Spotkanie z Gadu-Gadu

13 grudnia br. na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS odbyło się spotkanie z absolwentami UMCS i zarazem twórcami Infobota: Filipem Kwiatkowskim i Maciejem Szewczykiem, którzy przedstawili historię jego powstania, możliwości produktu oraz opowiedzieli o pracy w firmie GG Network.

Głównym organizatorem wydarzenia było Studenckie Koło Informatyków UMCS.

Uczestnicy Spotkania z Gadu-Gadu mogli dowiedzieć się m.in. o tym, że wszystko zaczęło się od niepowodzenia w kampanii wrześniowej. Autorzy Infobota musieli powtarzać rok. Jak widać nadmiar wolnego czasu może pobudzać kreatywność. Maciej, któremu przyszedł do głowy pomysł na Infobota, przedstawił go Filipowi. Obaj zabrali się do pracy i pierwsza wersja programu pojawiła się już w październiku 2004 roku. Pomysł był prosty – wysyłając zapytanie, np. pogoda lublin, otrzymujemy krótką prognozę na dany dzień.
Z czasem "wirtualny rozmówca" rozwijał się, dostarczając internautom coraz więcej informacji.

Oprócz nowych funkcji ewoluowała również nazwa. Od Pogody, poprzez Inf-o-bota, aż do obecnego zapisu. Pierwszy tysiąc użytkowników Infobot zyskał po 4 miesiącach działania. Twórcy musieli walczyć z problemami technicznymi, które towarzyszyły rozwijającemu się projektowi. Pierwszy serwer, na którym działał program należał do przyjaciela, którego poznali na IRC-owym czacie. Następna maszyna, z której korzystali, pracowała na wydziale MFiI UMCS. Rozwój Infobota angażował czas, a także nakłady finansowe (kolejny serwer trzeba było utrzymać z własnych funduszy). Filip zapytany, czy oczekiwali, że projekt przyniesie korzyści finansowe? - zaprzecza.

Infobot był wyrazem zainteresowań jego twórców, powstał z chęci stworzenia czegoś użytecznego. Nie bez znacznia była też sympatia dla ruchu Open Source (bezpłatne oprogramowanie, z ogólnodostępnym kodem źródłowym, który użytkownik może sam modyfikować, tworzyć nowe wersje). Jednak w tym przypadku pasja zaowocowała wymiernymi korzyściami. Projektem zainteresowała się firma GG Network, właściciel komunikatora Gadu-Gadu.

Absolwenci UMCS dostali pierwszą propozycję po dwóch latach od uruchomienia Infobota. Dopiero w 2008 roku, kiedy obaj zakończyli już studia, odbyły się kolejne rozmowy z GG Network, tym razem zakończone sukcesem. Infobot został przejęty przez właściciela GG a jego twórcy zatrudnieni w firmie.

Do chwili obecnej z Infobota skorzystało ok. 5 milionów użytkowników, miesięcznie z bota korzysta 400 tysięcy internautów, którzy wysyłają prawie 15 milionów zapytań. Oprócz Infobota, na platformie komunikatora GG działa około 1200 botów. Z botów na Gadu-Gadu korzystają firmy takie jak: Allegro, Inteligo, czy Unilever. Liczby mówią same za siebie. Pomysł dwóch studentów z Lublina wypalił. Filip i Maciej wykorzystali swoją szansę, ich zainteresowania stały się także źródłem utrzymania. Są oni dowodem, że nie opłaca się studiować tylko dla wyższego wykształcenia. Warto przy tym rozwijać własne zainteresowania, spróbować zrobić coś ciekawego i włożyć w to własną energię.

Rady, jakie twórcy Infobota przekazali uczestnikom spotkania:

  1. Jeśli masz jakiś pomysł, nie zaczynaj w pojedynkę.
  2. Porozmawiaj z kimś o swoim projekcie, współpracownicy mogą być dla ciebie wsparciem, źródłem motywacji.
  3. Przeprowadzajcie burze mózgów, bo są one często źródłem cennych sugestii, nowych pomysłów.
  4. Jak najszybciej udostępnij produkt, a później sukcesywnie wprowadzaj nowe wersje.
  5. Dobrą strategią będzie, jeśli codziennie zrobisz coś dla projektu.
  6. Zbieraj i uwzględniaj sugestie użytkowników.
  7. Sam codziennie korzystaj z własnego produktu i stawiaj na jakość, bo to głównie nią możesz wygrać z konkurencją.

    Aktualności