Koncepcja warsztatów została przygotowana przez Zespół Trenerski projektu „Między Innymi” składający się z doświadczonych trenerek i trenerów, coachów oraz psycholożek i psychologów międzykulturowych, mających wieloletnią praktykę w pracy z młodzieżą z Polski i z zagranicy, jak również osobiste doświadczenia życia i pracy w innej kulturze. Jest ona rezultatem wieloletnich doświadczeń szkoleniowych zespołu, a także analizy najnowszych trendów w edukacji formalnej i pozaformalnej oraz dokumentów Komisji Europejskiej dotyczących strategii rozwoju Europy.
Termin: 12-13 kwietnia 2019 r. oraz 17-18 maja 2019 r.
Czas trwania: 4 moduły po 8 godz. dydaktycznych (po 6 godz. zegarowych) - razem 32 godz.
Start: godz. 10.00 (piątek) i godz. 9.00 (sobota)
Miejsce: sala nr 52, ul. Narutowicza 12, Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS
Zapisy: na adres e-mail agata.swidzinska@poczta.umcs.lublin.pl (wg kolejności zgłoszeń – proszę podać rok i kierunek studiów)
Uwaga! Warunkiem zapisania się na warsztaty jest deklaracja uczestnictwa w czterech komplementarnych modułach.
Udział w warsztatach jest nieodpłatny.
Uczestnicy otrzymają certyfikaty.
Tematyka warsztatów:
I Moduł: „Wstęp do edukacji międzykulturowej” obejmuje:
- Wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”;
- Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia;
- Możliwość realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży i programu „Erasmus+ Młodzież”.
II Moduł: „Stereotypy i ich wpływ na relacje międzykulturowe” obejmuje:
- Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym);
- Pogłębianie wiedzy nt. wymiarów kultury, stereotypów i uprzedzeń oraz zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową;
- Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań występujących w różnych kulturach;
- Doskonalenie umiejętności odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym;
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych.
III Moduł: „O sile słów. Rola języka w opisywaniu i rozumieniu świata”:
- Rola języka w opisywaniu i rozumieniu świata;
- „Tureckie kazanie”, „czeski film” i „angielska flegma” – o wpływie powiedzeń i przysłów na wizerunek i ocenę przedstawicieli/ek różnych kultur i narodów;
- Analiza bajek i powieści dla dzieci pod kątem języka wykorzystanego do opisu przedstawicieli/ek innych kultur i narodów;
- Od mowy nienawiści do eksterminacji – o braku reakcji prowadzącym do eskalacji i drastycznych przejawów uprzedzeń (na bazie Piramidy nienawiści Gordona Allporta);
- Język równościowy jako tworzenie sprawiedliwych norm językowych odzwierciedlających równość i różnorodność świata.
IV Moduł: „Edukacja międzykulturowa jako narzędzie rozumienia wyzwań współczesnego świata – perspektywa globalna”:
- Zrozumienie, skąd pochodzi nasza wiedza o większości świata:
- refleksyjna analiza tekstów kultury polskiej i europejskiej – powrót do kolonialnych źródeł współczesnych przekonań o ludziach, miejscach, kulturach i niebezpieczeństwo jednej historii;
- „to nie brak wiedzy jest problemem, ale z góry przyjęte uprzedzenia” – zestawienie faktów o współczesnym świecie z potocznymi przekonaniami i refleksja jak używać aktualnej wiedzy, by przeciwdziałać uprzedzeniom;
- analiza języka przekazów medialnych i ich wpływu na kształtowanie obrazu świata, czyli jak można nami sterować grając na emocjach.
- Wprowadzenie perspektywy praw człowieka jako podstawy i narzędzia edukacji międzykulturowej – odniesienie ich do pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą;
- Analiza wpływu, jaki rozumienie globalnych współzależności ma na zmniejszanie uprzedzeń;
- Co się zmieni, kiedy poznam Twoją historię? – przejście od potocznego obrazu świata do osobistych złożonych narracji oraz poznanie ich zastosowania w przezwyciężaniu stereotypów;
Opcja: cały moduł może być poświęcony zagadnieniom migracji i uchodźstwa.