BHP
- I rok, semestr III: wykład (15 godz)
Nauczanie biologii i chemii I°, Dydaktyka biologii i chemii
- II rok, semestr III, wykład (10 godz)
- II rok, semestr III, zajęcia laboratoryjne (30 godz)
- II rok, semestr IV, zajęcia laboratoryjne (30 godz)
- II rok, semestr IV, praktyki przedmiotowo-metodyczne (30 godz)
Nauczanie biologii i chemii I°, Technologia informacyjna w edukacji
- III rok, semestr VI: zajęcia laboratoryjne - 15 godzin
Nauczanie biologii i chemii II°, Dydaktyka chemii
- I rok, semestr II: zajęcia laboratoryjne (60godz)
- praktyka przedmiotowo-metodyczna w szkole średniej (15 godz)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Właściwości substancji i procesy chemiczne w przyrodzie
- III rok, semestr VI; wykład (15 godzin)
- III rok, semestr VI; ćwiczenia (15 godzin)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Laboratorium chemiczne
- III rok, semestr VI; laboratorium (15 godzin)
Nauczanie geografii i Przyrody I°, Dydaktyka geografii i przyrody (nauczanie zagadnień chemicznych)
- III rok, semestr VI; ćwiczenia (15 godzin)
Studia Podyplomowe
- Podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie nauczania chemii
- Podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie nauczania przyrody na drugim etapie kształcenia
- Chemia w życiu codziennym
Prace magisterskie
- Kosmetyki do codziennej pielęgnacji ich skład i funkcje
- Pozaszkolne formy działalności dydaktycznej z zakresu nauk przyrodniczych w Polsce
- Badanie opinii na temat stanu edukacji przyrodniczej w Polsce
- Konkursy z przedmiotów przyrodniczych służące rozwijaniu zainteresowań uczniów gimnazjów i liceów organizowane przez uczelnie wyższe
- Opracowanie obudowy dydaktycznej do zagadnień „Woda i roztwory wodne”
- Stan wiedzy uczniów gimnazjów na temat aspektów chemicznych ochrony środowiska
Otwarte przewody doktorskie:
- Włodzimierz Kuśmierczuk - Poprawność merytoryczna i ujęcie dydaktyczne wybranych zagadnień w podręcznikach chemii dla liceów a koncepcje alternatywne uczniów
- Radosław Brzyski - Badanie wpływu zajęć prowadzonych metodą nauczania hybrydowego na zainteresowania chemią uczniów gimnazjum
Inne ważne informacje:
-
współpraca ze środowiskiem szkolnym (organizacja zawodów Olimpiady Chemicznej, konkurs „Rok przed maturą”, zajęcia dla uczniów klas drugich gimnazjów - ChemIQ, zajęcia dla uczniów klas drugich szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych chemią, udział w ogólnopolskich egzaminach zewnętrznych z zakresu chemii)
-
współpraca międzynarodowa (organizacja konferencji, udział w programach dydaktycznych i edukacyjnych)
-
opracowywanie podręczników i materiałów dydaktycznych do nauczania chemii