Wirtualna karta otwiera dostęp do bibliotek pięciu uczelni lubelskich

Od roku akademickiego 2023/2024 studenci, doktoranci i pracownicy uczelni zrzeszonych w Związku Uczelni Lubelskich (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Przyrodniczy, Uniwersytet Medyczny) oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego mogą korzystać z wirtualnej karty bibliotecznej. Przypomnijmy, że o nowej inicjatywie rektorzy lubelskich uczelni poinformowali na konferencji prasowej, która odbyła się 16 października br. na Politechnice Lubelskiej.

Do obsługi wirtualnej karty bibliotecznej stworzona została specjalna aplikacja. Jest to baza danych online, dzięki której pracownicy bibliotek kontaktują się ze sobą i mają bieżące informacje, m.in. o tym, czy użytkownik ma aktywny status oraz czy zalega z oddaniem pozycji w jednej z bibliotek.

Użytkownicy, którzy chcą skorzystać z wirtualnej karty bibliotecznej, muszą zgłosić się do swojej biblioteki macierzystej. Warunkiem rejestracji w aplikacji jest posiadanie aktualnego konta w tej bibliotece – konta użytkowników WKB tworzy i usuwa wyłącznie biblioteka macierzysta, są ważne od momentu założenia do 31 października kolejnego roku akademickiego. Po nabyciu uprawnień użytkownik udaje się do wybranej biblioteki, której zbiorami jest zainteresowany. Szczegółowe zasady wypożyczeń są określone w poszczególnych regulaminach bibliotek na pięciu uczelniach.

Jaka jest procedura udziału w projekcie wirtualnej karty bibliotecznej?

a) Użytkownik zgłasza chęć uczestniczenia w projekcie wirtualnej karty bibliotecznej w macierzystej bibliotece głównej;

b) Akceptuje regulamin projektu i zostaje wpisany do internetowej bazy danych wirtualnej karty bibliotecznej;

c) Użytkownik zgłasza się do dowolnej biblioteki głównej, której zbiorami jest zainteresowany;

d) Bibliotekarz dokonuje weryfikacji uprawnień we wspólnej bazie danych i zakłada indywidualne konto biblioteczne na swojej uczelni, skąd można wypożyczać pozycje zgodnie z regulaminem danej biblioteki głównej.

Jaki dokument identyfikuje użytkownika w systemie? Legitymacja studencka, elektroniczna legitymacja studencka, legitymacja doktoranta, elektroniczna legitymacja doktoranta, zaświadczenie o zatrudnieniu wystawione przez właściwą jednostkę uczelni, dowód osobisty albo elektroniczna legitymacja pracownika.

Udział w projekcie jest bezpłatny, jednak w przypadku przetrzymania pozycji przez użytkownika zastosowanie ma cennik każdej z bibliotek.

 

Tekst: Dariusz Gaweł

AUTOR

Katarzyna Skałecka

    Aktualności

    Data dodania
    2 listopada 2023