Lubelski Festiwal Nauki - fotorelacja z pierwszego dnia

Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki trwa Lubelski Festiwal Nauki, w ramach którego zorganizowano wiele niezmiernie ciekawych zajęć i warsztatów. Zapraszamy do zapoznania się z opisami festiwalowych projektów oraz fotorelacjami dokumentującymi ich przebieg.

Magia Fizyki 

Organizatorzy: dr Marek Gorgol, mgr inż. Magdalena Goździuk, mgr inż. Patryk Gontarz 

Fizyka to bez wątpienia fascynująca nauka, kryjąca w sobie wiele tajemniczych zagadek. Te, przynajmniej w części, zostały rozwikłane podczas warsztatów z elementami pokazów, które zostały zorganizowane przez Instytut Fizyki i Koło Naukowe Studentów Fizyki (SKNF) UMCS. Okazało się, iż wiele fascynujących, choć z pozoru nieintuicyjnych zagadnień można w prosty sposób wytłumaczyć, wykorzystując wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Fizyka to bowiem sposób na wyjaśnienie otaczającego nas świata, zaś znajomość nawet niewielkiej ilości jej praw pozwala na znaczne ułatwienie sobie życia. Warsztaty okazały się nie tylko pouczającą lekcją dla uczestników - wszyscy się też świetnie bawili! 


Odkrycia w fizyce, które zrewolucjonizowały diagnostykę medyczną 

Organizator: dr Marek Wiertel 

W ramach zajęć dr Marek Wiertel zaprezentował wybrane osiągnięcia fizyki, które pozwoliły stworzyć nowoczesne metody diagnostyczne w medycynie. Pokazał działanie elektrokardiografu, ultrasonografu, aparatu rentgenowskiego oraz przedstawił metody wykorzystywane przez medycynę nuklearną: tomografię emisyjną oraz scyntygrafię. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, na czym polegają fizyczne podstawy funkcjonowania aparatury diagnostycznej wykorzystującej promieniowanie ultradźwiękowe lub jonizujące. Dr Marek Wiertel przekazał również podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa stosowanych metod. Młodzież miała także okazję wykonać podstawowe pomiary z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. 

Programistą zostaniesz małymi krokami, zacznij od zajęć z Ozobotami 

Organizatorzy: dr Małgorzata Cudna, Magdalena Szlufarska, Izabela Kupiec, Kacper Rutkowski 

Podczas tych zajęć o charakterze warsztatowym uczestnicy zapoznali się z działaniem Ozobotów. Nauczyli się nimi kierować przy pomocy programowania wizualnego. Śpiewająco uporali się z zadaniami na różnym poziomie trudności, od intuicyjnych i wprowadzających, aż po łamigłówki, które wymagały wyjątkowo kreatywnego podejścia. Młodzież wykazała się nie tylko dużym zainteresowaniem tematem, ale też podeszła do tych zadań z ogromnym entuzjazmem!

 Zwariowana figura origami

Organizatorzy: dr Anna Gąsior, Łukasz Pilipczuk, Dominik Stefanowski

Czym jest fleksagon? Fleksagony to rodzina figur, które odpowiednio złożone z płaskiej kartki papieru mogą wskutek obracania pokazać nam cztery lub więcej „twarzy” (zamiast dwóch). Oto właśnie matematyka w zupełnie nowej odsłonie, którą można było poznać w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki. Uczestnicy podczas tych wyjątkowo kreatywnych warsztatów dowiedzieli się, że Królowa Nauk to nie tylko liczby, wzory i równania - znajomość matematyki może nieść ze sobą możliwość fantastycznej zabawy! W ramach warsztatów młodzież poznała nietypową figurę geometryczną, którą każdy mógł samodzielnie stworzyć z papieru.

 PJJAK zajęcia z Lego Mindstorms

Organizatorzy: dr Małgorzata Cudna, Magdalena Szlufarska, Izabela Kupiec, Kacper Rutkowski

Te zajęcia cieszyły się wyjątkowo dużym zainteresowaniem! Dlaczego? A któżby nie chciał zbudować własnego, automatycznie poruszającego się pojazdu? PJJAK to skrót od Podstawowej Jednostki Jeżdżącej Automatycznie Kierowanej. Młodzież w grupkach budowała pojazdy z klocków LEGO, które nie tylko samodzielnie jeździły, ale także omijały przeszkody i rozpoznawały kolor nawierzchni!

 

 Czy dla komputera wydajesz się być bardziej psem, czy kotem? O sieciach neuronowych rozpoznających obrazy

Organizator: mgr Paweł Olszewski

Podczas tego warsztatu uczestnicy dowiedzieli się, czym są i jak działają sztuczne sieci neuronowe, które pracują z obrazem. Sztuczne sieci neuronowe są bowiem uznawane za najskuteczniejsze narzędzia uczenia głębokiego, czyli jednej z technik uczenia maszynowego. Korzystając z ich możliwości, można stworzyć systemy czy aplikacje, które rozwiązują problem w sposób podobny do tego, który wykorzystałby człowiek. Sztuczne sieci neuronowe najczęściej stosuje się do rozwiązywania zadań takich jak rozpoznawanie obrazu, rozpoznawanie mowy czy tłumaczenie języków; ich zastosowanie może być jednak znacznie szersze. Wszystko zależy od ilości danych, którymi dysponuje użytkownik. Im więcej informacji otrzyma algorytm, tym lepiej będzie w stanie się nauczyć – dokładnie tak samo, jak ma to miejsce w rzeczywistym świecie.

 

Stwórz własną grę!

Organizatorzy: dr Anna Gąsior, Weronika Szczepanik, Michał Mielnik, Karol Kliza

W ramach tych zajęć uczestnicy mieli okazję nauczyć się tworzenia gier. Młodzi uczestnicy za pomocą aplikacji internetowej Scratch mogli zrozumieć mechanizmy danego oprogramowania oraz pokonać ewentualne przeszkody, jakie pojawiają się w procesie programowania oraz projektowania gier.

 

Jak zaprojektować własne logo?

Organizatorzy: dr Anna Gąsior, Weronika Szczepanik, Michał Mielnik, Karol Kliza

Podczas tych warsztatów uczestnicy poznali różnice między grafiką rastrową a wektorową, dowiedzieli się w jaki sposób używać programu InkScape, a także mieli okazję zaprojektować własne logo! Dzięki prowadzącym młodzież mogła także zgłębić tajniki łatwego oraz efektywnego projektowania.

    Aktualności

    Data dodania
    12 września 2022