Nowa publikacja pod redakcją naukową prof. Anity Has-Tokarz i prof. Nadiji Zelinskiej

Nakładem Wydawnictwa UMCS ukazała się publikacja pt. „Książka w mediach, media w książce. Rynek - Technologie – Konsumpcja” pod redakcją naukową dr hab. Anity Has-Tokarz, prof. UMCS z Katedry Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej UMCS oraz Profesor Nadiji Zelinskiej z Katedry Komunikacji Medialnej Ukraińskiej Akademii Drukarstwa we Lwowie.

Książka jest pokłosiem organizowanej we współpracy akademickiej cyklicznej międzynarodowej konferencji naukowej i inauguruje serię wydawniczą KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE. Znalazło się w niej piętnaście artykułów przygotowanych przez badaczy z polskich i ukraińskich ośrodków naukowych. Zgromadzone teksty (w języku polskim i angielskim) uporządkowano w trzech odrębnych częściach problemowych:

  1. Rynek wydawniczy i publikowanie w przestrzeni zmediatyzowanej,
  2. Media i technologie cyfrowe w produkcji i dystrybucji książki,
  3. Trendy w promocji i konsumpcji książki.

We Wstępie do publikacji czytamy: W ostatnich latach media i technologie cyfrowe znacząco wpłynęły na kształt rynku wydawniczo-księgarskiego, procesy produkcji i dystrybucji książki, jej formę edytorską oraz społeczny obieg i praktyki lekturowe czytelników/konsumentów. Z jednej strony stały się otoczeniem konkurencyjnym dla branży książkowej, zmuszając instytucje działające w tym sektorze rynku do nieustannego pozycjonowania się pośród innych podmiotów medialnych, warunkujących społeczne uczestnictwo w kulturze. Z drugiej natomiast stanowią jej immanentną część: są narzędziami wykorzystywanymi przez tradycyjne podmioty rynku książki w procesie projektowania i produkcji, autonomicznymi instrumentami rozpowszechniania i promocji publikacji, a wreszcie przestrzeniami społecznego życia książki. […]

Wraz z pojawieniem się i ewolucją nowych mediów i narzędzi technologicznych […] zasadne stało się spoglądanie na ewolucję form książki (i przestrzeni jej społecznego obiegu) przez pryzmat medium udostępnienia, czyli kanału komunikacji. Problem mediów na obecnym rynku książki oraz zmian zachodzących w komunikacji poprzez książkę to nie tylko sprawa obiektywnej rzeczywistości, rozwijającej się technologii oraz innowacyjnych trendów produkcyjnych, dystrybucyjnych i konsumpcyjnych, ale też nowych praktyk i potrzeb lekturowych, związanych z przemianami społeczno-kulturowymi, w tym m.in. z dokonującą się zmianą pokoleniową w czytelnictwie. […] Kwestie te stały się kluczowymi dla Autorów artykułów zebranych w niniejszym tomie, proponujących spojrzenie na sferę książki właśnie w aspekcie jej medialności.”


Autorom artykułów zebranych w tomie dziękujemy za wkład włożony w jego przygotowanie, a wszystkich, którzy w orbicie swoich zainteresowań badawczych stawiają szeroko rozumianą kulturę książki i przemiany zachodzące w tym obszarze, zapraszamy do lektury. 

Więcej o publikacji na stronie Wydawnictwa UMCS pod LINKIEM.

    Aktualności

    Data dodania
    22 stycznia 2024