Wystawa „40% MOJE MITOLOGIE” Grzegorza Dobiesława Mazurka | Fotorelacja

Od 6 do 30 maja 2021 w Galerii City Project -1, Centrum Spotkania Kultur miała miejsce wystawa retrospektywna z okazji jubileuszu 40 lecia pracy twórczej prof. Grzegorza Dobiesława Mazurka zatytułowana „40% Moje Mitologie”. Wystawa prezentowała prace graficzne i malarskie powstałe w latach 1980-2021. Grafiki z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wykonane w technice linorytu punktowego (Mazurek był pierwszym, który stosował czystą technikę cięcia punktowego w tak dużym formacie), grafiki w technice druku cyfrowego z lat 2001-2020 oraz malarstwo.

Grzegorz Dobiesław Mazurek (1955) studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Haliny Chrostowskiej w 1980 r. oraz aneks z malarstwa w pracowni prof. Eugeniusza Markowskiego. Od 1984 związany z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W latach 1999-2005 dziekan Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Twórca Kolegium Sztuk Pięknych w Kazimierzu Dolnym. Członek Bractwa Artystycznego 6x9, Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Komisarz Międzynarodowego Triennale Sztuki Majdanek ʼ97, 2000, 2004, oraz Spotkań Graficznych w Kazimierzu Dolnym. W roku 2006 uhonorowany Srebrnym Medalem Gloria Artis a w roku 2011 Złotą Odznaką Związku Polskich Artystów Plastyków. Uprawia grafikę, malarstwo, fotografię i sztukę mediów cyfrowych.

Autor 48 wystaw indywidualnych, brał udział w ponad 500 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

Laureat 22 nagród i wyróżnień, w tym 11 międzynarodowych i 6 ogólnopolskich.

Ważniejsze nagrody międzynarodowe:
1994 - GRAND PRIX - The 9th Seoul International Print Biennale, SEOUL, KOREA;
1987 - EXCELLENT WORK PRIZE - The 55 Exhibition of the Japan Print Association, The HANGA ANNUAL '87, TOKYO, JAPAN;
1988 - NAGRODA EX EQUO - 2 Międzynarodowe Triennale Sztuki MAJDANEK '88, LUBLIN;
1993 - SPONSOR PRIZE - The 2nd Sapporo International Print Biennale, SAPPORO, JAPAN;
1997 - NAGRODA FUNDOWANA - INTERGRAFIA '97 - Światowa Wystawa Laureatów, KATOWICE.

 

Anna Hałata, 2016
Konterfekty niedokończone (fragment)

            „Skonfrontowanie grafiki z malarstwem potwierdza, że niezależnie od wybieranego medium artysta wciąż pozostaje wierny tym samym toposom tematycznym, nieczuły na zmienne tendencje i bieżące trendy lansowane we współczesnej sztuce. W jego twórczości oddanej realizmowi i figuracji zawiera się myśl nad ludzką naturą, wciąż tkwi w nim ten sam uważny i skupiony obserwator, który od czterdziestu lat tworzy własne, prywatne archiwum ludzkiego istnienia próbując zatrzymać to, co przemijalne. Uruchamia wspomnienia, w których przechowuje obrazy minionych światów, przywraca pamięć o najbliższych wskazując tym samym na osobisty wymiar refleksji nad przemijaniem. Mierzy się z odchodzeniem bliskich, z nieuchronnością czasu, coraz bardziej wyczulony na zmiany, jakie jego upływ nieodwracalnie kreśli na twarzach bliskich. Wizerunki portretowanych ujmuje w cykle, włącza w nie konterfekty tych, którzy odeszli i tych, którzy żyją, portrety kobiet i mężczyzn, młodych i doświadczonych stygmatem dojrzałości, ujmujących klasycznym pięknem rysów i tych mniej urodziwych tworząc demokratyczne wobec jego oka, nasycone emocjami mapy ludzkich twarzy.”

    Aktualności

    Autor
    Renata Gogol
    Data dodania
    28 czerwca 2021