Moduł E – relacja z pierwszych zajęć

Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych i gimnazjalnych wzięli udział w zajęciach pt. „Rozwój energetyki” realizowanych w dniach 14.12. i 17.12.2018 w ramach Panelu III projektu Akademia kreatywnego rozwoju. Do udziału w tych 7- godzinnych zajęciach zaproszono ponad 250 uczniów.

Uczniowie z obu 125-osobowych grup w ramach pierwszej godziny zajęć wzięli udział w pokazie pt. Skąd bierze się prąd? Pokaz przygotowany został w oparciu wiedzę jaką uczniowie zdobywają na lekcjach fizyki w szkole i uzupełniał oraz rozszerzał tą wiedzę o doświadczenia. Od prostych pojęć i podstawowych zjawisk z elektrostatyki, stopniowo przechodziliśmy do zagadnień zaawansowanych z elektromagnetyzmu, na skomplikowanych urządzeniach kończąc. Na potrzeby realizacji pozostałych zajęć uczniowie zostali podzieleni na pięć mniejszych grup, w ramach których realizowano równocześnie zajęcia rachunkowe, laboratoryjne, komputerowe i wykładowe. Zajęcia rachunkowo-obliczeniowe „Mat-mistrzostwa drużynowe” poświęcone były rozwiązywaniu zadań problemowych i logicznych w grupach współzawodniczących ze sobą. Na zajęciach komputerowych pt. „Młodzi inżynierowie 1” uczniowie pracowali przy stanowiskach komputerowych projektując zachowania się układów z uwzględnieniem istnienia praw natury. Warsztaty doświadczalno-laboratoryjne realizowane były na czterech pracowniach: mechaniki, elektryczności, optyki i fizyki jądrowej. Uczniowie w małych grupach realizowali po jednym doświadczeniu, przygotowując się do pomiaru, wykonując pomiar zgodnie z opracowanymi instrukcjami, wykonując obliczenia oraz interpretując uzyskany wynik. Zajęcia w takiej formule wymagały od uczniów dużej samodzielności oraz odpowiedzialności, niemniej w opinii osób prowadzących zajęcia uczniowie bardzo dobrze wywiązali się z powierzonych im zadań. Wykład popularnonaukowy z pogadanką zatytułowany „Energetyka jądrowa” rozwijał zagadnienie rozwoju energetyki. Uczniowie poznali podstawy fizyczne zjawisk rozpadu promieniotwórczego prowadzące do produkcji energii i wykorzystywane w energetyce jądrowej, zaś samą pracę elektrowni jądrowych mogli symulować. Zajęcia kończyło zwiedzanie Muzeum Instytutu Fizyki pod okiem prowadzących zajęcia. W ramach zajęć „Historia odkryć i postępu” uczniowie mogli samodzielnie uruchamiać zestawy demonstracyjne dostępne w Muzeum i prowadzić obserwacje.

Zajęcia w ramach Modułu E powtórzymy dla kolejnej grupy uczniów już w styczniu 2019.

Fotorelację z zajęć można obejrzeć w galerii projektu.

    Aktualności

    Data dodania
    21 grudnia 2018