Zespół ds. dostępności podsumował roczne działania Uczelni

O dotychczasowych działaniach zrealizowanych w ramach Strategii Odpowiedzialności Społecznej i Strategii Projektowania Uniwersalnego rozmawiali członkowie Zespołu ds. dostępności na UMCS. Gremium pod przewodnictwem prorektora ds. rozwoju i współpracy z gospodarką dr. hab. Zbigniewa Pastuszaka, prof. Uczelni, zebrało się 4 lipca br. w Sali Senatu, by podsumować wykonanie ww. strategii w roku akademickim 2022/2023.

Na spotkaniu wybrane zagadnienia przedstawili dyrektor Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów Alicja Borzęcka-Szajner oraz kierownik Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego Wojciech Góra. Wybrane, bo przez ostatni rok akademicki działo się w tych tematach naprawdę wiele. W ramach realizacji Strategii Odpowiedzialności Społecznej warto wspomnieć np. o projektach edukacyjnych: „Doskonałość dydaktyczna uczelni”, „Uniwersalność+”, „Innowacyjne zasoby edukacyjne w kształceniu zdalnym – Erasmus+”, „Przyjazny Uniwersytet”, „Asystent studenta z ASD” czy Dni Świadomości Autyzmu „Język Autyzmu”. Odbyły się liczne szkolenia, m.in. wykłady psychologiczne dla studentów pn. Życiozaradni – o problemach i radzeniu sobie z nimi czy warsztaty zorganizowane przez BONiWP z dostępnej komunikacji, z savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami, Złap oddech i Nazwij rzeczy po imieniu. Realizowano wykłady ogólnouniwersyteckie wpisujące się w omawiany zakres pn. „Światu potrzeba umysłów różnego rodzaju - rozważania o spektrum autyzmu i zarządzaniu  neuroróżnorodnością” czy też „Ja i inni – o budowaniu relacji”.

Realizowano także konsultacje psychologiczne i psychoterapeutyczne oraz grupy wsparcia dla studentów, w które zaangażowane były: zespół OPTIMUM i Punkt Wsparcia i Psychoedukacji dla Studentów SENSUM, Biuro Rozwoju Kompetencji Centrum Promocji, studenckie Akademickie Centrum Wsparcia i Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego. W strategię wpisują się także przedsięwzięcia sportowe Centrum Kultury Fizycznej dla osób z niepełnosprawnościami, takie jak nauka i doskonalenie pływania, gimnastyka, boccia, interdyscyplinarna sekcja sportowa osób z niepełnosprawnościami czy różne imprezy integracyjne organizowane m.in. przy współpracy ze Zrzeszeniem Studentów Niepełnosprawnych „Alter Idem”. Warto wspomnieć też o inicjatywach Centrum Prasowego: dostępne podcasty (dźwięk i transkrypcja), komentarze eksperckie dotyczące m.in. edukacji włączającej, zdrowia psychicznego młodzieży, sposobów radzenia sobie ze stresem oraz artykuły w Wiadomościach Uniwersyteckich o dostępności, sporcie OzN i asystentach studentów z ASD. Z kolei Centrum Promocji m.in. z Zarządem Uczelnianego Samorządu Studentów, Studenckim Kołem Naukowym Psychologów UMCS oraz Akademickim Centrum Wsparcia zorganizowało Akademicki Dzień Dobrych Rad.

Po raz pierwszy odbyły się również Lubelskie Dni Integracji zorganizowane przez pięć uczelni: UMCS, KUL, Politechnikę Lubelską, Uniwersytet Medyczny i Uniwersytet Przyrodniczy, których celem było zwiększenie świadomości na temat zagadnień związanych z dostępnością, niepełnosprawnością i różnorodnością. Uczestnicy wydarzenia mogli wziąć udział w warsztatach, wykładach i panelu dyskusyjnym oraz pikniku integracyjnym i zawodach sportowych, w które zaangażowane były koła i organizacje studenckie naszej Uczelni.

Z kolei działaniami w ramach Strategii Projektowania Uniwersalnego były również projekty „Uniwersalność+” – podniesienie kompetencji w zakresie projektowania uniwersalnego, „Innowacyjne zasoby edukacyjne w kształceniu zdalnym” – wytyczne w zakresie metodyki uniwersalnego projektowania w pracy ze studentami ze specjalnymi potrzebami czy „Doskonałość dydaktyczna uczelni” – warsztaty dla kadry m.in. z projektowania uniwersalnego. Zwiększyła się także dostępność architektoniczna i cyfrowa UMCS, m.in. za sprawą przebudowy DS. „Zana” (pokoje dla OzN, dostosowana winda, tabliczki na drzwiach: kontrastowa, duża czcionka, alfabet Braille’a, część pomieszczeń wyposażona w alarm świetlno-dźwiękowy) i doposażenia Wydziału Politologii i Dziennikarstwa i Instytut Psychologii (tabliczki informacyjne dla osób ze szczególnymi potrzebami). 

Na uwagę zasługuje również podniesienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej na naszej uczelni. W dziekanatach sześciu wydziałów oferowana jest usługa tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line, a także dwóch tłumaczy PJM współpracuje ze studentami stacjonarnie. Pojawiły się nowe, stacjonarne pętle indukcyjne w recepcjach sześciu wydziałów i dwóch jednostek uczelnianych oraz mobilne w pięciu dziekanatach. Warto przy tym odnotować, że w 2022 roku kilkanaście wydarzeń uniwersyteckich było tłumaczonych na PJM.

Z kolei w przygotowanej Strategii podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej i wspierającej proces kształcenia opracowano m.in. oczekiwane kompetencje merytoryczne nauczycieli akademickich z zakresu szczególnych potrzeb i różnorodności, które obejmują pracę z osobami ze szczególnymi potrzebami i studentami w kontekście różnorodności (np. antydyskryminacja i edukacja włączająca).

Dyrektor Borzęcka-Szajner przedstawiła na zakończenie plany działań i podjęte już aktywności w kontekście kolejnego roku akademickiego planowane m.in. do sfinansowania z Funduszu Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.

Na zakończenie dr hab. Zbigniew Pastuszak, prof. uczelni podziękował wszystkim członkom Zespołu za zaangażowanie i dotychczasową pracę, wręczając symboliczne listy gratulacyjne.

Przypomnijmy, że w skład Zespołu ds. dostępności wchodzą przedstawiciele wydziałów, kierownicy centrów i jednostek UMCS, a także specjaliści z zakresu tematyki związanej z dostępnością. Gremium odpowiada za realizację Strategii Uniwersalnego Projektowania na UMCS, zakładającej wprowadzenie kompleksowych działań w projektowaniu środowiska uniwersyteckiego dostępnego dla każdego – zarówno na poziomie obsługi administracji, polityki informacyjnej, jak i samej dydaktyki.

Fot. Bartosz Proll

    Aktualności

    Data dodania
    6 lipca 2023