Edycja 2. Ksi@żka w mediach - Media w ksi@żce. Rynek - Technologie - Konsumpcja (2022)

Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie

Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University

Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University

Department of Media Communications, Ukrainian Academy of Printing

mają zaszczyt zaprosić na

II Międzynarodową Konferencję Naukową KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE

RYNEK – TECHNOLOGIE – KONSUMPCJA

Lublin, 29-30 czerwca 2022 r.
online MS Teams

W epoce ekspansywnego rozwoju mediów i technologii cyfrowych, znaczenia nabierają pytania o przekształcenia procesu komunikacji poprzez książkę, jej miejsce w kulturze zmediatyzowanej oraz charakter relacji pomiędzy słowem drukowanym a innymi mediami. Na przestrzeni ostatnich lat media w sposób znaczący wpłynęły na kształt rynku książki, jej społeczny obieg oraz praktyki lekturowe czytelników/konsumentów. Z jednej strony stanowią otoczenie konkurencyjne dla branży wydawniczej, z drugiej stały się jej istotną częścią. Z kolei książka, stanowiąc wzór i punkt odniesienia dla różnych mediów, jednocześnie przenika do nich, łączy się z nimi i zmienia wskutek ich wielorakich wpływów i oddziaływań.

Media transformują rynek książki w sposób totalny, w aspekcie organizacji, treści i formy. Są narzędziami wykorzystywanymi w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przez tradycyjne instytucje rynku książki, autonomicznymi instrumentami rozpowszechniania i promocji publikacji, a wreszcie heterogenicznymi przestrzeniami dla społecznego życia książki. Dzięki mediom i nowym technologiom odbiorca otrzymuje niedostępne wcześniej formaty książki. Media tworzą nową płaszczyznę reprodukcji i prezentacji książki, będąc jednocześnie jej składnikiem tematycznym. Pozwalają także na upowszechnienie i wzmocnienie obecności książki w sferze życia społecznego, gdzie ma ona szansę zaistnienia w mainstreamie rozmaitych debat, co przyczynia się do jej popularyzacji. Zatem problem mediów na współczesnym rynku książki to nie tylko sprawa obiektywnej rzeczywistości rozwijającej się technologii oraz nowych potrzeb i praktyk czytelniczych, ale też nowych trendów produkcyjnych i dystrybucyjnych.

Podczas konferencji chcemy zadać pytania o naturę wzajemnych wpływów książki i mediów.


Proponujemy rozważenie następujących zagadnień:

  • status książki we współczesnej kulturze medialnej;
  • mediatyzacja rynku książki;
  • wpływ mediów na formę, treść i funkcje książki;
  • książka w prasie, radiu, telewizji, kinie, Internecie;
  • media społecznościowe jako przestrzeń funkcjonowania/życia książki;
  • książka jako towar/produkt medialny;
  • media w komunikacji marketingowej na rynku książki;
  • media jako składnik tematyczny książki/literatury;
  • media i technologie jako narzędzia reprodukcji i dystrybucji książki
  • konsumpcja książki w dobie elektronicznej transmisji kultury pisma;
  • nowe (zapośredniczone medialnie) praktyki lekturowe.

Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.


Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy komunikacji społecznej i mediów, bibliologów, literaturoznawców, filmoznawców, kulturoznawców, językoznawców, antropologów kultury, psychologów, socjologów i estetyków (zwłaszcza zajmujących się socjologią i estetyką książki i mediów) oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych badań i praktyki zawodowej uczynili książkę i/lub media.

Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Link do wydarzenia na FB.


KOMITET ORGANIZACYJNY
dr hab. Anita Has-Tokarz, prof. ucz.
dr Krystyna Kwapisiewicz-Hudzik
dr Renata Malesa
dr Grażyna Piechota
dr Kamil Stępień

Załączniki: