Zbiory Specjalne prezentują

Konterfekty Muzyki

Przegląd wybranych okładek albumów muzycznych Elvisa Presleya oraz innych wykonawców z amerykańskiej sceny lat 60.

 Prezentowana kolekcja składa się z albumów Elvisa Presleya, które znajdują się w Zbiorach Specjalnych naszej Biblioteki. Przeważająca część płyt pochodzi z prywatnego zbioru kolekcjonerskiego i jest sygnowana exlibrisem „Płytoteka Henryka Kuryłło”. Figurują tu albumy samodzielne, kompilacje sporządzone przez wytwórnie oraz ścieżki dźwiękowe do filmów. Przedstawione płyty łączy nie tylko zawartość muzyczna, tworzą one również spójną stylistykę wizualną. Widoczny na pierwszy rzut oka, charakterystyczny image muzyka prezentowany na awersie okładki jest powtarzany na kolejnych albumach. Niczym „stempel” działa jak znak rozpoznawczy samego artysty pozującego w portretowym ujęciu.

Elvis Presley osiągnął szczyt popularności na przełomie lat 50. i 60.  jako amerykański muzyk popowy i utrzymał pozycję jednej z ikon popkultury XX wieku. „Czarny głos białego wokalisty” okazał się przepustką do muzycznego świata w silnie podzielonej rasowo Ameryce, integrując brzmienia muzyki „czarnej” i „białej” – bluesa, obu nurtów gospel, country, aż po rozkwit w rockandrollowym brzmieniu. Nagranie „That’s Alright Mama” zrealizowane w 1954 roku w Memphis tchnęło świeżością i zostało przyjęte entuzjastycznie, choć decyzja o emisji w radiu „czarnego brzmienia” w połowie lat 50-tych na Południu Stanów Zjednoczonych obarczona była dużym ryzykiem. Twórczość Presleya przyniosła przełamanie pewnych reguł przyjętych w muzycznej popkulturze. Po sukcesie wokalnego debiutu wybuchło zainteresowanie postacią samego artysty. Dalsza cześć artykułu >>