„Autoprezentacja i sztuka wystąpień publicznych” – dr Elżbieta Pawlak-Hejno (UMCS)
Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, jak formułować cele w wystąpieniach naukowych. Poznają tajniki autoprezentacji młodego Naukowca oraz strukturę sprzyjającą wystąpieniu. 

"Dane badawcze bez tajemnic: kilka faktów, garść praktyki i przykłady nieoczywistych wniosków grantowych” – mgr Grzegorz Szczypa (UMCS)
Zarządzanie danymi badawczymi stało się integralną częścią wniosków grantowych NCN. W czasie spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować plan zarządzania danymi od ogółu do szczegółu - a raczej konkretu, ponieważ będą pracować na realnych przykładach DMP z różnych dyscyplin naukowych.
Zapraszamy, jeśli:

  • zaczynasz przygodę z aplikowaniem o grant i chcesz dowiedzieć się, o co chodzi z danymi badawczymi,
  • zastanawiasz się, czy w Twojej pracy są dane badawcze, czy też można je pominąć,
  • szukasz inspiracji do tego, jak zapanować nad danymi i w jaki sposób je opisać,
  • rozważasz różne repozytoria i nie wiesz, które będzie najlepsze do Twoich danych!

Jednym słowem podczas prezentacji i warsztatów dowiecie się, jak zapanować nad danymi badawczymi tak, by zamiast na formalnościach móc skupić się na swoich badaniach.

„Design thinking – projektowanie rozwiązań” – dr Grzegorz Kwiatkowski (UMCS)
Design thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Opiera się na zrozumieniu potrzeb, kreatywnym generowaniu pomysłów oraz ich testowaniu i doskonaleniu. Jest powszechnie używana w biznesie, jednak z powodzeniem może być stosowana także w innych obszarach życia, w tym przy rozwiązywaniu problemów trapiących naukowców. W czasie warsztatu porozmawiamy o tytułowej metodzie, jak również o kreatywności, metodach generowania pomysłów oraz potrzebie testowania (budowania prototypów). Przede wszystkim jednak spróbujemy wspólnie wymyślić, opracować, a nawet – w miarę możliwości czasowych – zbudować praktyczne i działające rozwiązania problemów naukowców.

„Mikrofon, kamera, komunikacja. Jak się przygotować do wystąpienia w telewizji i radiu?” – dr Ewa Bulisz (UMCS)
Setka to sto sekund czy sto procent obrazu i dźwięku? Podczas warsztatów uczestnicy zostaną zapoznani nie tylko z pojęciami z profesjolektu dziennikarza telewizyjnego, ale także będą wiedzieli, jakich błędów nie popłniać podczas nagrań z reporterami newsowymi, jak przygotować się do rozmowy z reportażystą, a jak do wywiadu z prezenterem. 

„Moja ścieżka naukowo-edukacyjna – tworzenie makiety wizualnej” – Studenckie Koło Naukowo-Artystyczne Pedagogów UMCS (Karolina Nowakowska, Michał Rachwalski, Karolina Burdach)
Jak na przestrzeni lat zmieniała się Twoja ścieżka edukacyjna? W jakim miejscu znajdujesz się dzisiaj? Jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość? Podążając za słowami Alberta Einsteina „ucz się z przeszłości, żyj teraźniejszością, patrz w przyszłość”, postaramy się poszukać odpowiedzi na te pytania.
Podczas działania twórczo-integrującego osoby uczestniczące będą miały okazję stworzyć wizualizację swojej drogi edukacyjno-naukowej w trzech ujęciach: przeszłym, teraźniejszym i przyszłym, przedstawionej w formie makiety. Jak nasza motywacja do poznawania nowego się zmieniała? Co miało na nią wpływ? Jak chcemy aby wyglądała w przyszłości?
Do wykonania projektów wykorzystane zostaną różnego rodzaju materiały m.in.: gazety, flamastry, patyczki po lodach, plastelina, krepa, kartony i wiele innych. Makiety zostaną zaprezentowane w holu Instytutu Pedagogiki w postaci wystawy.

„Radzenie sobie w trudnych sytuacjach” – dr hab. Katarzyna Klimkowska, prof. UMCS (UMCS)
Warsztat jest ukierunkowany na analizę własnych wzorców reagowania w sytuacjach trudnych. Uczestnicy poznają specyfikę sytuacji trudnych, ich rodzaje oraz uwarunkowania. Dowiedzą się, jakie cechy osobiste różnicują sposoby przeżywania sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi. W ramach warsztatu omówione zostaną również uniwersalne sposoby radzenia z sytuacjami trudnymi.

„Wizualizacja informacji – infografika, prezentacja multimedialna, animacja” – dr Radosław Bomba, prof. UMCS (UMCS)
Prezentowanie przekazów naukowych we współczesnej cyfrowej kulturze coraz częściej wymaga nowych kompetencji i wiedzy związanej z tworzeniem atrakcyjnego wizualnie przekazu. Dlatego też uczestnicy poznają szerokie spektrum otwartych aplikacji sieciowych, które można wykorzystać do prezentacji i promocji projektów i działań naukowych. Omówione zostaną narzędzia do projektowania atrakcyjnych infografik, multimedialnych narracji cyfrowych, wizualizacji danych oraz animacji i montażu audio-wideo.