Projekty

Dni Świadomości Autyzmu

  • Czas realizacji projektu: kwiecień roku akademickiego 2020/2021.
  • Organizatorzy: Akademickie Centrum Wsparcia, Zespół ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.
  • Wydarzenia, które mają na celu zwrócić uwagę na problematykę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także będą miały realny wpływ na promocję wiedzy i szerzenie świadomości w danej problematyce.
  • Wydarzenia:
    • webinaria dotyczące poruszanej problematyki,
    • szkolenia, panele i warsztaty,
    • film o dorosłych osobach w spektrum oraz o klasie integracyjnej,
    • quiz wiedzy na temat faktów i mitów związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
    • dyżury pomocowe prowadzone przez członków ACW "Niebieski dyżur",
    • PsychoKino,
    • konferencja "Język Autyzmu",
    • badanie eksploracyjne na temat sytuacji uczniów w spektrum autyzmu podczas zdalnego nauczania.

Przyjazny Uniwersytet, część VI

Strona projektu

  • Czas realizacji projektu: rok akademicki 2020/2021.
  • Szósta edycja projektu w oparciu o doświadczenia poprzednich edycji obejmowała działania, które są kontynuacją przedsięwzięć z poprzednich lat, a także nowe inicjatywy. Zorganizowano szereg szkoleń, warsztatów, wykładów, paneli dyskusyjnych.

Część badawcza:

  • Przeprowadzone zostały badania ilościowe, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety online, respondentami byli pracownicy UMCS, występowały pytania zarówno jednokrotnego, jak i wielokrotnego wyboru.
  • Celem badań było uzyskanie informacji na temat kondycji psychicznej respondentów w trakcie trwania pandemii. W szczególności chodziło o dokonanie subiektywnej samooceny w tym zakresie.

Sprawozdanie z badań w ramach VI edycji projektu Przyjazny Uniwersytet

Część praktyczna:
W budowie.

Przyjazny Uniwersytet, część V

Strona projektu

  • Czas realizacji projektu: rok akademicki 2019/2020.
  • Sprawozdanie z V edycji projektu Przyjazny Uniwersytet
  • Piąta edycja projektu w oparciu o doświadczenia poprzednich edycji obejmowała działania, które są kontynuacją przedsięwzięć z poprzednich lat, a także nowe inicjatywy. Zorganizowano szereg szkoleń, warsztatów, wykładów, paneli dyskusyjnych, Otwarte Seminaria Filozoficzno-Psychiatryczne, cykl PsychoKino, przeprowadzono badania oraz stworzono platformę edukacyjno-uwrażliwiającą.

Część badawcza:

  • Badanie postaw i potrzeb społeczności UMCS wobec osób z trudnościami psychicznymi, które miało na celu weryfikacje stanu wiedzy na temat zdrowia psychicznego wśród studentów i pracowników UMCS, z uwzględnieniem zapotrzebowania związanego z radzeniem sobie z współtowarzyszącymi trudnościami.

Część praktyczna:

  • Platforma edukacyjno-uwrażliwiająca - ważnym działaniem piątej edycji było stworzenie platformy edukacyjnej. Odpowiada ona w dużej mierze na niezmiennie sygnalizowane w badaniach zapotrzebowanie na wiedzę i umiejętności z zakresu zdrowia psychicznego.
  • VIII Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne - była to pierwsza taka ogólnopolska konferencja humanistyczna na temat szpitalnictwa psychiatrycznego. Temat został gruntownie omówiony dzięki wymianie refleksji, doświadczeń i wyników badań naukowych - zarówno z perspektywy specjalistów, jak i osób po kryzysie zdrowia psychicznego.
  • Spot psychoedukacyjny i uwrażliwiający - głównym celem spotu było zwrócenie uwagi i uwrażliwienie na potrzeby osób przeżywających kryzys emocjonalny, a także propagowanie komunikacji wspierającej. Ze względu na sytuacje epidemiologiczną, wszelkie działania odbyły się on-line, za pośrednictwem komunikatora przeprowadzono casting, którego fragmenty posłużyły do stworzenia filmu. Pod koniec pierwszego semestru ruszyły prace związane z tworzeniem spotu projektu. Wzięli w nim udział studencie UMCS i innych uczelni w Lublinie.
  • PsychoKino - seria spotkań filmowych, połączonych z prelekcją i panelem dyskusyjnym obejmujących problematykę zdrowia psychicznego oraz towarzyszącym problemom. W V edycji zaprezentowano m.in.: "Niepamięć", PsychoKino z KinoZofią - Hannah Arendt, "Babadook", "Scena zbrodni", "Dogman", "Wszystko może się przytrafić", "Szpila", "Jak rozmawiać z osobą w kryzysie". Spotkania miały na celu przybliżenie specyfiki problemówm, z jakimi mierzą się osoby w kryzysach zdrowia psychicznego oraz rolę otoczenia w procesie powrotu do zdrowia.
  • Warsztaty filmowe (on-line) - seria trzech warsztatów. Pierwszy z nich polegał na wykorzystaniu przygotowanego wcześniej materiału filmowego, do przyjrzenia się sobie i dokonania pewnej autoanalizy. Wiedza o konstrukcji filmu oraz wgląd w sztukę filmową pozwoliły uczestnikom lepiej przyjrzeć się swojemu dziełu, a co za tym idzie - własnej perspektywy przeżywania strachu. Zaprezentowane historie posłużyły również do stworzenia listy sposobów radzenia sobie z niepokojem, które zostały omówione przez prowadzącą psycholożkę. Kolejny warsztat dotyczył istotnej dla zdrowia psychicznego kwestii seksualności. Warsztat pozwolił również poruszyć takie tematy jak granice tolerancji w zakresie seksualności oraz kwestie naszej wolności i decyzyjności w aspekcie podejmowania czynności seksualnych. Ostatni warsztat filmowy poświęcony został zagadnieniu marzeń i strachu, który ogranicza nas w ich realizacji.

Lubelski Konwent Regionalny

Lubelski Konwent przed III Kongresem Osób Niepełnosprawnych 2017 odbędzie się 12.10.2017 r. w Instytucie Pedagogiki UMCS, ul. Narutowicza 12 w Lublinie.
Tematem Konwentu „Uczeń z niepełnosprawnością w polskim systemie edukacji”

Organizatorzy konwentu w Lublinie:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem” w Zamościu
Fundacja ALPHA

Projekt „Dobre życie”

W trosce o bezpieczeństwo studentów naszej Uczelni w roku akademickim 2017/2018 rozpoczęliśmy realizację projektu „Dobre życie”, które głównym celem jest przeciwdziałanie samobójstwom w społeczności akademickiej oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie komunikacji i zmniejszania piętna otaczającego samobójstwo. Projekt będzie koncentrował się głównie na działaniach profilaktycznych, których celem będzie promocja zdrowia psychicznego takich jak szkolenia dla studentów i pracowników uniwersytetu, zaprojektowanie i wdrożenie aplikacji, badania i akcje informacyjne w społeczności akademickiej, warsztaty z arteterapii oraz powołanie grupy terapeutycznej, dla studentów potrzebujących wsparcia w kryzysie zdrowia psychicznego.

Broszura „Zaprzyjaźnij się ze sobą na studiach”

Przyjazny Uniwersytet, część IV

  • Czas realizacji projektu: rok akademicki 2016/2017  

  • Sprawozdanie z IV edycji projektu Przyjazny Uniwersytet

  • Czwarta edycja projektu w oparciu o doświadczenia poprzednich edycji obejmowała działania, które są kontynuacją przedsięwzięć z poprzednich lat, a także nowe inicjatywy. Zorganizowano szereg szkoleń, warsztatów, wykładów, paneli dyskusyjnych, Festiwal Pozytywnej Energii, Otwarte Seminaria Filozoficzno-Psychiatryczne oraz cykl Psychokina.

Część praktyczna:

  • IV Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne pt. „Antropologia doświadczenia a zdrowie psychiczne”. Głównym tematem konferencji były pojęcia doświadczenia, rozumienia, emocji i perspektywy bliskiej doświadczeniu. Przedmiot dyskusji stanowiły rozmaite wymiary doświadczenia i emocji, sposoby doświadczania siebie, świata i innych oraz odpowiadające im narracje. Konferencji towarzyszyły warsztaty oraz wydarzenia kulturalne takie jak performance i pokazy filmowe połączone z komentarzem oraz dyskusją.

  • Konkurs na komiks zawierający historię studentów, którzy przezwyciężali kryzys psychiczny - na początku roku akademickiego przeprowadzony został konkurs na komiks dla studentów i absolwentów UMCS. Zadaniem było obrazowe przedstawienie krótkiej historii o roli wsparcia społecznego w wychodzeniu z kryzysu psychicznego. Pani Izabela Borkowska, studentka Wydziału Biologii i Biotechnologii naszego Uniwersytetu.

https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0507/194819-ania-i-depresja.pdf

https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0401/093937-marek-i-schizofrenia.pdf

https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0411/234204-karolina-i-zaburznia-odzywiania.pdf

  • PsychoKino – seria spotkań filmowych, połączonych z prelekcją i panelem dyskusyjnym obejmujących problematykę zdrowia psychicznego oraz towarzyszącym problemom. W IV edycji nowością był udział gościa specjalnego, czyli osoby po kryzysie psychicznym. Podczas spotkań filmowych z panelem dyskusyjnym zaprezentowano takie filmy jak: "Ostatnia rodzina", "Szwedzka teoria miłości", "Melancholia", "Kamper". Małe PsychoKino, czyli spotkania filmowe połączone z pracą warsztatową zawierały takie filmy jak: ,"Kot Bob i Ja", "W głowie się nie mieści", "Szukając Erica", "Nietykalni". Spotkania miały na celu przybliżenie specyfiki problemów, z jakimi muszą mierzyć się osoby z zaburzeniami oraz rolę otoczenia w procesie powrotu do zdrowia.

  • Warsztaty z arteterapii – miały na celu usprawnienie komunikacji między ludźmi poprzez działania artystyczne. Arteterapia stosowana jest jako metoda rozwoju osobistego oraz dzięki wykorzystaniu różnych metod i środków artystycznych pozwala zrozumieć naturę problemów i nauczyć się radzenia sobie z napięciem emocjonalnym i panowaniem nad stresem.

  • Festiwal Pozytywnej Energii - seria warsztatów dla pracowników naukowych obejmujących tematykę wsparcia studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego oraz trudnych sytuacji interpersonalnych w pracy nauczyciela akademickiego. Dla studentów i doktorantów przeprowadzono warsztaty m.in.: coachingowe, antydyskryminacyjne i arteterapii. W ramach festiwalu odbyły się również trzy wykłady interakcyjne, które w szczególny sposób odznaczały się szczególnym zaangażowaniem publiczności w całość spotkania.

Przyjazny Uniwersytet, część III

  • Czas realizacji projektu: rok akademicki 2015/2016

  • Sprawozdanie z III edycji projektu Przyjazny Uniwersytet

  • Trzecia edycja projektu kontynuująca tematykę wsparcia osób doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego. W ramach projektu zorganizowane zostało III Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne, PsychoKino, Dni Higieny Psychicznej oraz wiele wykładów, szkoleń, warsztatów poświęconej tematyce zdrowia psychicznego.

Część teoretyczna:

  • III Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne pt. „Diagnozy współczesności” – konferencja dotycząca społecznych i kulturowych uwarunkowań zdrowia psychicznego oraz problematyki higieny psychicznej w kontekście wyzwań współczesności. Głównym tematem konferencji była kondycja młodzieży studiującej oraz możliwości propagowania wiedzy z zakresu psychoprofilaktyki, psychoedukacji i samorozwoju w obrębie społeczności akademickiej. Pojęcie diagnozy wzięte z praktyki klinicznej odnosi się tu do szerszych zjawisk kulturalno-społecznych: wyzwań edukacyjnych, procesów globalizacji, migracji społecznej, idei wielokulturowości, procesów psychiatryzacji i technologizacji współczesnego myślenia.

  • PsychoKino – seria spotkań filmowych połączonych z prelekcją i dyskusją na temat kwestii związanych ze zdrowiem psychicznym. Spotkania przybliżą w przystępny sposób problematykę psychoedukacji oraz stanowią próbę walki z mitami i stereotypami na temat zaburzeń i chorób psychicznych. Zaprezentowano takie filmy jak: "Body/Ciało", "Requiem", "Dziewczyna z szafy", "Musimy porozmawiać o Kevinie", "Pod Mocnym Aniołem", "Miłość Larsa".

Część praktyczna:

  • Biuletyn informacyjny – broszura zawierająca informacje na temat zasad postępowania w kontakcie ze studentem z problemami psychicznym oraz strategii niesienia mu pomocy na UMCS.

  • Dni Higieny Psychicznej – wydarzenie skierowane do społeczności akademickiej, mające na celu uwrażliwienie uczestników warsztatów i spotkań na problematykę higieny psychicznej, psychoprofilaktyki i psychoedukacji.

  • Warsztaty z arteterapii – forma wsparcia psychicznego poprzez pokazanie uczestnikom form artystycznego wyrazu uczuć i emocji oraz kreatywnych sposobów spędzania czasu.

  • Broszury informacyjno-edukacyjne dla pracowników oraz studentów UMCS pod tytułami „Wsparcie studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego” i „Wsparcie kolegów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”. Broszury zawierały informacje i wskazówki na temat tego jak postępować w sytuacji, kiedy ktoś w naszym otoczeniu doświadcza trudności psychicznych oraz wiadomości na temat tego, gdzie na UMCS można szukać pomocy w takich sytuacjach.

„Wsparcie studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”

„Wsparcie kolegów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”

Przyjazny Uniwersytet, część II

  • Czas realizacji projektu: rok akademicki 2014/2015

  • Sprawozdanie z II edycji projektu Przyjazny Uniwersytet

  • Projekt był kontynuacją działań szkoleniowych podjętych w pierwszej edycji. W ramach projektu lubelscy psychiatrzy przeprowadzili serię wykładów, w trakcie których przedstawiali zagadnienia dotyczące kryzysów zdrowia psychicznego, depresji, zaburzeń lękowych oraz zaburzeń osobowości. Projekt obejmował również warsztaty dla pracowników i studentów UMCS.

Przyjazny Uniwersytet, część I

Cześć badawcza:

  • Ankiety skierowane do studentów UMCS, które przeprowadzono w formie on-line, miały charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy przez możliwość komentowania i uzasadniania odpowiedzi. Ankiety miały na celu zebranie informacji o poglądach studentów na temat zaburzeń i chorób psychicznych oraz osób nimi dotkniętych. Zawierały pytania dotyczące przekonań i wiedzy z zakresu psychopatologii, emocji związanych z kwestią kryzysów zdrowia psychicznego.

  • Wywiady pogłębione z pracownikami naukowymi oraz administracyjnymi UMCS, które miały na celu rozpoznanie postaw pracowników uczelni wobec problematyki zdrowia psychicznego studentów. Pytania dotyczyły weryfikacji wiedzy z zakresu zaburzeń psychicznych oraz możliwości wsparcia osób na nie cierpiących.

Część praktyczna:

  • Konkurs na plakat antydyskryminacyjny - mający na celu propagowanie integracji w środowisku akademickim studentów, którzy doświadczają kryzysów zdrowia psychicznego. Podejmowane kwestie mogły dotyczyć obszaru dydaktycznego, relacji społecznych oraz funkcjonowania w wymogach uczelni.

  • Warsztaty z psychoedukacji - ich celem było przekazanie uczestnikom informacji o przebiegu kryzysu zdrowia psychicznego oraz sposobach skutecznego komunikowania się i reagowania w kontaktach z osobami doświadczających takich problemów.

  • Warsztaty z psychoprofilaktyki - dotyczyły one stereotypów związanych z zaburzeniami psychicznymi oraz kwestii higieny psychicznej. W zakres warsztatów wchodziła tematyka promocji zdrowia psychicznego, w tym: sposoby rozwiązywania problemów, niwelowanie stresu i dbanie o pozytywne nastawienie oraz tematykę walki z dyskryminacją i uwrażliwienie na potrzeby osób z problemami zdrowia psychicznego.

  • Panel Ekspercki - wydarzenie w formie dyskusji, każdy referent prezentował swoją wiedzę oraz doświadczenia z zakresu pracy ze studentami doświadczającymi zaburzeń psychicznych. Na wydarzenie zostali zaproszeni pracownicy naukowi administracyjni i studenci UMCS, osoby związane z psychiatrią lubelską, władze miasta oraz przedstawiciele organizacji studenckich z innych uniwersytetów. Podczas trwania panelu prowadzone było tłumaczenie w języku migowym oraz transkrypcja treści na tablicy.

Staż w administracji publicznej drogą do zatrudnienia na otwartym rynku pracy

  • Pierwszy etap projektu: 1 kwietnia 2015 r. - 31 marca 2016 r.

  • Projekt realizowany przez Zespół ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami oraz Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego.

  • Projekt służy zapewnieniu kompleksowego wsparcia w wejściu na rynek pracy osobom kończących studnia lub będącym absolwentami.

  • Plakat informacyjny projektu

Podnoszenie jakości studiowania osób z niepełnosprawnością na UMCS

  • Czas realizacji projektu: 01.09.2014 r. do 31.12.2015 r.

  • Projekt był realizowany przez Zespół ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami oraz Wydział Pedagogiki i Psychologii. Miał na celu usystematyzowanie działań Uniwersytetu prowadzonych na rzecz studentów z niepełnosprawnościami, a także wypracowanie strategii wsparcia studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności na poszczególnych wydziałach UMCS.

  • Projekt miał charakter badawczy. Obejmował także publikację materiałów informacyjnych i przeprowadzenie szkoleń.

Audyt budynków UMCS

Projekt polegał na przeprowadzeniu audytu budynków UMCS i zidentyfikowaniu występujących w nich barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnością. Wyniki audytu zostały przekazane jednostkom, które mają wpływ na planowanie oraz przeprowadzanie prac inwestycyjnych i remontowych.

Załączniki