Realizacja projektu (fotorelacja)

Otrzymaliśmy kolejną szansę na realizację ciekawego projektu naukowego!

Pod koniec marca 2022 roku, Nasze Koło – Koło Naukowe Twórczych Pedagogów Resocjalizujących UMCS, uzyskało dofinansowanie na realizację projektu „Skuteczność arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej skazanych odbywających karę po raz pierwszy”. Konkurs „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” został ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Wniosek o dofinansowanie powstał wspólnie z pracownikami Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS, którzy wspierali Nas na każdym etapie realizacji projektu.

#SKNINNOWACJE

Projekt „Skuteczność arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej skazanych odbywających karę po raz pierwszy” nr umowy SKN/SP/535701/2022, dofinansowany przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków budżetu państwa w ramach programu „Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje”.

 

 

 

 

Projekt miał na celu stworzenie grupy artystycznej na terenie zakładu karnego, umożliwiając studentom koła systematyczną pracę warsztatową ze skazanymi (odbywającymi karę po raz pierwszy) i przeprowadzenie badań naukowych dot. skuteczności podejmowanych działań. Studenci chcieli sprawdzić efekty dłuższego projektu arteterapeutycznego, jako inicjatywy wspierającej proces resocjalizacji penitencjarnej.

Zajęcia warsztatowe prowadzone były w oparciu o autorskie scenariusze studentów, a sam projekt w dużej mierze miał opierać się na twórczości samych skazanych – improwizacjach plastycznych na dany temat i ćwiczeniach dramowych. Połączenie tych elementów przyczynić się miało do maksymalizacji efektów i większej skuteczności resocjalizacyjnej, mierzonej wielkością przeobrażeń uzyskanych u skazanych. Projekt miał szansę na rozpowszechnienie skutecznych metod resocjalizacyjnych w jednostkach penitencjarnych.

https://www.umcs.pl/pl/-skutecznosc-arteterapii-w-resocjalizacji-penitencjarnej-skazanych-odbywajacych-kare-po-raz-pierwszy-,24075.htm

 Inicjatywa ta pozwoliła Nam opowiedzieć trochę o projekcie i zwrócić uwagę lokalnych mediów na proces resocjalizacji penitencjarnej.

https://kurierlubelski.pl/lubelscy-studenci-beda-zmieniac-swiat-sztuka-w-wiezieniu/ar/c5-16139353

 

Fot. Łukasz Kaczanowski/archiwum Polska Press (źródło: https://kurierlubelski.pl/lubelscy-studenci-beda-zmieniac-swiat-sztuka-w-wiezieniu/ar/c5-16139353; 30.03.2022)

„Stworzenie grupy artystycznej – tą metodą studenci z UMCS-u będą zmieniać świat. W tym celu wejdą za mury Aresztu Śledczego w Lublinie, by udowodnić, że resocjalizacja za pomocą sztuki jest możliwa.” (źródło: https://kurierlubelski.pl/lubelscy-studenci-beda-zmieniac-swiat-sztuka-w-wiezieniu/ar/c5-16139353; 30.03.2022)

 

https://forumakademickie.pl/zycie-akademickie/studenci-sprawdza-skutecznosc-arteterapii-w-resocjalizacji-wiezniow/

„Lubelscy żacy znaleźli się w gronie laureatów ministerialnego konkursu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. Do drugiej edycji programu wpłynęło 214 wniosków. Finansowanie w łącznej wysokości 5,75 mln zł otrzymało 106 projektów z 46 uczelni.”

 https://swidnik.naszemiasto.pl/lubelscy-studenci-beda-zmieniac-swiat-sztuka-w-wiezieniu/ar/c5-8748665

https://centrum.fm/sztuka-ktora-zmienia-swiat-na-lepsze-w-wiezieniu

https://radio.lublin.pl/2022/03/praca-nad-emocjami-poprzez-sztuke-studenci-umcs-pomoga-osadzonym/

„– Osadzeni, którzy uczestniczą w różnych procesach związanych z arteterapią generalnie, bardzo mocno się tonują – mówi kapitan Rafał Paczos, rzecznik prasowy Aresztu Śledczego w Lublinie. – Dzięki arteterapii wyciszają się, pozbywają się negatywnych emocji nagromadzonych często w okresie izolacji penitencjarnej. Najczęściej sami osadzeni zgłaszają się do nas, mówiąc, że dzięki temu są spokojniejsi, do pewnych rzeczy podchodzą z większym dystansem. Jeśli ktoś pracuje z takim osadzonym na co dzień widzi te zmiany: mniej impulsywności, więcej rozmowy na spokojnie.” (źródło: https://radio.lublin.pl/2022/03/praca-nad-emocjami-poprzez-sztuke-studenci-umcs-pomoga-osadzonym/; 30.03.2022)

Po miesiącach przygotowań i uzgadniania formalności, mogliśmy rozpocząć praktyczne działania. Studenci- Michał, Aleksandra, Magdalena i Mariola, uwzględniając potrzeby uczestników oraz informacje od personelu, przygotowywali autorski program „Arteterapia w resocjalizacji”.

Równocześnie Michał, Magdalena i Aleksandra rozpoczęli uczestnictwo w szkoleniu
„I STOPIEŃ SZKOŁY DRAMY STOSOWANEJ” w wymiarze 60 godzin, realizowanym przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, od września 2022 roku do listopada 2022 roku.

I zakończyli je z sukcesem!

 

W dniu 28 lutego 2023 roku Mariola, Aleksandra i Michał opowiedzieli o projekcie na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Interdyscyplinarne podejście do pracy z osobami skazanymi i pokrzywdzonymi przestępstwem - stan obecny i perspektywy, która odbyła się w formie zdalnej.

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,19637,ogolnopolska-konferencja-naukowej-interdyscyplinarna,128216.chtm

 

 

           

Na tej samej konferencji opiekun koła miał wystąpienie pt.  Resocjalizacja penitencjarna – czy programy resocjalizacyjne mają sens? Opowiadał o programie, w kontekście całego procesu resocjalizacji penitencjarnej.

Kolejne wspaniałe wystąpienia miały miejsce 13 kwietnia 2023 roku, podczas Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji Naukowej "Wyzwania i sukcesy". Prelegentkami były Aleksandra i Mariola, które zaciekawiły słuchaczy przybliżając nie tylko proces resocjalizacji penitencjarnej, ale również założenia projektu.

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,59,ogolnopolska-studencka-konferencja-naukowa-wyzwania-i-sukcesy,130380.chtm

 

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,59,ogolnopolska-studencka-konferencja-naukowa-wyzwania-i-sukcesy,130380.chtm 20.04.2023

 

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,59,ogolnopolska-studencka-konferencja-naukowa-wyzwania-i-sukcesy,130380.chtm 20.04.2023

 

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,59,ogolnopolska-studencka-konferencja-naukowa-wyzwania-i-sukcesy,130380.chtm 20.04.2023

 

https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,59,ogolnopolska-studencka-konferencja-naukowa-wyzwania-i-sukcesy,130380.chtm 20.04.2023

                 Rozpoczęliśmy też praktyczną realizację programu w Areszcie Śledczym w Lublinie, z którym współpracujemy od lat. Autorzy programu: Mariola, Aleksandra i Michał wraz z innymi studentami (na zdjęciu Martyna) z Koła ochoczo wyruszyli w teren, co widać na zdjęciu poniżej.

 

                Skład prowadzących poszczególne spotkania zmieniał się.

 

                         Mury Aresztu Śledczego w Lublinie odwiedziła liczna reprezentacja Koła. Zamieszczone zdjęcia zostały zrobione przez uczestników poszczególnych spotkań.

 

                Warsztaty z osadzonymi trwały od września 2022 do lutego 2023. Z uwagi na miejsce, możliwość robienia zdjęć była ograniczona. Z aparatem udało się nam „zajrzeć” na warsztaty, kończące projekt.

Na ostatnim spotkaniu, studenci zrealizowali twórcze warsztaty z osadzonymi. Uczestnicy mieli możliwość w sposób kreatywny zastanowić się nad własnymi planami, przygotowując mapy myśli.

 

 

 

Projekt był szeroko promowany na różnego rodzaju wydarzeniach naukowych i konferencjach. W trakcie seminarium naukowego, „Terapia w resocjalizacji”, w formie on-line, 15 maja 2023, opiekun koła zaprezentował wystąpienie: Możliwości wykorzystania arteterapii w resocjalizacji.

 

 

Podobnie, opiekun koła wystąpił na konferencji „Społeczeństwo obywatelskie i jego transformacje. Edukacja – Polityka – Etyka”, w dniach 21-22 września 2023 w Gdyni. Tematem wystąpienie była resocjalizacja penitencjarna w kontekście idei społeczeństwa obywatelskiego, gdzie również omówiono założenia programu. Jak widać na zdjęciu poniżej Uniwersytet miał silną reprezentację.

 

 

Działania studentów zostały zauważone także na Uczelni.  W październiku, na 50-leciu Wydziału Pedagogiki i Psychologii Mariola została doceniona medalem za działalność w kole naukowym, w tym realizację projektu. Gratulujemy!

Projekt był także promowany, znów przez opiekuna na II Międzynarodowej Konferencji nt. „Evidence-Based Practice w oddziaływaniach penitencjarnych i postpenitencjarnych”, w dniu 27 października 2023. Tematem wystąpienia było „Evidence-based practice a praktyka oddziaływań penitencjarnych”. Realizowany przez studentów w ramach projektu program, stanowił jeden z istotniejszych przykładów dobrych praktyk w ramach resocjalizacji penitencjarnej.

 

Nasze działania zostały docenione także poza środowiskiem akademickim. Opiekun otrzymał zaproszenie na Radę Terenową do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Województwa Lubelskiego II kadencji, w dniu 25 października 2023. W wystąpieniu zaprezentował aspekt „Współpracy z kuratorami sądowymi i Służbą Więzienną na przykładzie działalności Koła Naukowego Twórczych Pedagogów Resocjalizujących UMCS”. Omówienie założeń projektu było jego istotną częścią, wskazując jak dużo korzyści mają studenci z uczestnictwa w tego rodzaju inicjatywach.

 

 W połowie grudnia ukazała się monografia, będąca podsumowanie projektu. Została ona niemal w całości przygotowana przez studentów, pod kierunkiem opiekuna koła.

 

                W monografii można zapoznać się z rozdziałami: Aleksandry, Magdaleny, Marioli i Michała. Część teoretyczną stanowią autorskie rozdziały studentów. Natomiast w części praktycznej zamieszczono ich autorski program pt. „Arteterapia w resocjalizacji”, ewaluację programu oraz opinię prowadzących na temat uczestników. Monografia została rozesłana do Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz podległych jednostek. Zapraszamy do lektury :)