Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
KONSULTACJE:
w formie stacjonarnej: wtorek w godz. 10.30 - 11.30 w pok. 2.19
w formie on line: wtorek w godz. 9.30-10.30 (po wcześniejszym umówieniu się)
DYŻUR W LABORATORIUM : środa 9.00 -15.00
WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:
a) monografie:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Wyd. Difin.
Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka - fakty i mity. Wyd. Difin.
Chojak M. (2016): Rodzice a gotowośc szkolna dzieci, Lublin: UMCS.
b) artykuły w czasopismach:
1. Chojak M., Luria E, Shalom M. (2021) Neuromyths among Polish Teachers – Research Results and Practical Implications. Prima Educatione, 5, 115-131, DOI: 10.17951/pe/2021.5.115-131
2. Chojak M. (2020): Neuropedagogika wśród dyscyplin naukowych–próba doprecyzowania nazewnictwa. Studia Edukacyjne, 56, 369-384.
3. Chojak M. (2020): Edukacja oparta na neurofaktach–wstępna analiza nowego protokołu badawczego opartego na metodologii pedagogiki i medycyny, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(3), 23-40.
4. Chojak M. (2019): Neuropedagogika i edukacja alternatywna w oświacie XXI wieku. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37 (3), 151-160.
5. Chojak M. (2019): Recenzja książki: krzysztof j. Szmidt, ABC kreatywności. Kontynuacje, Difin, Warszawa 2019, ss. 394. Prima Educatione, 3, 143-146, DOI: 10.17951/pe/2019.3.143-146
6. Chojak M. (2019): Nowe technologie w diagnozie i pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – inspiracje do badań naukowych. Edukacja-Technika-Informatyka, 10(1), 261-266
7. Chojak M. (2018): Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dziecka i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela–przykład dobrej praktyki. Lubelski Rocznik Pedaghogiczny, 36(1),
8. Chojak M. (2018). 'Neuropedagogy as a Scientific Discipline: Interdisciplinary Description of the Theoretical Basis for the Development of a Research Field'. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Science Index 140, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 12(8), 1084 - 1087. DOI: 10.5281/zenodo.1474341
9. Chojak M. (2018). Neuronalna strategia wykonywania czynności edukacyjnych na materiałach polisensorycznych oraz na tablecie u dzieci o różnym czasie kontaktu z mediami. Edukacja-Technika-Informatyka, 4(26), s. 218-223.
10. Chojak M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, Edukacja Technika Informatyka, nr 1(23), s. 121-128. DOI 10.15584/eti.2018.1.15
11. Chojak M. (2016): Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji?. Wychowanie w Rodzinie, 13 (1), 293-310
12. Chojak M. (2013): Rodzina e edukacja dzieci – Polska na tle innych krajów europejskich, "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4.
13. Chojak M. (2013): ABC współpracy z rodzicami w praktyce, „Bliżej Przedszkola”, nr 3.
c) rozdziały w monografiach:
1. Chojak M. (2021): Superwizja w placówkach oświatwych - możliwość czy konieczność (w:) A. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.) Superwizja w zawodach wsparcia społecznego, s.
2. Chojak M. (2017). Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym (w:) E. Grudziewska (red.) Diagnoza w socjoterapii, Wyd. DIFIN, s. 32-75.
3. Chojak M. (2016): Diagnoza neuropedagogiczna – próba nakreślenia założeń teoretycznych (w:) Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, s. 152-158.
4. Chojak M. (2016): A drawing as a technique of the diagnosis of the child's school situation (w:) M. Chepil, A. Żukowska, O. Karpenko (red.): In the sphere of education and artistic work, Drohobych, s. 69-79.
5. Chojak M. (2016): Nadmierny kontakt z mediami jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przwdszkolne - raport z badań (w:) A. kamińska. P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, Sosnowiec: Wyższa Szkoła HUMANITAS, s. 223-134.
6. Chojak M. (2015): Dziecko u progu szkoły w świetle ustawodastwa polskiego [w:] Oblicza gotowości szkolnej
7. Chojak M. (2015): Rozwijanie Kluczowych kompetencji u „dzieci sieci” w odniesieniu do najnowszych badań nad mózgiem (w:)J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz (red.): Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna, s. 117-130.
8. Chojak M. (2015): Nowe technologie w rozwój wybranych procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.) Edukacja Jutra.
9. Chojak.M (2014): Neurodydaktyka – sposób na niepowodzenia współczesnej szkoły? (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce, s. 183-196.
10. Chojak M. (2013): Poziom gotowości szkolnej dzieci kończących wychowanie przedszkolne a postawy rodziców wobec ich edukacji [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra. Uwarunkowania współczesnej szkoły, Sosnowiec: Oficyna Wyd. HUMANITAS, s. 99-108.
--------------------------------------------------------------------------------------------
PROJEKTY BADAWCZE
a) finansowane ze źródeł centralnych:
W 2021 r. pozyskanie grantu na projekt„Zidentyfikowanie markerów zaburzeń rozwojowych u dzieci, widocznych w ilościowej analizie zapisu EEG. Aplikacja z normami, opracowanymi na podstawie statystycznej, ilościowej analizy 200 zapisów EEG”.; wartość dofinansowania - 90 800,00 zł;fundusze pozyskane w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności 4.0” realizowanego przez konsorcjum Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie oraz Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w ramach programu „Inkubator Innowacyjności 4.0”, Wsparcie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac B+R w jednostkach naukowych i przedsiębiorstwach, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Działanie 4.4) (kierownik)
W 2020 roku pozyskanie grantu inwestycyjnego na projekt: "Zwiększenie możliwości badawczych urządzenia do spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS)"(IA/SP/482404/2021; w konkursie MNiSW na rozbudowę dużej infrastruktury badawczej; wartość wniosku 1 870 000 zł; dotacja z ministerstwa 1 683 000 zł (kierownik)
W 2018 r. pozyskanie grantu inwestycyjnego na projekt: "Wykorzystanie spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) w neuropedagogice i neuropsychologii w zakresie profilaktyki i terapii wybranych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienia jakości systemu edukacji" (IA/SP/0506/2019; w konkursie MNiSW na zakup dużej infrastruktury badawczej; wartość wniosku 1 200 000 zł; wartość dofinansowania 1 188 000 zł (kierownik).
b) inne:
- od 2022 roku udział w projekcie "Badania nad uwarunkowaniami efektywności pracy w systemie hybrydowym" (kierownik dr hab. A. Różański, prof.uczelni)
- od 2019 do 2021 polsko-izraelski projekt badawczy „Neuromity wśród nauczycieli w Polsce i Izraelu” (kierownik)
--------------------------------------------------------------------------------------------
PROJEKTY EDUKACYJNE:
1. Od 2017 roku współautorka projektu "Przedsiębiorcze Dzieciaki" realizowanego we współracy z Wydziałem Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin, współfinansowanego przez NPB (https://gospodarczy.lublin.eu/edukacja-przedsiebiorczosci/przedsiebiorcze-dzieciaki/); od 2021 r. projekt międzynarodowy realizowany we współpracy z miastem Łuck na Ukrainie oraz tamtejszym uniwersytetem (https://monitorwolynski.com/pl/news/4193-29817); w 2022 r. projekt zwyciężył w ogólnopolskim etapie konkursu Europejskie Nagrody Promocji i Przedsiębiorczości (https://lublin.tvp.pl/61534942/przedsiebiorcze-dzieciaki-docenione-w-europie).
2. Od 2021 r. współautorka projektu "Przedsiębiorcza Młodzież" realizowanego we współpracy z Urzędem Miasta Lublin (https://www.umcs.pl/pl/informacje-prasowe,4623,projekt-umcs-i-miasta-lublin-przedsiebiorcza-mlodziez,111639.chtm).
3. W 2017 r. uzyskanie grantu ministerialnego na realizację projektu edukacyjnego „Mój tajemniczy mózg - bajkowa podróż dla dzieci z wykorzystaniem zabaw wspierających rozwój mózgu”; grant pozyskany w ramach konkursu Uniwersytet Młodego Odkrywcy.
4. Działalność upowszechniająca naukę w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki:
a) w edycji 2021: warsztaty dla dzieci „Mój tajemniczy mózg” (4 spotkania), „Przedsiębiorcze Dzieciaki” (6 spotkań, współorganizowanych z Urzędem Miasta Lublin)
b) w edycji 2019: warsztat dla nauczycieli „Cała prawda o neuroedukacji” (1 spotkanie), „Diagnoza pedagogiczna dla nauczycieli” (2 spotkania)
c) w edycji 2018: „Mój tajemniczy mózg – warsztaty dla dzieci połączone z diagnozą TUW” (20 spotkań)
5. Przygotowanie we współpracy z Bankiem Millenium poradnika, dotyczącego edukacji z zakresu przedsiębiorczości dla przedszkolaków (https://www.bankmillennium.pl/o-banku/fundacja/wydarzenia/finansowy-elementarz-poradnik-dla-rodzicow/edukacja-finansowa-przedszkolakow)
------------------------------------------------------------------------------------------
DODATKOWE INFORMACJE:
- członek Brain Mind & Memory Institute (BMMI)
- członek The Society for functional Near Infared Spectroscopy (fNIRS)
- recenzent w czasopismach "Computers & Education" (lista A) i "Review Journal of Autism and Developmental Disorders" (lista A)
- ekspert w projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwóju