E-edytorstwo i techniki redakcyjne, II stopień

Zobacz również:

Nowe kierunki studiów na UMCS   [ YouTube]

New fields of study at UMCS   [YouTube]


Opis zasad kwalifikacji:

O przyjęcie mogą się ubiegać osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów I stopnia. W pierwszej kolejności kwalifikowani będą absolwenci kierunku e-edytorstwo i techniki redakcyjne oraz innych kierunków o profilu edytorskim. Następnie absolwenci innych kierunków studiów wyższych (filologii, kulturoznawstwa, politologii, dziennikarstwa), w dalszej kolejności – absolwenci pozostałych kierunków – na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej.

Spis zagadnień do rozmowy kwalifikacyjnej:

  1. Na czym polega – według Ciebie – praca edytora (redaktora, korektora)? Jaka jest jego rola i odpowiedzialność́ społeczna?
  2. Jakie cechy powinien mieć wydawca we współczesnym świecie?
  3. Wszystkie badania dowodzą, że czytelnictwo w Polsce z roku na rok zmniejsza się. Jakie widzisz sposoby na zmianę tego stanu?
  4. Jak powinien wyglądać dobrze zredagowany tekst w mediach tradycyjnych oraz cyfrowych?
  5. W jakim zakresie wydawca współpracuje z grafikami, artystami, projektantami podczas pracy nad publikacją?
  6. Czym powinna charakteryzować się dobrze zaprojektowana książka?
  7. Jak powinien wyglądać dobrze zaprojektowany e-book?
  8. Czym powinna charakteryzować się dobrze zaprojektowana witryna internetowa?
  9. Dlaczego w pracy edytora, redaktora, wydawcy ważna jest wiedza o języku, komunikowaniu się i literaturze?
  10. Wymień i scharakteryzuj publikacje (ich projekt graficzny, ilustracje, układ typograficzny itp.), które wywarły na Tobie największe wrażenie. Możesz zaprezentować je podczas rozmowy.
  11. Jakie publikacje cieszą się największą popularnością w Twoim otoczeniu? Jak myślisz – z czego to wynika?
  12. Wymień i krótko scharakteryzuj wydawnictwa, których publikacje zapadły Ci z jakichś względów w pamięć.
  13. Jak zmiany technologiczne i kulturowe wpływają na rynek książki?
  14. W jaki sposób wydawnictwa wykorzystują media społecznościowe do promocji swoich produktów oraz kreowania własnego wizerunku?
  15. Jaką rolę w propagowaniu kultury czytelnictwa mogą odgrywać konkursy (np. na Najpiękniejsze Książki Roku, Mądrą Książkę Roku?)
  16. Dlaczego wydawcy tworzą serie wydawnicze? Omów to zagadnienie na przykładzie wybranych serii.
  17. E-book: szansa, wyzwanie czy zagrożenie dla książki tradycyjnej.
  18. Przełomowe momenty w historii książki (od czasów starożytnych).
  19. Najważniejsze dzieła literatury światowej – na czym według Ciebie polega ich fenomen?
  20. Jakie kompetencje językowe powinna mieć osoba poprawiająca teksty innych autorów? 

Język wykładowy: polski

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Opis kierunku:

Studia magisterskie na kierunku e-edytorstwo i techniki redakcyjne przeznaczone są dla kandydatów, którzy wiążą swoją przyszłość z pracą w zawodzie e-edytora, edytora oraz zawodów pokrewnych. Bogata oferta zajęć dydaktycznych w ramach kierunku została dostosowana do współczesnych potrzeb rynku, w którym coraz większą rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, będące dziś niezbędnym uzupełnieniem warsztatu redaktora, e-redaktora, copywritera czy webwritera. Podczas zajęć nauczysz się między innymi, jak redagować książki, projektować strony internetowe, opracowywać pliki graficzne, przygotowywać teksty do publikacji w sieci oraz w formie tradycyjnej. 

Wymiany międzynarodowe dla studentów:

EOTVOS LORAND TUDOMANYEGYETEM, Budapeszt, Węgry
https://www.elte.hu/en/

UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI, Ołomuniec, Czechy
https://www.upol.cz/en/

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE, Praga, Czechy
https://cuni.cz/UKEN-1.html

OSTRAVSKA UNIVERZITA V OSTRAVE, Ostrawa, Czechy
https://www.osu.eu/

UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI CLUJ-NAPOCA, Cluj-Napoca, Rumunia
https://www.ubbcluj.ro/en/

FRIEDRICH-SCHILLER-UNIVERSITÄT JENA, Jena (Turyngia), Niemcy
https://www.uni-jena.de/en

VILNIAUS UNIVERSITETAS, Wilno, Litwa
https://www.vu.lt/en/

Sylwetka absolwenta:

Absolwent studiów drugiego stopnia jest gruntownie przygotowany do pracy jako edytor, e-edytor, redaktor internetowy, techniczny i graficzny w różnych instytucjach, w których prowadzona jest działalność związana z edytorstwem cyfrowym i tradycyjnym oraz z projektowaniem graficznym. Może więc podjąć pracę w wydawnictwach specjalizujących się w publikowaniu różnorodnych materiałów (od tradycyjnych książek dla dzieci, przez wydawnictwa naukowe, poradniki, leksykony, po e-booki oraz audiobooki), w firmach produkujących podcasty, animacje, projektujących strony internetowe, materiały audiowizualne i graficzne, a także w instytucjach zajmujących się gromadzeniem, przetwarzaniem informacji oraz prowadzących działalność kulturalną i medialną.

Zobacz również: Sylwetki absolwentów

Miejsca realizacji praktyk zawodowych: 

- portale internetowe, wydawnictwa, redakcje prasowe.

Jednostka prowadząca: Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa

Opiekun kierunku: dr hab. Dorota Piekarczyk, prof. UMCS

Prodziekan odpowiedzialny za kierunek: dr hab. Joanna Szadura, prof. UMCS

Obsługa studentów: mgr Magdalena Małocha

Obsługa procesu dydaktycznego: mgr inż. Małgorzata Zalewska-Warpas

Program studiów:

Od roku akad. 2022/2023: