Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Miniony rok 2017 to dla pracowników i studentów Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej trzy ważne rocznice: 150. rocznica urodzin Marii Curie-Skłodowskiej, 20-lecie przekształcenia Instytutu Wychowania Artystycznego w Wydział Artystyczny UMCS oraz chyba najważniejsza, bo najbardziej bolesna – pierwsza rocznica śmierci wieloletniej (2005-2016) Dyrektor Instytutu prof. Beaty Dąbrowskiej. Koleżanki i koledzy Beaty, pracownicy Zakładu Dydaktyki Muzycznej i Muzykoterapii, którego Zmarła była Kierownikiem, postanowili w charakterze księgi pamiątkowej zadedykować Jej publikację, do współtworzenia której zaprosili obecnych i byłych pracowników Instytutu.
W pracach wchodzących w skład naszej publikacji poruszono ważne i ciekawe tematy dotyczące estetyki i kultury muzycznej, historii muzyki, pedagogiki i edukacji muzycznej. Zaprezentowano działalność dydaktyczną, artystyczną i naukową pracowników i studentów Instytutu Muzyki UMCS. Poszczególne artykuły z pewnością zainteresują nie tylko naszych studentów, absolwentów i pracowników, którzy będą mieli okazję poznać z innej strony swoich wykładowców oraz kolegów – współpracowników. Do ciekawej lektury zapraszamy także wszystkich sympatyków Instytutu Muzyki i Wydziału Artystycznego UMCS.
Non omnis moriar. Na tropach piękna. Prace zadedykowane pamięci Profesor Beaty Dąbrowskiej, Dyrektora Instytutu Muzyki WA UMCS w latach 2005-2016. Redakcja naukowa: Barbara Pazur. Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA, Lublin 2017. ISBN 9788378474692
Projekt graficzny okładki: Krzysztof Rumowski
Spis artykułów
Mirosław Grusiewicz: Zapomniane przeżycie estetyczne
Renata Gozdecka: Piosenki Jacka Kaczmarskiego inspirowane malarstwem Piotra Bruegla Starszego. Szkic do edukacji interdyscyplinarnej
Krzysztof Stachyra: Dyrektywna Wizualizacja Kierowana z Muzyką – zarys metody
Barbara Pazur: Śpiewajmy w skalach
Elżbieta Krzemińska: Psychologiczne uwarunkowania prawidłowej emisji głosu w śpiewie chóralnym w aspekcie pracy pedagogicznej dyrygenta
Monika Mielko-Remiszewska: Wykonawstwo wielkich form muzyki sakralnej bodźcem do wieloaspektowego rozwoju (amatorskiego) choru akademickiego
Małgorzata Nowak, Barbara Pazur: „Śpiewająca Polska” w regionie lubelskim w latach 2006-2017
Dominik Mielko: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej – kształcenie studentów w Polsce i Wielkiej Brytanii
Agata Kusto:Problematyka badań folkloru muzycznego w Instytucie Muzyki UMCS
Joanna Jemielnik: Nowe perspektywy kariery zawodowo-artystycznej w świadomości współczesnych muzyków
Wojciech Bernatowicz:„Nie ma innej drogi”: O zderzeniu cywilizacji w Pacific Overtures Stephena Sondheima
Gabriela Klauza:Feliks Nowowiejski − twórca wszechstronny
Agnieszka Piekaroś-Padzińska:Rola nauczyciela śpiewu w tworzeniu osobowości przyszłego artysty śpiewaka
Elwira Śliwkiewicz-Cisak:Rożne oblicza akordeonu
Beata Dąbrowska:Rodzaje artykulacji i sposoby jej doskonalenia w grze na flecie poprzecznym
Stanisław Halat: Perkusja w zespole jazzowym – wizerunek współczesnego artysty