Technologie cyfrowe w animacji kultury, II stopień

NOWE SPECJALNOŚCI OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025!

  • gry wideo w przemysłach kreatywnych
  • nowoczesne narzędzia w praktykach kulturowych

Język wykładowy: polski

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Opis kierunku: 

Celem studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Technologie cyfrowe w animacji kultury jest przygotowanie absolwenta-specjalisty do pracy w nowoczesnych instytucjach kultury – wykorzystujących na co dzień techniki multimedialne, nowych ośrodkach animujących praktyki kulturalne z wykorzystaniem technologii cyfrowych– takich jak medialaby, inkubatory przedsiębiorczości – działające na styku nowych technologii, sztuki i nauki, portalach internetowych i serwisach sieciowych zajmujących się problematyką kulturalną  oraz w instytucjach dygitalizujących dziedzictwo kulturowo-historyczne Polski i Europy. Program studiów umożliwia także nabycie cennych umiejętności związanych z projektowaniem mediów oraz projektowaniem na potrzeby gier wideo. Dzięki temu studenci mogą w przyszłości podejmować pracę w branżach kreatywnych dedykowanych mediom cyfrowym m.in. takich jak gameDev. Studia mają interdyscyplinarny charakter i zapewniają unikatowe połączenie umiejętności praktycznych związanych z obsługą narzędzi i aplikacji cyfrowych z zaawansowaną wiedzą teoretyczną i metodologiczną dotyczącą różnych zjawisk współczesnej kultury, mediów i sztuki. Studia II stopnia Technologie cyfrowe w animacji kultury prowadzone przez Instytut Nauk o Kulturze UMCS są unikatowe w skali ogólnopolskiej, gdyż stanowią jedyną tego typu propozycję w kraju.

Studia przewidują w swym programie przedmioty związane z wiedzą i umiejętnościami możliwymi do wykorzystania w środowisku międzynarodowym. Są to m.in. takie przedmioty, jak: grafika komputerowa 2D, grafika komputerowa 3D, modelowanie 3D, tworzenie treści dla Internetu, promocja w mediach społecznościowych, design – strategie projektowania.

Od roku akademickiego 2024/25 na kierunku uruchomione zostaną dwie nowe specjalności:

GRY WIDEO W PRZEMYSŁACH KREATYWNYCH - specjalność gry wideo w przemysłach kreatywnych powstała przy współpracy z Centrum Badań Gier Wideo UMCS oraz Fundacją Lubelski Gamedev zrzeszającą twórców gier wideo na Lubelszczyźnie. W ramach specjalności studenci pozyskają szeroką praktyczną wiedzę m.in. z zakresu modelowania 3D obejmującą takie zagadnienia jak: modelowanie assetów do gier czy elementy modelowania organicznego. Studenci zapoznają się także z podstawami pracy z wybranymi silnikami gier wideo oraz procesem udźwiękowienia gry. Dodatkowo w ramach specjalności przewidziane są zajęcia z grafiki 2D. Dopełnieniem zajęć praktycznych są kursy teoretyczne koncentrujące się na zagadnieniach serius games oraz strukturach wizualnych. Duży nacisk na praktyczne umiejętności w połączeniu z zajęciami teoretycznymi realizowanymi jako główny blok zajęć oraz jako zajęcia fakultatywne oferuje absolwentom unikalne kompetencje poszukiwane na współczesnym rynku.

NOWOCZESNE NARZĘDZIA W PRAKTYKACH KULTUROWYCH - specjalność nowoczesne narzędzia w praktykach kulturowych przy współpracy z Centrum Badań Gier Wideo UMCS oraz Fundacji oraz Fundacją Lubelski Gamedev zrzeszającą twórców gier wideo na Lubelszczyźnie. Specjalność pomyślana jest jako kompleksowe wprowadzenie w problematykę projektowania mediów ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe. Studenci w trakcie zajęć nabędą wiedzę z zakresu wykorzystania grafiki 2D w projektowaniu mediów, prototypowania aplikacji i serwisów Internetowych oraz modelowania 3D na potrzeby instytucji kultury. Oprócz tego studenci nauczą się zasad tworzenia treści na potrzeby Internetu, wideo dla Internetu, produkcji podcastów i promocji w mediach społecznościowych oraz technik digitalizacji zasobów kultury. Tak wszechstronna wiedza i umiejętności pozwolą absolwentom w sposób świadomy projektować media cyfrowe dla Instytucji kultury i mediów.

Studia kończą się uzyskaniem tytułu magistra w dyscyplinie nauki o kulturze i religii.

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego czego możesz się nauczyć na naszym kierunku? Zapoznaj się z multimedialnymi projektami tworzonymi przez naszych studentów w ramach zajęć: https://www.umcs.pl/pl/projekty-studenckie,8295.htm  

Sylwetka absolwenta: 

Po skończeniu studiów II stopnia Technologie cyfrowe w animacji kultury absolwent będzie posiadał szerokie kompetencje cyfrowe umożliwiające:

  • animowanie różnych zjawisk w obszarze kultury – zwłaszcza w cyberprzestrzeni: jej wytwarzanie, przetwarzanie, zarządzanie i komunikowanie,
  • sprawne posługiwanie się cyfrowymi technologiami do zdobywania i przetwarzania informacji,
  • komunikowanie się za pomocą aplikacji internetowych,
  • tworzenie multimediów, elementów gier wideo (assetów), modeli 3D, animacji komputerowych,
  • analizowanie zasobów Internetu (big data),
  • diagnozowanie trendów kulturowych,
  • wizualizację danych i informacji, tworzenia multimedialnych treści dla portali internetowych,
  • promowanie wydarzeń kulturalnych za pomocą nowych mediów w Internecie.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent posiądzie kwalifikacje niezbędne w skutecznym aplikowaniu o pracę m.in. w:

  • branża produkcji gier wideo (specjalność gry wideo w przemysłach kreatywnych)
  • agencjach interaktywnych/marketingowych i software housach
  • nowoczesnych placówkach kulturalnych wykorzystujących technologie cyfrowe (centra kultury, interaktywne muzea itp.)
  • redakcjach portali i telewizji  internetowych,
  • zespołach projektujących aplikacje mobilne i inne serwisy i usługi internetowe
  • pracy naukowo-badawczej w zakresie współczesnych badań nad kulturą i mediami, humanistyką cyfrową

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego co można robić po studiach? Zapraszamy do zapoznania się z profilami zawodowymi naszych absolwentów: https://www.umcs.pl/pl/absolwenci,8297.htm#page-1 

Miejsca realizacji praktyk zawodowych:

- fundacje, stowarzyszenia i firmy zajmujące się działalnością kulturalną i/lub medialną i/lub edukacyjną, agencje reklamowe, redakcje portali internetowych, telewizja i innej instytucji zajmującej się szeroko pojętą działalnością medialną i/lub kulturową i/lub edukacyjno – szkoleniową (np. mediateki, medialaby, fundacje, galerie sztuki, domy, centra, instytuty kultury, akademickie ośrodki kultury, agencje interaktywne i in.).

Jednostka prowadząca: Instytut Nauk o Kulturze UMCS

Opiekun kierunku: dr Radosław Bomba, prof. UMCS

Prodziekan odpowiedzialny za kierunek: dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS

Obsługa studentów: mgr Magdalena Małocha

Obsługa procesu dydaktycznego: mgr Magdalena Chudy

Dodatkowe informacje (linki):

Zapoznaj się z multimedialnymi projektami tworzonymi przez naszych studentów w ramach zajęć:
https://www.umcs.pl/pl/projekty-studenckie,8295.htm 

Zapoznaj się z sylwetkami absolwentów Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.umcs.pl/pl/absolwenci,8297.htm

Strona główna Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.umcs.pl/pl/instytut-nauk-o-kulturze-umcs,8277.htm

Strona Facebook Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.facebook.com/kulturoznawstwoUMCS

Program studiów:

Od roku akad. 2019/2020:

 

 

Od roku akad. 2023/2024:

 

 

Specjalność: gry wideo w przemysłach kreatywnych (od roku akad. 2024/2025):

 

 

Specjalność: nowoczesne narzędzia w praktykach kulturowych (od roku akad. 2024/2025):