Zgodnie z Regulaminem Pracy UMCS obowiązującym od 1 października 2019 r. dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi stosowany jest równoważny system czasu pracy w połączeniu z ruchomym rozkładem czasu pracy, który:
- rozliczamy dla pracowników administracji, naukowo-technicznych, inżynieryjny-technicznych, bibliotekarzy i wydawnictwa w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym,
- rozliczamy dla pracowników obsługi w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.
Ruchomy rozkład czasu pracy
Przepisy przewidują dwie formy wprowadzenia zmiennych godzin pracy. Pierwsza z nich pozwala na tworzenie rozkładów czasu pracy zobowiązujących pracownika do podejmowania pracy w różnych godzinach. Pracodawca może tutaj wyznaczać pracownikom różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególne dni pracy w ten sposób, że w kolejnym dniu pracownik rozpoczynałby pracę o godzinę wcześniej niż w dniu poprzednim. Należy jednak zaznaczyć, że taka praca nie jest pracą w godzinach nadliczbowych, a pracodawca powinien pamiętać o przestrzeganiu przepisów dotyczących wymiaru czasu pracy, odpoczynku dobowym i tygodniowym. Druga forma daje możliwość podejmowania pracy w wyznaczonym przez pracodawcę przedziale godzin.
Równoważny system czasu pracy
Równoważny system polega na wydłużaniu czasu pracy w danym dniu czy tygodniu, na rzecz skrócenia czasu pracy w innym dniu lub tygodniu albo udzieleniu dni wolnych od pracy. System równoważy czas pracy tak, aby w okresie rozliczeniowym jego dopuszczalny wymiar nie był przekroczony. Istotą równoważnego systemu czasu pracy będzie zatem przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy – maksymalnie do 12 godzin na dobę.
Zadaniowy system czasu pracy
Zgodnie z Regulaminem Pracy UMCS w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Pracodawca po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm. Porozumienie dotyczące zadań do wykonania warto zastosować w formie pisemnej. Dzięki temu można uniknąć wątpliwości i niejasności, czy dane zadanie rzeczywiście zostało pracownikowi powierzone.
Pracownik w tym systemie, nie jest obowiązany pozostawać do dyspozycji pracodawcy. To on sam decyduje o ilości godzin pracy w poszczególnych dobach pracowniczych. Pracodawca nie jest uprawniony do kontrolowania czasu pracy tego pracownika, który powinien być rozliczony jedynie z wykonanych zadań. Pracodawca może jednak polecić pracownikowi pracę w poszczególnych porach doby. Pracownikowi mającemu system zadaniowy ewidencjonuje się jedynie nieobecności.
W przypadku stosowania powyższych systemów czasu pracy należy pamiętać o prawie pracowników do odpoczynków: dobowego i tygodniowego. Każdemu z zatrudnionych przysługuje bowiem w każdej dobie prawo, do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku oraz w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego. Pracodawca ponadto musi pamiętać o konieczności zapewnienia pracownikom, co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy.
Wzory dokumentów dotyczących rozliczania i ewidencji czasu pracy w UMCS.