Katedra Dydaktyki

Kierownik Katedry
dr hab. Teresa Parczewska, prof. UMCS
ul. Głęboka 43 , 20-612 Lublin
pok. nr 2.21, tel. 81 5376346
mail: teresa.parczewska@mail.umcs.pl

Druga osoba do kontaktu w sprawach Katedry:
dr hab. Beata Bednarczuk, prof. UMCS
pok. nr 2.18, tel. 81 5376344
mail: beata.bednarczuk@mail.umcs.pl


Pracownicy
dr hab. Beata Bednarczuk, prof. UMCS
dr hab. Urszula Oszwa, prof. UMCS
dr hab. Teresa Parczewska, prof. UMCS
dr Małgorzata Chojak
dr Krystyna Kusiak
dr Justyna Sala-Suszyńska
dr Ewa Sosnowska-Bielicz

PROFIL BADAWCZY KATEDRY DYDAKTYKI
ROK AKADEMICKI 2023/2024

Tematyka badawcza

Badania naukowe prowadzone przez pracowników Katedry Dydaktyki dotyczą współczesnej edukacji na różnych jej poziomach, w sytuacji dynamicznych zmian społecznych, kulturowych i oświatowych. Przedmiotem podejmowanych badań jest postrzegany wieloaspektowo proces kształcenia. Badania obejmują determinanty edukacji, analizę sposobów planowania
i organizowania sytuacji dydaktycznych, warunki pracy nauczyciela i uczniów, doświadczenia edukacyjne dzieci, efekty realizowanych działań. Rozważania teoretyczne i badania empiryczne wspierane są podstawami z zakresu psychologii, socjologii, logopedii, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz filozofii edukacji.
Pracownicy Katedry prowadzą badania o charakterze diagnostyczno-weryfikacyjnym,
w paradygmacie ilościowym, jakościowym i mieszanym. Realizują krajowe i międzynarodowe projekty.

Szczegółowe obszary badawcze

1. Uczenie się i nauczanie w systemie dydaktycznym szkoły współczesnej: planowanie-realizacja-ewaluacja
2. Edukacja alternatywna w przedszkolu i w szkole (edukacja Montessori, waldorfska i leśna)
3. Edukacja i procesy psychiczne uczniów - lęk przed matematyką i rezyliencja matematyczna; motywacja do uczenia się;
4. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej;
5. Różnorodność kulturowa jako wyzwanie dla edukacji;
6. Wielojęzyczność a rozwój dziecka;
7. Zjawisko fonoholizmu;
8. Neuropedagogika i NIRS: wykorzystanie obrazowania mózgu w badaniach nad edukacją

Wyróżnikiem prac naukowo-badawczych prowadzonych w Katedrze Dydaktyki jest interdyscyplinarne podejście do edukacji wczesnoszkolnej oraz otwartość na wyzwania przed nią stojące.


RESEARCH PROFILE OF THE DEPARTMENT OF EDUCATION
ACADEMIC YEAR 2023/2024

Research topics
Scientific research in the Department of Didactics concerns on education at its various stages, in the situation of social, cultural and educational changes. The main research field is focused on multi-dimensional educational process. The research in the Department includes determinants of education, the possibilities of applying and organizing teaching situations, working conditions of students and teachers, educational experience, the outcomes of school activities. Theoretical considerations and empirical research are supported by the knowledge in psychology, sociology, speech therapy, linguistics, cultural studies and philosophy of education.
The Department conducts diagnostic and verification research projects in quantitative, qualitative and mixed paradigms. National and international projects have been carried out.
Broad research topics include
1. Learning and teaching in the didactic system of contemporary school: planning-implementation-evaluation
2. Alternative education in kindergarten and school (Montessori, Waldorf and forest education)
3. Students' well-being and education- math anxiety, mathematical resilience; motivation to learn
4. Teacher of early childhood education
5. Cultural diversity as a challenge for education;
6. Multilingualism in child development;
7. Behavioral addictions related to education – phonoholism
8. Neuropedagogy: the use of brain imaging (fNIRS) in educational research

The distinguishing feature of the research projects carried out at the Department of Didactics is an interdisciplinary approach to the elementary education and the freedom to face its challenges.

Selected publications
Bednarczuk, B. (2022). Authors of their own development. Montessori school graduates. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.
Chojak, M. (2019). Neuropedagogy, neuroeducation and neurodidactics – facts and myths. Warsaw: DIFIN; published in Polish.
Kusiak K., (2017). Innovation – an inherent feature of teacher professionalism, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36, 1, 75-86.
Oszwa, U. (2020). Math anxiety - concepts, research, solutions. Lublin: UMCS; published in Polish.
Parczewska, T. (2021). The quality of common rooms for 5–9 year old children in Polish schools Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 509-521: https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1983628.
Sala-Suszyńska, J. (2021). Fairy Tales – Yesterday and Today, Prima Educatione, 5, 193-204, doi: 10.17951/pe/2021.5.193-204.
Sosnowska-Bielicz, E. (2020). An image of the school everyday life of early education teachers. Forum Pedagogiczne, 10(1), 141-153.https://doi.org/10.21697/fp.2020.1.11.

 

Projekty badawcze

a) w trakcie realizacji

1. Tożsamość zawodowa montessoriańskiego nauczyciela (Beata Bednarczuk)

2. Psychospołeczne korelaty rezyliencji matematycznej (Urszula Oszwa)

3. Prężność psychiczna uczniów szkół podstawowych w czasach globalnej niestabilności - badania podłużne (Urszula Oszwa)

4. Poczucie własnej skuteczności rodziców w zakresie łączenia dzieci z naturą (Teresa Parczewska)

5. Kompetencje komunikacyjne studentów pedagogiki (Justyna Sala-Suszyńska, Ewa Sosnowska-Bielicz)

6. Kompetencje społeczno-emocjonalne (SEL) studentów pedagogiki - projekt międzynarodowy (Ewa Sosnowska-Bielicz)

b) zrealizowane

1. Program Edukacja MF EOG 2014-2021 - nr EOG/21/K1/D2/W/0001; Profesjonalny rozwój kadry, Intensywne szkolenia: Pedagogika Rudolfa Steinera w  norweskim modelu kształcenia (2022r.)

2. Program Edukacja FRSE (Komponent I) - Pedagogika Rudolfa Steinera w kształceniu nauczycieli XXI wieku; badania polsko-norweskie (2022r.)

3. Program Edukacja FRSE (Komponent I) – Wielokulturowość wyzwaniem dla systemu edukacji; realizacja wizyty studyjnej w Reykjavik w Islandii (2022r.)

4. Program Edukacja FRSE (Komponent I) – Edukacja bez granic: międzynarodowe polsko-islandzko-norweskie badania (członkostwo w zespole; 2022r.) 

5. Konkurs MNiSW na zakup dużej infrastruktury badawczej: Wykorzystanie spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) w neuropedagogice i neuropsychologii w zakresie profilaktyki i terapii wybranych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienia jakości systemu edukacji (2018)

6. Przedsiębiorcze Dzieciaki (projekt edukacyjny połączony z badaniami, dotowany ze środków NBP (2018-2019)

7. Projekt Mój tajemniczy mózg - grant uzyskany w ramach konkursu MNiSW "Uniwersytet Młodego Odkrywcy" (edycja I, 2017).

8. Program Operacyjny: Wiedza, Edukacja, Rozwój - Kompetencje w szkolnictwie wyższym: Ku warsztatowi rozwijającego się nauczyciela, NCBR (2017-2019)

9. Konkurs 5/ORE/Konkurs/UE: Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Opracowanie pakietu narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiagnostycznych dla uczniów II etapu edukacyjnego. Zespół badawczy: E. Domagała-Zyśk, KUL Lublin, T. Knopik, UP Kraków, U. Oszwa, UMCS Lublin (2016)

10. Program Edukacja FRSE (Komponent I) – Funkcjonowanie polskich szkół w Norwegii i na Islandii (realizacja wizyt studyjnych w latach 2014-2017).

Współpraca naukowa

a) ośrodki krajowe

Akademia Ignatianum w Krakowie
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach
Instytut Psychologii UMCS w Lublinie
Polskie Stowarzyszenie Montessori
Wydział Psychologii UW w Warszawie
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu

b) ośrodki zagraniczne

Rudolf Steiner University College in Oslo (Norwegia)
Weizmann Institute of Science w Bar Ilan University (Izrael)

c) platformy współpracy

Międzynarodowe Sympozjum Naukowe, organizowane cyklicznie z częstotliwością dwuletnią, ze zmiennym tematem przewodnim (2017: Innowacje w Edukacji; 2019: Kreatywność w Edukacji; 2021: Tradycja i Nowoczesność w Edukacji; 2023: Nauczyciel w czasach przemian i niestabilności)   

Czasopismo naukowe Prima Educatione (https://journals.umcs.pl/pe), w 2021 roku wpisane na listę ministerialną czasopism punktowanych (40 punktów) (Komunikat Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych)

Nagrody i wyróżnienia

Nagroda Rektora UMCS III stopnia za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni (2022) 
Nagroda Rektora UMCS III stopnia za osiągnięcia badawcze (2021)

Nagroda Rektora UMCS IV stopnia za osiągnięcia organizacyjne (2021; 2022)

Nagroda Rektora UMCS III stopnia za pozyskanie środków finansowych na zakup infrastruktury badawczej (2019)

Nagroda Rektora UMCS II i III  stopnia za działalność organizacyjną  (2017)

Medale i odznaczenia: Brązowy Krzyż Zasługi (1998; 2019); Medal Komisji Edukacji Narodowej (2009; 2019), Medal za Długoletnią Służbę (2014; 2016; 2018)

Wybrane publikacje  

Bednarczuk, B. (2007). Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne. Lublin: Wyd. UMCS.

Bednarczuk, B. (2016). Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych. Kraków: OW „Impuls”.

Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka – fakty i mity. Warszawa: Wyd. DIFIN.

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Wyd. DIFIN.

Kusiak K., (2017). Innowacyjność – immanentna cecha nauczycielskiego profesjonalizmu, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36, 1, 75-86.

Kusiak, K., Nowakowska-Buryła, I. (2019). Natura kompetencji a ograniczenia i trudności w kształceniu międzykulturowym nauczycieli edukacji elementarnej, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14, 2, 52, 41-53.

Oszwa, U. (2009). Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wyd. UMCS.

Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką - poglądy, badania, rozwiązania. Lublin: Wyd. UMCS.

Parczewska, T., Michalak, R. (2019).  (Nie)obecność outdoor education w  kształceniu szkolnym. Lublin: Wyd. UMCS.

Parczewska, T. (2021). The quality of common rooms for 5–9 year old children in Polish school. Education 3-13 International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.

Sala-Suszyńska, J. (2017). Interaktywne nauczanie języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 6, 49-58.

Sala-Suszyńska J. (2021). Baśnie- wczoraj i dziś. Prima Educatione, 5, 193-204.

Sosnowska-Bielicz, E. (2019). Wzorzec osobowego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – perspektywa nauczyciela. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 28, 3,  173-187.

Sosnowska-Bielicz, E. (2020). Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne, 10,1. DOI: https://doi.org/10.21697/fp.

Z historii Katedry Dydaktyki:

Publikacja: Bednarczuk, B., Kusiak, K., Parczewska, T. (2022) (red.) Budowanie znaczeń dydaktyki. W sześćdziesiątą rocznice powstania Katedry Dydaktyki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

1. Początki istnienia. Historia Katedry Dydaktyki sięga przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. W 1957 roku powołano na Wydziale Humanistycznym Sekcję Pedagogiczną, w strukturach której znalazła się Katedra Pedagogiki oraz powołana nieco później, w 1960 roku, Katedra Historii Oświaty i Wychowania. W Katedrze Pedagogiki utworzono Zakład Dydaktyki Ogólnej, którego organizację i kierownictwo powierzono doc. dr  Konstantemu Lechowi. Do Zakładu przeszła mgr Maria Cackowska, pracująca wcześniej w Katedrze Psychologii Wychowawczej. Po latach objęła kierownictwo Zakładu, a opisana przez nią historia jednostki utrwaliła przekonanie, że Zakład powstał w 1961 roku.

2. Lata 60. XX wieku. Rozwijano wówczas, weryfikowano i  wdrażano do praktyki szkolnej „systemu rozwijania myślenia uczniów przez łączenie teorii z praktyką”, którego twórcą był prof. dr hab. Konstanty Lech. Założenia systemu Profesor uzasadniał argumentami teorii poznania i psychologii, jak również wnioskami z krytycznej analizy dorobku dydaktyki tradycyjnej i aktywnej. Wspólnie ze współpracownikami z Katedry Pedagogiki UMCS oraz Uniwersytetu Warszawskiego, a także Centralnego i Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego oraz  Kuratorium w Lublinie rozwinął terenowe badania empiryczne, określane mianem Lubelskiego Eksperymentu Pedagogicznego. W konsekwencji, w wielu placówkach oświatowo-wychowawczych Lubelszczyzny, rozwinął się ruch nowatorstwa pedagogicznego. Wówczas  też powstała dysertacja doktorska Marii Cackowskiej, poświęcona rozwijaniu myślenia uczniów na drodze problematyzacji kształcenia, obroniona w 1964 roku na Wydziale Humanistycznym UMCS w Lublinie. Autorka kontynuowała obrany kierunek badań,  a jego intensyfikacji służyły staże naukowe w Moskwie i Leningradzie, w czasie których studiowała prace Lwa Wygotskiego, nawiązując współpracę z kontynuatorami myśli uczonego (P.J. Galpierin, D.B. Elkonin, N.F. Tałyzina i W.W. Dawidow). Zainicjowana współpraca i prowadzone badania stały się materiałem, na podstawie którego powstała praca habilitacyjna, obroniona w 1971 roku na Wydziale Humanistycznym UMCS w Lublinie.

3. Lata 70. XX wieku. Był to czas reorganizacji Katedry Pedagogiki, która stała się fundamentem utworzonego  Wydział Pedagogiki i Psychologii. Powołano do życia nowe zakłady naukowe. Kierownictwo Zakładu Dydaktyki oddano w ręce doc. dr hab. Marii Cackowskiej. W ramach przygotowań do planowanej reformy oświaty, w latach 1972-1975 realizowano w Zakładzie Dydaktyki eksperymenty i projekty dydaktyczne. Praca naukowa pracowników Zakładu zaczęła koncentrować się wokół problematyki edukacji wczesnoszkolnej, doskonalenia systemu nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej. Maria Cackowska zweryfikowała operacyjną koncepcję nauczania czynnościowego, a z badań prowadzonych pod jej kierunkiem wywiedziono metodyczny tok kształtowania pojęć matematycznych. W tym miejscu warto przypomnieć, że w latach siedemdziesiątych  pracownikami Zakładu byli miedzy innymi doc. dr hab. Bolesław Niemierko. specjalizujący się w zagadnieniach pomiaru dydaktycznego i dydaktyki ogólnej, dr Helena Metera, twórczyni barwno-dźwiękowej metody nauki czytania,  autorka elementarza „Nauczę się czytać”, oraz dr Sabina Guz, badacz osiągnięć rozwojowych  dzieci w wieku przedszkolnym.

4. Lata 80. XX wieku. Dokonano wówczas pierwszej reorganizacji Zakładu, wydzielając z niego Zakład Pedagogiki Szkoły Wyższej (1980). Na początku lat osiemdziesiątych w strukturach Wydziału Pedagogiki i Psychologii zaznaczyła się rola pracownika Zakładu, dr Floriana Barmińskiego. W czasie przeobrażeń ustrojowych, w 1981 roku, został prodziekanem Wydziału (1981-82), kierował Komisją do spraw toku studiów, reprezentował młodszych nauczycieli akademickich w Radzie Wydziału (Poznański 1995, s. 34-37). Lata 1985-1990 to okres intensywnych badań nad skutecznością nowego systemu nauczania początkowego, podjętych na zlecenie MEN.  Zespół pracowników Zakładu Dydaktyki opracował koncepcję prowadzenia eksploracji i koordynował prace na szczeblu krajowym. Przedmiotem badań o charakterze diagnostycznym były warunki materialno-organizacyjne i kadrowe systemu nauczania początkowego w Polsce w latach 1976-1990, ponadto skuteczność nowoopracowanych programów nauki początkowej oraz sytuacja szkolna uczniów klas początkowych. Badania i analizy kierownika projektu, doc. dr hab. Marii Cackowskiej, stały się podstawą awansu na stanowisko profesora zwyczajnego (1994). Równolegle pracownicy Zakładu prowadzili własne badania naukowe nad doskonaleniem nauczania i efektywnością kształcenia w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiska społeczno-przyrodniczego. Badania nad nauką czytania i pisania zaowocowały opracowaniem podręcznika do nauki czytania przez dr Annę Czochrę i dr Irenę Tarkowską: „Mój jedyny elementarz” (1985). Podręcznik zatwierdzono do użytku szkolnego, nagrodzono I lokatą w konkursie zorganizowanym przez WSiP.

5. Lata 90. XX wieku. W latach dziewięćdziesiątych dyskutowano w Zakładzie główne założenia oryginalnej koncepcji kształcenia zintegrowanego, opracowanej przez Profesor Marię Cackowską. Stały się one podstawą zaprojektowanych przez Zespół Zakładu  nowych programów kształcenia dla klas 0-III szkoły podstawowej. Do eksperymentalnej weryfikacji wypracowanej koncepcji przystąpiono w 15 wybranych szkołach regionu. Pracownicy Zakładu Dydaktyki przeszkolili nauczycieli, opracowali narzędzia badawcze i prowadzili studia pozwalające kontrolować i porównywać postępy dzieci, które jako sześciolatki rozpoczęły naukę w modelu zintegrowanym z tymi, które jako siedmiolatki rozpoczęły edukację w systemie klasowo-lekcyjnym. W latach dziewięćdziesiątych nowych obszarem działalności naukowej i dydaktycznej Zakładu stała się pedagogika Marii Montessori. Dokonano także kolejnej reorganizacji jednostki, wydzielono z niej  Zakład Pedagogiki Przedszkolnej (1995).

6. Lata 2000-2012.  Po śmierci prof. dr hab. Marii Cackowskiej (2004), wieloletniego Kierownika Zakładu Dydaktyki, jego Kuratorem został prof. dr hab. Jan Pańczyk (do 2007). Z uwagi na stan zdrowia Profesora, pracowników Zakładu wspierał organizacyjnie i naukowo, ówczesny Dyrektor Instytutu Pedagogiki, prof. dr hab. Janusz Kirenko. Po śmierci Profesora Jana Pańczyka, kierownictwo w Zakładzie Dydaktyki objęła dr hab. Ewa Skrzetuska. Zaczęła zaznaczać się wielokierunkowa aktywność badawcza pracowników Zakładu. Rozpoczęła się  zmiana pokoleniowa. W 2009 roku podjęta została inicjatywa udziału dr Doroty Zdybel (współorganizator, ekspert), dr Beaty Bednarczuk (ekspert) i dr Krystyny Kusiak (ekspert) w projekcie EU ”European Primary Teacher Education”, zawiązanego przez konsorcjum siedmiu wyższych uczelni. Celem projektu było opracowanie i wdrożenia europejskiego programu kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Przy Zakładzie Dydaktyki, w roku 2010, zostało powołane Koło Naukowe Pedagogów i Animatorów Zabawy.

7. Bliżej współczesności. W 2013 roku opiekę nad Zakładem sprawowała w roli Kuratora dr hab. Dorota Pankowska. Od 1.10.2014 roku funkcję kierownika Zakładu Dydaktyki, a od roku 2019 Katedry Dydaktyki, sprawuje dr hab. Teresa Parczewska, prof. uczelni. W 2015 roku pracownicy Katedry przeprowadzili badania diagnostyczne w klasach trzecich szkół podstawowych na Lubelszczyźnie, których celem było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaka jest współczesna szkoła i jakie kompetencje posiada dziecko kończące pierwszy etap edukacji szkolnej? Katedra Dydaktyki obejmowała i nadal obejmuje opieką merytoryczną kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, na studiach pierwszego oraz drugiego stopnia, a od roku akademickiego 2019/2020 również jednolite studia magisterskie (stacjonarne i niestacjonarne). W ramach doskonalenia jakości kształcenia, w roku akademickim 2015/2016 w Katedrze Dydaktyki uruchomione zostały kwalifikacyjne studia podyplomowe pod nazwą: Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z elementami terapii pedagogicznej oraz kwalifikacyjne studia podyplomowe z zakresu: Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z metodyką teatralno-taneczną. W 2017 roku, w efekcie realizacji grantu  „Ku warsztatowi rozwijającego się nauczyciela” (NCBR), w Katedrze Dydaktyki utworzono Pracownię Kompetentnego Nauczyciela. Podstawowym celem jej funkcjonowania było poszerzanie specjalistycznych kompetencji nauczycieli aktywnych zawodowo oraz studentów przygotowujących się do pracy w przedszkolu i w szkole. Pośród narzędzi, znalazła się idea doskonalenia profesjonalnego warsztatu pracy, realizowana w Katedrze poprzez zarządzanie video dydaktyką - edukacyjnymi, cyfrowymi zasobami dla studentów i nauczycieli (od roku 2020).  W latach 2015 i 2016,  organizowane były przez pracowników Katedry warsztaty z metodologii jakościowych, adresowane do kadry badawczo-dydaktycznej Instytutu, jak i doktorantów. Kolejno, w latach 2018 i 2019 przeprowadzono seminaria dla montessoriańskich nauczycieli, z udziałem ekspertów z Niderlandów, w odpowiedzi na potrzebę zbudowania modelu kształcenia uczniów w wieku 12-15 lat wg zasad pedagogiki Montessori, w  publicznych szkołach podstawowych w Lublinie i Świdniku. W styczniu 2020 r. pracownicy Instytutu Pedagogiki i Instytutu Psychologii rozpoczęli realizację innowacyjnych i interdyscyplinarnych badań z zakresu neuroobrazowania mózgu.  Na potrzeby projektu został powołany przy Katedrze Dydaktyki zespół interdyscyplinarny pod nazwą NeuroEduLab. Od października 2021r. zostało uruchomione Laboratorium Badań nad Neuroedukacją, którego kierownikiem została dr Małgorzata Chojak.

Działalność naukowo-badawcza Katedry Dydaktyki skupia się nie tylko na zagadnieniach dotyczących dydaktyki ogólnej i dydaktyk szczegółowych, czyli metodyk  nauczania poszczególnych przedmiotów na różnych poziomach edukacji (od przedszkola do studiów wyższych), lecz związana jest znacząco z prowadzonymi przez Pracowników Katedry badaniami empirycznymi i studiami teoretycznymi w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej. Badania o charakterze diagnostyczno-weryfikacyjnym, ilościowo-jakościowym, realizowane projekty badawcze oraz publikacje naukowe Pracowników wnoszą swój zauważalny wkład w rozwój pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny nauk pedagogicznych. Przedmiotem badań podejmowanych w Katedrze jest postrzegany wielowymiarowo proces kształcenia, począwszy od czynników go wywołujących i warunkujących, poprzez analizę sposobów planowania i organizowania sytuacji dydaktycznych oraz badanie warunków pracy nauczyciela i uczniów, z uwzględnieniem jakości doświadczeń edukacyjnych dzieci, aż po osiągane efekty realizowanych działań. Bogata i długa historia Katedry Dydaktyki łączy tradycję z wyzwaniami współczesności. Katedra ulega przemianom i przekształceniom, wciąż otwarta jest na metamorfozy związane z aktualnymi potrzebami nowoczesnego kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Wypromowani doktorzy

1. Katarzyna Kowalik - Paluch
promotor: dr hab. Teresa Parczewska, prof. UMCS
promotor pomocniczy: dr Krystyna Kusiak
tytuł rozprawy: Doświadczanie wartości estetycznych w kontaktach z przyrodą uczniów kończących edukację wczesnoszkolną
data obrony: 13/11/2019

2. Emilia Krzyżanowska
promotor: dr hab. Teresa Parczewska, prof. UMCS
promotor pomocniczy: dr hab. Beata Bednarczuk, prof. UMCS
tytuł rozprawy doktorskiej: Doświadczanie rodzicielstwa w sytuacji choroby kardiologicznej dziecka. Studium fenomenologiczne narracji rodziców
data obrony: 27/06/2019

3. Justyna Sala-Suszyńska
promotor: dr hab. Urszula Oszwa, prof. UMCS
promotor pomocniczy: dr Katarzyna Wiejak
tytuł rozprawy doktorskiej: Kompetencje gimnazjalistów z dysleksją rozwojową a ich osiągnięcia szkolne
data obrony: 19/11/2018

4. Emilia Pogoda
promotor: dr hab. Urszula Oszwa, prof. UMCS
promotor pomocniczy: dr Wojciech Błaszczak
tytuł rozprawy doktorskiej: Kompetencje społeczno-emocjonalne i samoocena licealistów z dysleksją rozwojową
data obrony: 13/10/2017

Byli pracownicy

Kierownicy Zakładu Dydaktyki

prof. dr hab. Konstanty Lech, prof. dr hab. Maria Cackowska,  prof. dr hab. Jan Pańczyk (kurator  Zakładu Dydaktyki), dr hab. Ewa Skrzetuska, dr hab. Dorota Pankowska (kurator Zakładu Dydaktyki)

Pracownicy pełnoetatowi

prof. dr hab. Sabina Guz, prof. dr hab. Bolesław Niemierko, dr hab. Bohdan Komorowski, dr hab. Krystyna Kuligowska, dr hab. Agnieszka Weiner, dr Florian Bartmiński, dr Krystyna Bieluga, dr Radosława Bytnar-Hus, dr Bernardyna Ceglińska, dr Halina Cybulska, dr Anna Czochra, dr Ewa Kozak-Czyżewska, dr Krzysztof Kruszko, dr Genowefa Kufit, dr Alina Ładziak, dr Zofia Maleszyk, dr Helena Metera, dr Ilona Nowakowska-Buryła, dr Mieczysława Pucek, dr Renata Stawinoga, dr Irena Tarkowska, dr Dorota Zdybel, mgr Teresa Babij, mgr Barbara Berdzik-Bochenek, mgr Barbara Bukowska, mgr Helena Dzieciuch, mgr Iwona Hofman, mgr Barbara Kępa, mgr Stefania Kuba, mgr Izabela Olejko, mgr Tadeusz Ostrowski, mgr Bożena Pietrosińska, mgr Elżbieta Siekańska, mgr Hanna Snarska, mgr Bożenna Susz, mgr Violetta Szacoń, mgr Hanna Szczebak, mgr Elżbieta Śpiewla

Pracownicy zatrudnieni na ½ etatu

dr Katarzyna Kowalik-Paluch, dr Waldemar Siwek, dr Czesław Wójcik, dr Maria Wróbel, mgr Zofia Dolecka, mgr Barbara Maliszewska, mgr Stanisława Pelcer

Pracownik administracyjny: mgr Genowefa Ziętek