Finał pierwszej edycji projektu „Przedsiębiorcza Młodzież”

Za nami finałowa gala, podsumowującą pilotażową edycję projektu „Przedsiębiorcza Młodzież” - wspólną inicjatywę Urzędu Miasta Lublin i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, wpisującą się w serię wydarzeń związanych z otrzymaniem przez nasze miasto tytułu Europejskiej Stolicy Młodzieży 2023.

W uroczystej gali udział wzięli przedstawiciele władz UMCS: JM rektor prof. Radosław Dobrowolski; prorektor ds. studentów i jakości kształcenia prof. dr hab. Dorota Kołodyńska; prorektor ds. rozwoju i współpracy z gospodarką dr hab. Zbigniew Pastuszak, prof. UMCS; dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii dr hab. Andrzej Różański, prof. UMCS oraz dziekan Wydziału Ekonomicznego dr hab. Mariusz Kicia. Wśród zaproszonych gości znaleźli się również: dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin dr Mariusz Sagan; z-ca Dyrektora Wydziału Oświaty i Wychowania ds. Projektów i Programów Edukacyjnych Urzędu Miasta Lublin Iwona Nowakowska; Starszy Wizytator Wydziału Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Kuratorium Oświaty w Lublinie, Sebastian Płonka oraz przedstawiciele przedsiębiorstw i sektora kreatywnego, prowadzący szkolenia i warsztaty, dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie lubelskich liceów, a także zaangażowani w projekt pracownicy, doktoranci i studenci UMCS.

Głównym punktem wydarzenia było rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy projekt doradczy z zakresu promocji w social mediach, opracowany przez uczestników na zlecenie lubelskich przedsiębiorców. Kapituła Konkursu, w skład której weszli: prorektor ds. rozwoju i współpracy z gospodarką UMCS dr hab. Zbigniew Pastuszak, prof. UMCS; dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości UM Lublin dr Mariusz Sagan, dziekan Wydziału Ekonomicznego UMCS dr hab. Mariusz Kicia, dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS dr hab. Andrzej Różański, prof. UMCS oraz Karolina Ślebocka, ekspertka z zakresu nowoczesnych mediów i e-commerce, właścicielka agencji EVEREST MARKETING, wybrała i nagrodziła projekty zrealizowane przez szkoły: Śródziemnomorskie LO im. św. Dominika Guzmana (I miejsce), XXX LO im. ks. Jana Twardowskiego (II miejsce), XXIII LO im. Nauczycieli Tajnego Nauczania (III miejsce). 

- Myślę, że wizyty w naszej uczelni utwierdziły was w przekonaniu, że warto studiować w Lublinie, na UMCS, że warto kreować własną rzeczywistość – powiedział rektor prof. dr hab. Radosław Dobrowolski i zaznaczył, że „Przedsiębiorcza Młodzież” to już kolejny projekt realizowany wspólnie przez UMCS i Miasto Lublin, który znalazł tak duże zainteresowanie wśród młodych mieszkańców naszego miasta i który zakończył się sukcesem.
Do słów rektora odniósł się dr Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin, absolwent studiów na Wydziale Ekonomicznym UMCS:
- Po pierwsze „Przedsiębiorcza Młodzież” to program bardzo ważny dla miasta, jeden z flagowych projektów, związanych z Europejską Stolicą Młodzieży – powiedział i dodał, że w projekt zaangażowało się około 20 firm, co stanowi tylko niewielki ułamek przedsiębiorczego potencjału miasta. – Widzę w was potencjał na startupowców, na osoby, które założą swoje biznesy, osiągną sukces i zarobią miliony złotych. Myślę, że Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej jest bardzo dobrym gwarantem edukacji, która taki sukces zapewni – podkreślił. 

Podczas gali wręczono pamiątkowe statuetki, dyplomy oraz podziękowania partnerom przedsięwzięcia i delegacjom ze szkół, biorących udział w projekcie. Drobne upominki otrzymali również studenci i studentki z Wydziału Ekonomicznego i Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS.
I na koniec nie zabrakło niespodzianek – na scenie pojawił się m.in. Ipro Teatr Bezczelny, który spontanicznie wciągnął uczestników w swoje show, zapewniając przy tym potężną dawkę śmiechu i dobrej zabawy. 

Czwartkowe wydarzenie było zwieńczeniem sześciomiesięcznej przygody, w trakcie której uczestnicy projektu zdobyli wiedzę z zakresu szeroko pojętej przedsiębiorczości, rozwijali swoje kompetencje interpersonalne, realizowali działania, mające na celu kształtowanie postaw przedsiębiorczych, nabyli umiejętności z zakresu autoprezentacji oraz radzenia sobie ze stresem, poznali przedstawicieli sektora kreatywnego w Lublinie, a także pod opieką m.in. specjalistów z UMCS zrealizowali pierwsze poważne projekty doradcze z zakresu promocji w social mediach dla lubelskich przedsiębiorstw.
Dodatkowo młodzież, jak i nauczyciele, uczestniczyli w ciekawych warsztatach zrealizowanych m.in. przez Biuro Rozwoju Kompetencji UMCS, Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS, a także w cyklu webinarów, poświęconych relacjom w biznesie, organizowanych w ramach Akademii Przedsiębiorczości UMCS-Santander Universidades 2022.

W czasie trwania projektu licealiści spotkali się z władzami rektorskimi uczelni, poznali miasteczko akademickie, zwiedzili Centrum Kultury Fizycznej, Bibliotekę Główną UMCS, siedzibę Zarządu Uczelnianego Samorządu Studentów UMCS, a także ACKiM UMCS „Chatka Żaka” i przy wsparciu współpracowników tej instytucji, zrealizowali film „Przeżyjmy to jeszcze raz”, przedstawiający poszczególne etapy projektu.




W tegorocznej edycji „Przedsiębiorcza Młodzież” wzięło udział łącznie 350 osób, w tym prawie 280 uczniów z 10 klas lubelskich szkół ponadpodstawowych, 11 nauczycieli oraz 31 studentów Wydziału Pedagogiki z Psychologii praz Wydziału Ekonomicznego UMCS. Przeprowadzono 55 godzin warsztatów, 20 spotkań z lubelskimi przedsiębiorcami oraz twórcami kreatywnymi, specjalizującymi się w marketingu internetowym i powstało 35 projektów medialnych, z czego trzy zostały zakwalifikowane do ścisłego finału.

Nad pomysłem, organizacją i całokształtem projektu „Przedsiębiorcza Młodzież” czuwał zespół ekspertów, w skład którego weszli: Monika Król, z-ca Dyrektora Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości UM, koordynatorka projektu z ramienia Urzędu Miasta Lublin; dr Bartłomiej Twarowski, Uniwersytecki Konsultant ds. Przedsiębiorczości, koordynator projektu z ramienia UMCS, Monika Zub-Nowosad z Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości UM, Magdalena Bis, koordynatorka Biura Rozwoju Kompetencji UMCS, dr Małgorzata Chojak, dr Krzysztof Leoniak, dr Ewelina Berlińska.

W projekcie udział wzięli uczniowie i nauczyciele dziewięciu lubelskich szkół: III LO im. Unii Lubelskiej, XXX LO im. ks. Jana Twardowskiego, XXIII LO im. Nauczycieli Tajnego Nauczania, LO im. Kazimierza Wielkiego, Śródziemnomorskie LO im. Dominika Guzmana, Międzynarodowe LO Paderewski, IX LO im. Mikołaja Kopernika, Akademickie Liceum Mistrzostwa Sportowego oraz XXI LO im. św. Stanisława Kostki.

Z kolei partnerami projektu były przedsiębiorstwa, takie jak: Intrograf-Lublin, Polskie Centrum Fotoniki i Światłowodów, IKEA Lublin, EUROPIEK sp. z o.o., Medisept sp. z o.o., Fundacja VCC, TARASOLA sp. z o. o. sp. K, Centrum handlowe SKENDE, Fabryka Cukierków „Pszczółka” sp. z o.o,  Asseco Data Systems S.A oraz partnerzy z sektora kreatywnego: eMedia, Trzask Studio, Lilianna Trojanowska – Skuteczne Media, Agencja FLOW PR, Studio Format, EVEREST MARKETING Karolina Ślebocka, Fundacja rozwoju designu LuCreate.

Projekt został zealizowany w okresie od marca do czerwca 2022 roku, a udział w nim był bezpłatny.

Fot. Bartosz Proll

    Aktualności

    Autor
    Klaudia Olender
    Data dodania
    10 czerwca 2022