Mgr Małgorzata Sylwia Wielgosz

Wielgosz Małgorzata Sylwia (ur. 24.10.1981 r. w Lublinie) – animator kultury, aktorka.

Absolwentka V Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie; Wydziału Humanistycznego UMCS na kierunku filologia polska (2005); studiów doktoranckich w zakresie filologii polskiej (2012); Szkoły Aktorskiej i Telewizyjnej SPOT w Krakowie (2007).

Odbyła staż w Akademickim Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka” (2013), promując wydarzenia kulturalne i edukacyjne organizowane przez UMCS oraz uczestniczyła w szkoleniu dla artystów w biznesie w ramach projektu PI ART-AKTYWATOR (2013). Obecnie pracuje w Dzielnicowym Domu Kultury SM Czechów w Lublinie jako instruktor ds. społeczno-oświatowo-kulturalnych. W czasie studiów doktoranckich prowadziła w UMCS zajęcia dydaktyczne z estetyki japońskiej w literaturze Zachodu, technik aktorskich, warsztatów i praktyk teatralnych, których wynikiem były spektakle: Zosia Słowik (według Słowika Hansa Christiana Andersena) i Cyrk Fantasmagoria (według Na arenie cyrkowej Wandy Chotomskiej). Sprawowała opiekę merytoryczną nad studentami współorganizującymi Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny Kontestacje. Reprezentowała pracownię teatrologiczną UMCS w czasie Salonu Maturzystów (2007). Odbyła pracę w zakresie wolontariatu na rzecz Galerii Białej Centrum Kultury w Lublinie, gdzie redagowała teksty związane z promocją wystawy Transgresja wyobraźni, zorganizowanej z okazji XX-lecia Młodego Forum Sztuki Galerii (2007). Dokonała transkrypcji tekstów przy realizacji projektu Studium Harmonii Polskiej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odbyła staż w Teatrze im. H. Ch. Andersena w Lublinie zorganizowany przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie (2008) oraz szkolenie w Radziejowicach z zakresu zarządzania kulturą (2008). Aktywnie działała w Studenckim Kole Artystyczno-Naukowym Teatrologów UMCS. Brała udział w dwóch spektaklach dyplomowych: aktorskim Last minute w reż. Jana Korwina Kochanowskiego wystawianym na scenie Teatru Zależnego i taneczno-ruchowym Pan Twardowski w reż. Tomasza Gołębiowskiego w Teatrze Lalki, Maski i Aktora Groteska w Krakowie. Pracując nad scenami z dramatu Wszystko o kobietach Miro Gavrana pod kierunkiem reżyserskim Krzysztofa Jaworskiego, poznała metodę pracy aktora nad rolą Michaiła Czechowa. Występowała w spektaklu taneczno-ruchowym Szachy autorstwa Jana Kochanowskiego w reż. Małgorzaty Wojcieszuk z Zespołem Tańca Dawnego Belriguardo w Centrum Kultury w Lublinie (2007). Brała udział w warsztatach teatralnych pod kierunkiem Tanji Segal w Ośrodku Brama Grodzka Teatr NN w Lublinie (2008). Zagrała główną rolę w spektaklu Arka 2009. Inspiracje według biblijnej Pieśni nad Pieśniami w reż. Awiszaja Hadari (2009). Prapremiera przedstawienia odbyła się w Teatrze Żydowskim na Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – VI edycja, a premiera w Ośrodku Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża w Lublinie. Projekt kontynuowany był poprzez prezentacje podczas Mikołajków Folkowych. Będąc doktorantką, przygotowywała audycje w reż. Piotra Johaniuka emitowane w Teatrze Dźwięku Akademickiego Radia Centrum, m.in. Lillę Wenedę i Balladynę według Juliusza Słowackiego oraz Łudmieńce (2010). Wystawiając z dziećmi w wieku przedszkolnym inscenizację sparafrazowanego utworu Marii Konopnickiej Muchy samochwały, rozwijała umiejętności pedagogiczne. Dokonanie adaptacji tekstu ułatwiło jej doświadczenie zdobyte w Teatrze Panopticum w Lublinie (1998-2000).

Działalność publicystyczną, krytyczno-teatralną i recenzencką prowadziła na łamach „Kuriera Lubelskiego”, „Dziennika Wschodniego”, „Mojego Miasta Lublin”, „Ziemi Lubelskiej”, Pisma Folkowego „Gadki z Chatki”, Magazynu Lubelskiego „LAJF”, Dwumiesięcznika Środowisk Twórczych „Lublin. Kultura i Społeczeństwo”, „Netkultura.pl” Internetowy Magazyn Autorów czy gazetki festiwalowej „Piąta Ściana”. W książkach i czasopismach naukowych zamieszczała specjalistyczne artykuły (m.in. w publikacjach: Zrozumieć humor; Inspirująca i inspirowana. Popkultura japońska; Acta Humana. Mężczyzna w literaturze, kulturze i językach Słowian wschodnich; Obrazy drogi w literaturze i sztuce; The Polish Journal of the Arts and Culture; Obrazy dookoła świata. Postrzeganie i prezentowanie kultur w dobie trans kulturowości; Skandal w tekstach kultury. Tabu-trend-transgresja; Muzyczność w dramacie i teatrze; Adaptacje I. Język-Literatura-Sztuka. Biblioteka Postscriptum Polonistycznego. Opracowała także wstęp dotyczący kolęd polskich do programu koncertu w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Wygłosiła prelekcje m.in. w ramach V edycji otwartych wykładów z historii sztuki z cyklu Sztuka nowoczesna – korespondencje sztuk, pokrewieństwa i syntezy, a także w Centrum Kultury i Sztuki Chińskiej He Shuifa UMCS oraz dla studentów animacji komputerowej i etiudy filmowej UMCS. Wzięła udział w 25 konferencjach naukowych, w tym w 12 międzynarodowych. Efektem jej działań artystycznych jest wyróżnienie w II Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim Poezji i Prozy Ukraińskiej (2007) oraz przejście do finału III Polsko-Ukraińskich Spotkań Mistrzów Słowa (2010).