Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki trwa Lubelski Festiwal Nauki, w ramach którego zorganizowano wiele niezmiernie ciekawych zajęć i warsztatów. Zapraszamy do zapoznania się z opisami festiwalowych projektów oraz fotorelacjami dokumentującymi ich przebieg.
Odkryj tajemnice języka: warsztaty zgłębiające powstanie ludzkiego języka
Organizatorzy: mgr Piotr Kosela, Martyna Mikołaj, Oskar Maksim, Katarzyna Woźniak, Jan Bylina
Warsztaty oparte na eksperymentalnych badaniach wytwarzania systemów komunikacji wykonywanych przez Bruno Galantucciego stanowiły niepowtarzalną okazję dla nauczycieli do poszerzenia horyzontów edukacyjnych swoich podopiecznych oraz rozbudzenia ich ciekawości i pasji badawczej.
Tajemnice ciekłego azotu
Organizatorzy: dr Małgorzata Wiertel, dr Agnieszka Stępniak-Dybała
W tym roku minęło 140 lat od skroplenia azotu przez polskich naukowców – Zygmunta Wróblewskiego i Karola Olszewskiego. Z tej okazji młodzi pasjonaci nauki zostali zaproszeni do odkrywania tajemnic ciekłego azotu. Czy w ciągu kilku sekund można zamrozić owoce? Czy można bananem wbić gwoździa w deseczkę? Jak nadmuchać balon i się przy tym nie zmęczyć? Czy piłki potrafią tańczyć? Odpowiedzi na te i inne pytania poznali uczestnicy warsztatów.
Technologia 3D w edukacji
Organizator: dr Iwona Ćwiklińska
Wykorzystanie druku 3D na zajęciach z uczniami w szkole podstawowej pozwala rozwijać umiejętności w zakresie edukacji STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Maths). Uczniowie mieli szansę nabycia kompetencji cyfrowych podczas projektowania modeli oraz doskonalenia zdolności manualnych na zajęciach z edukacji informatycznej.
Tesselation - matematyczne parkiety
Organizatorzy: dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk, dr Magdalena Skrzypiec
Podczas warsztatów uczestnicy odnaleźli przykłady parkietów matematycznych w przyrodzie i sztuce oraz poznali technikę tworzenia kolorowych mozaik z kwadratów, trójkątów oraz innych figur geometrycznych. Każdy uczestnik miał możliwość tworzenia swojego własnego projektu, korzystając z gotowych wzorów lub tworząc własne. Praca nad mozaiką wymaga precyzji oraz dokładności, co sprawia, że uczestnicy musieli skupić się na szczegółach i niuansach. Warsztaty to świetny sposób na poznanie własności wielokątów foremnych oraz na rozwijanie kreatywności, dokładności oraz precyzji. Zajęcia te oferują okazję do relaksu i zabawy, a finalne projekty mogą stanowić piękne dekoracje domu i szkoły.
Podglądanie mózgu w EEG
Organizator: dr hab. Grzegorz Wójcik, prof. UMCS
Podczas pokazu zaprezentowane zostały możliwości Laboratorium Elektroencefalografii będącego częścią Katedry Neuroinformatyki i Inżynierii Biomedycznej UMCS w Lublinie. Wykonane zostało przykładowe badanie, podczas którego pokazano w jaki sposób rejestrujemy aktywność kory mózgu człowieka bez konieczności otwierania czaszki. Elektroencefalografia znana jest od ponad stu lat. Wciąż oferuje bardzo dobrą, tanią, nieinwazyjną możliwość badania mózgu w celach diagnostycznych lub poznawczych. Ponadto stanowi jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii eksperymentalnej, a także daje nadzieję na skonstruowanie w przyszłości niemal doskonałych interfejsów mózg-komputer.
Szyfrowanie dla każdego
Organizatorzy: dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk, dr Magdalena Skrzypiec
Od najdawniejszych czasów ludzi interesowało jak sprawnie i pewnie przekazywać tajne informacje. Podczas warsztatów uczestnicy poznali wybrane metody szyfrowania wiadomości np. szyfr Cezara czy szyfr geometryczny oraz porozmawiamy o Enigmie. Każdy uczestnik stworzył własny szyfr i postarał się rozszyfrować wiadomość otrzymaną od koleżanki/kolegi. Uczestnicy warsztatów poznali matematykę trochę inną niż w szkole – wciągającą i trochę tajemniczą.
Pokazy Słońca przez teleskopy
Organizatorzy: dr hab. Tomasz Kwapiński, prof. UMCS, mgr Mieczysław Paradowski, Zbigniew Rzepka, inż. Bogumił Bielak, dr Piotr Sagan
Podczas pokazów Słońca można było obejrzeć protuberancje słoneczne na skraju tarczy Słońca i na jej tle (włókna) oraz plamy słoneczne. Na pokazie, do dyspozycji były teleskopy do obserwacji Słońca i lornetka, m.in.:
teleskop systemu Maksutowa-Cassegraina MTO11CA na montażu paralaktycznym do obserwacji plam na Słońcu w świetle widzialnym,
teleskop słoneczny SolarMax 40BF10 firmy Coronado , wyposażony w wąskopasmowy filtr H alfa (szerokość pasma poniżej 0.07nm), przepuszczający światło czerwone w linii wodoru o długości 656.28nm i służący do obserwacji protuberancji słonecznych,
lornetka Nikon Action EX 12x50 z filtrami Baadera do obserwacji plam na Słońcu.
Wyrzuć sobie szóstkę z matmy
Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk
Celem zajęć warsztatowych była nauka poprzez zabawę przy pomocy kostek do gry.
Rachunek różnicowy i jego zastosowanie do obliczania różnych skończonych sum
Organizator: dr Tomasz Walczyński
Rachunek różnicowy jest odpowiednikiem tradycyjnego rachunku różniczkowego, ważnego działu analizy matematycznej. Rachunek różnicowy związany jest z matematyką dyskretną, która zajmuje się badaniem struktur skończonych lub co najwyżej przeliczalnych.
Rachunek różnicowy opiera się na właściwościach operatora różnicy. Podamy definicję, podstawowe własności i wiele przykładów wyznaczania operatora różnicowego dla różnych funkcji. Podamy definicję m-tej dolnej silni oraz m-tej górnej silni (uogólnień dobrze znanej silni). Dla operatora różnicowego zdefiniujemy operator odwrotny (antyróżnicę, sumę), zdefiniujemy sumę nieoznaczoną i sumę oznaczoną oraz podamy odpowiednie ich własności.
Strategiczne gry macierzowe dwuosobowe
Organizator: dr Tomasz Walczyński
Istotną część ogólnej teorii podejmowania decyzji stanowią tzw. modele strategiczne mające zastosowanie w sytuacji całkowitej niepewności. Modele te oparte są na teorii gier strategicznych dwuosobowych i teorii gier statystycznych. Te dwie grupy gier różnią się i dlatego metody rozwiązań tych gier są różne. Szereg problemów dnia dzisiejszego możemy interpretować jako gry – gry strategiczne lub gry statystyczne.