Moduł C Przestrzeń kosmiczna
Moduł D Potęga żywiołów
Legenda:
Moduł C Przestrzeń kosmiczna
POKAZ Natura nie znosi próżni
Celem pokazu jest przedstawienie praw i zjawisk fizycznych wynikających z obecności (i braku) powietrza. Przykładowe zagadnienia, które zostaną zademonstrowane i/lub do których demonstracji zaproszeni zostaną uczniowie to:
LABORATORIA RACHUNKOWO-OBLICZENIOWE Logi-matma
Zajęcia te mają na celu ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia oraz rozwiązywania problemowo postawionych zadań, poszukiwanie niestandardowych ścieżek rozwiązań. Uczniowie zajmą się rozwiązywaniem zadań z pogranicza matematyki i fizyki. Zadania problemowe (zadania z treścią, logiczne, zadania wizualne) przedstawione zostaną w postaci zagadek do rozwiązania. Ich rozwiązanie będzie wymagało zarówno przeprowadzenia obliczeń matematycznych jak i uwzględnienia działania praw przyrody. Uczniowie będą ćwiczyć działania na liczbach, działania na ułamkach, grać w gry logiczne. Zajęcia mają na celu również kształtować krytyczne myślenie poprzez interpretację wyników i ich odniesienie do rzeczywistości. Do zajęć wykorzystane zostaną m.in. projektor do wyświetlania zagadek logicznych i przestrzennych, interaktywne tablice z planszami magnetycznymi (obrazki i liczby, symbole działań), kostki do gry, kostki logiczne, klocki tetris, itp. Jedna grupa zadań będzie wymagała indywidualnej pracy ucznia, druga pracy zespołowej.
LABORATORIA KOMPUTEROWE Młodzi inżynierowie 1
Celem tej części projektu jest zaznajomienie uczniów z możliwościami, jakie daje symulowanie zjawisk, procesów fizycznych i zdarzeń na komputerze. Uczniowie przekonują się że nawet pozornie prosty program z zaimplementowaną fizyką jest w stanie znakomicie ilustrować procesy fizyczne i może być pomocny w przewidywaniu przebiegu zjawisk w świecie realnym, mino pewnego uproszczenia przebiegu tych zjawisk. Modelowanie zjawisk i zdarzeń zostanie oparte o darmowe oprogramowanie edukacyjne Algodoo.
WARSZTATY DOŚWIADCZALNO-LABORATORYJNE Detektywi
Zajęcia mają na celu rozbudzanie ciekawości poznawczej i wspomaganie kreatywności i intuicyjnego myślenia poprzez uczestnictwo w doświadczalnym rozwiązywaniu zagadek. Przygotowane zestawy doświadczalne pozwolą uczniom samodzielnie wykonać doświadczenia. Wśród omawianych zagadnień znajdą się m.in. :
WYKŁAD POPULARNONAUKOWY Z POGADANKĄ Wszechświat znany i nieznany- od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur
Celem wykładu jest zaznajomienie uczestników z podstawowymi pojęciami dotyczącymi struktury i ewolucji Wszechświata. Na wykładzie przedstawione zostaną teorie dotyczące budowy i ewolucji Wszechświata, począwszy od jego narodzin aż do przypuszczalnego końca. Omówiony będzie problem ciemnej materii (stanowiącej 23% masy Wszechświata) i ciemnej energii, powodującej jego rozszerzanie (stanowiącej 70% masy Wszechświata). Zostaną przedstawione etapy ewolucji gwiazd, od ich narodzin aż po końcowe stadia. Będziemy badać proces formowania się gwiazd neutronowych, białych karłów, czarnych dziur. Wykład ilustrowany będzie filmami i symulacjami opisywanych zjawisk.
ZWIEDZANIE MUZEUM FIZYKI UMCS Historia odkryć i postępu
Zajęcia takie mają na celu uświadomienie uczniom natury postępu nauki i techniki w kontekście ewolucji i odkryć zjawisk fizycznych. Muzeum Fizyki UMCS dysponuje kilkudziesięcioma interaktywnymi eksponatami fizycznymi. Uczniowie będą wykonywali wybrane doświadczenia pod okiem opiekunów. Opiekunowie będą wyjaśniali i komentowali obserwowane efekty nawiązując do historii przełomowych odkryć naukowych, które przyczyniły się do rozwoju naszego społeczeństwa. Istotnym aspektem postępu technologicznego jest bowiem znajdowanie zastosowań dla odkryć, również tych z grupy tzw. badań podstawowych.
Moduł D Potęga żywiołów
POKAZ Żywioły
Celem pokazu jest zaznajomienie uczniów z prawami i zjawiskami dotyczącymi cieczy i wskazanie na wybrane własności cieczy. Przykładowe zagadnienia, które zostaną zademonstrowane i/lub do których demonstracji zaproszeni zostaną uczniowie to:
LABORATORIA RACHUNKOWO-OBLICZENIOWE P jak Paskal i Pitagoras
Celem tych zajęć jest ćwiczenie umiejętności matematyczno-przyrodniczych w oparciu o postrzeganie przestrzenne, rozwiązywania problemowo postawionych zadań, poszukiwanie niestandardowych ścieżek rozwiązań. Działania podejmowane na tych zajęcia skonstruowane będą w nawiązaniu do prawa Pascala oraz twierdzenia Pitagorasa. Uczniowie otrzymają problemowo postawione zadania wymagające wykonywania działań logicznych oraz obliczeń. Większość z problemów nawiązywać będzie do geometrii figur płaskich i przestrzennych. Uczniowie skorzystają z siatek geometrycznych tworzenia figur, wyznaczą (obliczeniowo i doświadczalnie) objętości figur. Wśród zadań znajdą się również logiczne zadania geometryczne (optymalizacja pola powierzchni, objętości). Zadania będą skonstruowane zarówno pod kątem rozwoju indywidualnego, jak i pod kątem kształtowania nawyków efektywnej pracy zespołowej.
LABORATORIA KOMPUTEROWE Młodzi inżynierowie 2
Celem tej części projektu jest zaznajomienie uczniów z możliwościami, jakie daje symulowanie zjawisk, procesów fizycznych i zdarzeń na komputerze. Uczniowie przekonują się że nawet pozornie prosty program z zaimplementowaną fizyką jest w stanie znakomicie ilustrować procesy fizyczne i może być pomocny w przewidywaniu przebiegu zjawisk w świecie realnym, mino pewnego uproszczenia przebiegu tych zjawisk. Modelowanie zjawisk i zdarzeń zostanie oparte o darmowe oprogramowanie edukacyjne Algodoo.
WARSZTATY DOŚWIADCZALNO-LABORATORYJNE Drgaj i bądź na fali
Celem tych zajęć jest zwrócenie uwagi na powszechność występowania drgań w otaczającym nas środowisku i wskazanie konsekwencji tego ruchu. Przygotowane zestawy doświadczalne pozwolą uczniom samodzielnie wykonać doświadczenia. Wśród omawianych zagadnień znajdą się m.in. :
WYKŁAD POPULARNONAUKOWY Z POGADANKĄ Trzymajmy się zasad
Zajęcia mają na celu zaznajomienie dzieci z podstawowymi pojęciami w mechanice i obowiązującymi w niej zasadami. Wykład z dziedziny zasad dynamiki oraz mechaniki maszyn prostych angażujący uczniów w bezpośrednie wykonywanie i testowanie wybranych urządzeń, połączony zostanie z pogadanką z historią podbojów i rozwoju techniki w tle. Część spośród doświadczeń zostanie dodatkowo zwizualizowana graficznie korelacja między obserwowanym zjawiskiem, zmieniającymi się parametrami takiego zjawiska a ich reprezentacją graficzna podkreśli bardzo istotny w naukach ścisłych sposób prezentacji wyników. Zaprezentowane z udziałem ochotników i wyjaśnione zostaną wybrane doświadczenia, m.in.:
ZWIEDZANIE PRACOWNI NAUKOWYCH FIZYKI UMCS Kim mogę być?
Główny cel tych zajęć to wskazanie uczniom potencjalnej ścieżki kariery zawodowej i prezentacja pracowni studenckich jako środka zdobycia wiedzy i doświadczenia. W IF UMCS staraniami pracowników oraz nakładem finansowym uzyskanym w ramach wcześniej realizowanych projektów powstało kilka pracowni studenckich wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt laboratoryjny. Uczniowie zostaną zaproszeni na krótkie wycieczki m.in. do Pracowni Fizyki Medycznej, Pracowni Optometrii, czy Pracowni Mikroskopii Elektronowej. Krótkie demonstracje przygotowane przez pracowników dostosowane odpowiednio do poziomu wiedzy i rozwoju intelektualnego uczniów m.in. pozwolą zapoznać się uczniom z urządzeniami medycznymi, np. USG i EKG, PET, najnowocześniejszą w rejonie pracownią diagnostyki wad refrakcji oka czy nowoczesnymi mikroskopami elektronowymi. Jest niezwykle istotne wskazanie uczniom, że podjęcie kształcenia na kierunkach ścisłych otwiera horyzonty karier zawodowych daleko szerzej niż wynika to z ogólnie przyjętych przekonań. Zajęcia takie mają za zadanie jednoczesne wskazanie, że uczelnia może zapewnić im wykształcenie również praktyczne (inż.) na wysokim poziomie.