Wystawa prof. Jana Gryki

Małe Muzeum Drobnych Przejawów Mąki oraz inne wątki, Zamek Lubelski, 14 stycznia 2017 – 12 lutego 2017; wernisaż: 13 stycznia, godz. 18:00.

Jan Gryka jest związany w Wydziałem Artystycznym UMCS i współtworzy program Galerii Białej. Jego twórczość obejmuje zróżnicowany zestaw praktyk i środków wyrazu. W oryginalny sposób rozwijał działalność performerską, tworzył wielowarstwowe instalacje i obiekty artystyczne, podejmując dialog z przeszłością i współczesnymi środkami wyrazu. Jego twórczość bogata w odniesienia do różnych współczesnych praktyk artystycznych, interpretuje je we własnym, indywidualnym języku form i znaczeń. W jego twórczości spotykają się dominujące nurty związane ze spuścizną awangardy z odczuciem prowincji, swojskości, odrębnej tożsamości. 

Retrospektywna wystawa Jana Gryki nie pokazuje jednolitej, zamkniętej całości. Prezentując prace, dokumentacje, obiekty próbuje uchwycić sens jego twórczości, podlegającej procesowi, przemianie, nieustannie przeobrażającej użyte materiały. Stanowiąc swoiste podsumowanie dotychczasowego dorobku artysty, jest jednocześnie jego nową interpretacją. W Muzeum Lubelskim zostaną zaprezentowane zróżnicowane media i obiekty, którymi posługuje się Gryka, od dokumentacji jego wczesnych performansów i instalacji z wykorzystaniem mąki, po przestrzenne realizacje z barwnych, sztucznych kwiatów i monumentalnych obelisków. Wystawa pomyślana jest jako wędrówka po meandrach twórczości artysty, zaplanowana również jako wędrówka po wnętrzach muzealnych zaaranżowanych na nowo. 

Ekspozycja odtwarza także drugi, ważny aspekt aktywności Jana Gryki związany z prowadzoną przez niego razem z Anną Nawrot Galerią Białą. Na wystawie zostaną zaprezentowane prace artystów, kształtujących środowisko Galerii i ważny nurt współczesnego życia artystycznego. Ten wątek zostanie pokazany w kontekście przemian twórczości Gryki - dopowiada ważną część jego aktywności artystycznej, a przede wszystkim określa zasadnicze przesłanie wystawy, dotyczące zmiennych znaczeń wydobytych poprzez nowy kontekst występowania artystycznej i nieartystycznej materii.

    Aktualności

    Data dodania
    6 stycznia 2017