Perspektywy pracy w branży gastronomicznej

Portal Smaczniegotuj.pl przedstawia szczegółową analizę rynku pracy w gastronomii na 2024 rok. Artykuł bada, jak rozwój technologii, zmieniające się gusta konsumentów i nacisk na edukację gastronomiczną kształtują przyszłość branży.

Gastronomia, mimo trudności obserwowanych w ostatnich latach, wciąż pozostaje perspektywiczną branżą, w której talent i umiejętne wykorzystanie globalnych trendów na rynku lokalnym przekładają się na zawodowy sukces. 

Najważnejesze trendy w branży gastronomicznej opisane w artykule portalu Smaczniegotuj.pl:

  1. W miejsce zamykanych lokali niemal natychmiast pojawiają się nowe. Co więcej, zmieniające się preferencje konsumentów i realna globalizacja zachęcają do poszukiwania nowych sposobów wcielania w życie światowych trendów na polskim rynku. Odwagę gospodarczą w gastronomii potwierdzają statystyki GUS. W listopadzie 2022 roku w rejestrze REGON figurowało 17 620 lokali gastronomicznych w Polsce, rok później, czyli w końcu listopada 2023 roku niemal o dwa tysiące więcej.

  2. Na rynku utrzymują się lokale, które potrafią dostosować się do upodobań współczesnego odbiorcy usług gastronomicznych. Zgodnie z Raportem Food Trendów, klienci coraz częściej decydują się na dania typu „fuzja kultur” oraz kuchnię orientalną. Z kolei wysoka presja życiowa i stres skłaniają do poszukiwań usług, które poprawiają nastrój. Tu pojawia się kolejny obiecujący trend, tzw. comfort food. W 2024 roku jeszcze bardziej niż kiedykolwiek konsument będzie chętny płacić za usługi gastronomiczne, dzięki którym poczuje się dobrze, zapomni o kłopotach, będzie zrelaksowany i przypomni sobie miłe chwile. Jest to zarazem ogromna szansa dla kuchni tradycyjnej. „Domowe obiady”, nostalgiczne bary mleczne, ciasta jak u babci – tego także będzie poszukiwać klient w 2024 roku.

  3. Nowe możliwości dla rozwoju branży pojawiają się także wraz z dynamicznym rozwojem „kultury foodie” w sieci. Jak podaje Pyszne.pl, aż 56% badanych w wieku 18-24 lat szuka kulinarnych inspiracji na TikToku i YouTube. 43% z nas odwiedza blogi kulinarne. Prowadzenie bloga i/lub promowanie własnej działalności gastronomicznej w internecie właściwie nie jest już opcjonalne, a staje się koniecznością dla osób chcących odnieść rynkowy sukces.

  4. Wiele lokali, szczególnie w turystycznych miejscowościach, prowadzi sezonowe rekrutacje, jednak praca gastronomii dla osób z wykształceniem gastronomicznym najczęściej oznacza stabilne warunki zatrudnienia. Dużą rotację widać w placówkach typu fast-food, niemniej lokale slow-food, stawiające na wysoką jakość obsługi, starannie dobierają kandydatów do swoich zespołów i wkładają wiele wysiłku, by zatrzymać pracowników na lata. Magnesem mają być powszechnie stosowane benefity pozapłacowe, takie jak dofinansowanie do posiłków, zniżki na produkty i usługi, ubezpieczenie na życie, prywatna opieka medyczna, imprezy integracyjne (wg danych Sedlak&Sedlak). 

  5. Zgodnie z corocznym badaniem wykonywanym z inicjatywy resortu pracy – Barometr Zawodów, deficyt chętnych do podjęcia pracy kucharzy w bieżącym roku widoczny będzie w aż 195 miastach i powiatach w Polsce. Kucharze będą najpilniej poszukiwani w Warszawie, Wrocławiu, powiatach wrocławskim, krapkowickim, kędzierzyńsko-kozielskim, kołobrzeskim i puckim. 

Całość artykułu można znaleźć na stronie: https://www.smaczniegotuj.pl/czy-latwo-znalezc-prace-po-gastronomii-perspektywy-w-2024-roku/ 

(skrótowe opracowanie na podstawie portalu smaczniegotuj.pl)

    Publikacje

    Data dodania
    25 stycznia 2024