VII Lubelskie Forum „Przestrzeń komunikacyjna współczesnej biblioteki”

14 stycznia w naszym Instytucie odbyło się VII Lubelskie Forum Bibliologów, Informatologów i Bibliotekarzy. Hasło tegorocznej edycji brzmiało: „Przestrzeń komunikacyjna współczesnej biblioteki”. Wydarzenie zostało przygotowane w formule online przez Katedrę Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej, przy wsparciu i zaangażowaniu merytorycznym stałych partnerów: Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie, Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie, Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Zarząd Okręgu w Lublinie, Akademickiego Koła Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Lublinie i Sekcji Bibliotek Naukowych SBP. Oddział Lublin, a ponadto Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich. Oddział w Lublinie.

 

Forum – wzorem poprzednich – stało się okazją do umacniania współpracy oraz wymiany doświadczeń w środowisku. W wydarzeniu wzięło udział ponad 180 osób, reprezentujących biblioteki akademickie, publiczne, pedagogiczne i szkolne oraz inne ośrodki edukacji i informacji z Lublina i Lubelszczyzny, m.in. z Puław, Chełma, Zamościa, Włodawy, Białej Podlaskiej, Radzynia Podlaskiego, Kraśnika, Poniatowej, Janowa Lubelskiego i wielu mniejszych miejscowości regionu. Wśród uczestników znaleźli się także goście z Warszawy i Kościerzyny.

 

W gronie teoretyków i praktyków bibliotekarstwa, informatologów, badaczy komunikacji społecznej i mediów, poszukiwano odpowiedzi na następujące kwestie:

- w jaki sposób projektować i organizować funkcjonalną przestrzeń komunikacyjną w bibliotece?

- jak nią skutecznie zarządzać w warunkach dynamicznych zmian społecznych, gospodarczych i technologicznych?

- jak kreować dobrą przestrzeń komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w bibliotece (w zespole pracowniczym, w sieci bibliotecznej, w otoczeniu społecznym, etc.)?

- w jakim zakresie w tych działaniach uwzględniane są potrzeby komunikacyjne zróżnicowanych grup użytkowników, w tym użytkowników o „specjalnych potrzebach”?

- jakie znaczenie w skutecznym porozumiewaniu się z użytkownikiem mają kompetencje komunikacyjne bibliotekarzy i innych pracowników placówek bibliotecznych?

- czy dostrzegana jest potrzeba zdobywania nowej wiedzy i umiejętności komunikacyjnych ważnych m.in. w kształtowaniu adekwatnej oferty bibliotecznej, budowaniu „wspólnego języka” i więzi ze zbiorowością, podnoszeniu prestiżu instytucji?

- czy w dobie pandemii biblioteki bardziej otworzyły się na użytkownika i jaką rolę w tym procesie odgrywają technologie?

- z jakimi problemami bibliotekom przyszło się zmierzyć podczas pracy w systemie home office?

 

Serdecznie dziękujemy naszym Partnerom, Referentom i Uczestnikom!!!

Załączniki

    Aktualności

    Autor
    Artur Popławski
    Data dodania
    19 stycznia 2021