Aneks metodologiczny

Aneks dostępny jest wyłącznie w wersji online publikacji.

2017: badania ilościowe publiczności i badania jakościowe wizerunku festiwalu w ramach projektu „Wpływ lubelskich festiwali plenerowych na rozwój gospodarczy i społeczny miasta”

Projekt badawczy zatytułowany „Wpływ lubelskich festiwali plenerowych na rozwój gospodarczy i społeczny miasta” miał na celu uzyskanie systematycznego, całościowego i pogłębionego opisu sieci zależności i powiązań o charakterze gospodarczym i społecznym współtworzonych i wzmacnianych poprzez realizację czterech największych, cyklicznych, plenerowych festiwali kulturalnych w Lublinie. Badania dotyczyły czterech festiwali: Nocy Kultury, Jarmarku Jagiellońskiego, Carnavalu Sztukmistrzów oraz Wschodu Kultury – Innych Brzmień Art’n’Music Festival. Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Rozwój sektorów kreatywnych”.

Raport z całego projektu jest dostępny tutaj.

W odniesieniu do Nocy Kultury przeprowadziliśmy następujące działania:

  1. Reprezentatywne ilościowe badanie publiczności
  • problematyka: powody uczestnictwa w festiwalu, źródła informacji, sposoby uczestnictwa (towarzystwo, plany, sposób dotarcia), doświadczenia i oceny wydarzenia oraz jego wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy miasta, powody przyjazdu do Lublina, wydatki związane z festiwalem i pobytem w Lublinie
  • technika badawcza: sondaż pośredni – ankieta bezpośrednia rozdawana uczestnikom festiwalu w wersji papierowej
  • dobór próby: reprezentatywny, metoda Random Route z odliczaniem co 10. osoby oraz dobieraniem osoby mającej ostatnio urodziny (dla grup)

Raport z badania publiczności Nocy Kultury 2017

Kwestionariusze ankiety dla publiczności Nocy Kultury 2017:

  • kwestionariusze dla osób mieszkających w Lublinie: PL; ENG
  • • kwestionariusze dla osób niemieszkających w Lublinie: PL; ENG

Baza danych – badanie publiczności Nocy Kultury 2017

Zestawienie częstości odpowiedzi – badanie publiczności Nocy Kultury 2017

2. Konkurs na portalu Instagram: jakościowa analiza treści wpisów udostępnionych w mediach społecznościowych

  • problematyka: kryteria atrakcyjności, cechy wyróżniające Noc Kultury (w ujęciu porównawczym pomiędzy czterema badanymi festiwalami); zadanie konkursowe: pokaż nam to, co najbardziej atrakcyjne i wyjątkowe w Nocy Kultury + użycie hashtagu #pocztówkaznocy
  • źródła danych: dane wizualne wraz z towarzyszącymi opisami i komentarzami, wytworzone przez uczestników_czki festiwalu (niezwiązanych_e branżowo z organizatorami, mediami, itd.) z portali Instagram (dane wywołane w specjalnie zorganizowanym konkursie) i Facebook (dane zastane pozyskane z profili publicznych prowadzonych przez osoby prywatne przy pomocy narzędzia Brand24)
  • w konkursie na Instagramie zgłoszono 201 wpisów; w bazie wpisów z Facebooka znalazło się około 290 linków do profili zawierających około 1200 zdjęć

Wnioski z jakościowej analizy wpisów z mediów społecznościowych, Noc Kultury 2017


2018: badania wpływu Nocy Kultury na sposoby postrzegania i użytkowania miasta

Główne pytania badawcze: Czym jest Noc Kultury? Co robi z ludźmi i z miastem? Co robi ludziom i miastu?

Metody i techniki badawcze wykorzystane w badaniu

  1. Krótkie rozmowy swobodne
  • przeprowadzone na 1 tydzień przed Nocą Kultury 2018
  • 28 rozmów trwających od 5-10 minut z celowo dobraną próbą osób (ukierunkowanie na maksymalną różnorodność ze względu na wiek, płeć, zakładany status społeczno-ekonomiczny), które uczestniczyły wcześniej w Nocy Kultury
  • problematyka: sposoby uczestniczenia w poprzednich edycjach Nocy Kultury (motywacje, towarzystwo), co najmocniej zapadło w pamięć osobie badanej i dlaczego, wyobrażenia (nie oczekiwania sensie normatywnym) dotyczące zbliżającej się edycji

Scenariusz rozmowy swobodnej przed Nocą Kultury 2018

2. Konkurs na portalu Instagram: jakościowa analiza treści wpisów udostępnionych w mediach społecznościowych

  • problematyka: specyfika doświadczenia udziału w Nocy Kultury z perspektywy uczestników_czek; zadanie konkursowe: „Pokaż mi swoją Noc Kultury” + użycie hashtagu #mojanockultury
  • zgłoszono 171 wpisów konkursowych

3. Indywidualne wywiady mobilne wspomagane fotografiami

  • działanie przeprowadzone w dwóch grupach celowo dobranych uczestników (po 9 w każdej z grup; łącznie 18 osób):
    • grupa 1: tzw. eksperci (studenci_tki studiów podyplomowych związanych z kształtowaniem i zarządzeniem miastem w Instytucie Badań Przestrzeni Publicznej, ASP w Warszawie), niemieszkający w Lublinie, nieznający Nocy Kultury z własnego doświadczenia
    • grupa 2: tzw. nie-eksperci (osoby niezajmujące się profesjonalnie czy wolontarystycznie miastem, kulturą), mieszkający w Lublinie, którzy wzięli udział w co najmniej 1 poprzedniej edycji Nocy Kultury
  • w czasie NK: osoby badane zostały poproszone o uczestniczenie w festiwalu w sposób możliwie swobodny, zgodny z własnymi oczekiwaniami, jedyne zadanie do wykonania do zrobienie min. 5 zdjęć obrazujących „moją NK” (bez udziału badaczy)
  • po NK: spotkanie osób badanych z członkami zespołu badawczego w siedzibie Warsztatów Kultury
    • prośba o narysowanie mapy „mojej NK”
    • mobilny wywiad: spacer do max. 5 miejsc wybranych przez osobę badaną razem z członkiem zespołu badawczego, wywiad jest przeprowadzany w miarę spaceru i dotyczy odwiedzanych miejsc
      • problematyka wywiadu: powody chęci powrotu do danego miejsca, sposoby dotarcia do miejsca (droga, towarzystwo, program NK), wrażenia, doświadczennia i wspomnienia z NK w tym miejscu, doświadczenia i wrażenia w momencie wywiadu w danym miejscu
      • w każdym z miejsc wybranych do powrotu badacz pokazywał na swoim telefonie zdjęcie z NK + badany wykonywał nowe zdjęcie „pokazujące różnicę między NK a tym dniem”

Instrukcja do map mentalnych NK 2018

Scenariusz indywidualnych wywiadów mobilnych NK 2018

Raport z badania wpływu Nocy Kultury na sposoby postrzegania i użytkowania miasta


2019: rysunki o temacie #mojaNocKultury (prośba: Narysuj swoją Noc Kultury)

Główne pytania badawcze: Na czym polega / co się składa na doświadczanie nocokulturowości? Jaką rolę w doświadczaniu nocokulturowości ma kontekst poznawczy, tzn. dyspozycja „oczekiwanie nieoczekiwanego” (por. raport badawczy z 2018 roku)? Jakie są sposoby postrzegania i użytkowania miasta przez uczestników NK? 

Dodatkowe pytania metodologiczne: Czy rysunki mogą być źródłem danych socjologicznych i pod jakimi warunkami? W jaki sposób można je analizować? Czy dane zawarte na rysunkach pozwolą pogłębić rozumienie tego, co składa się na doświadczenie nocokulturowości, poprzez wykroczenie poza dane werbalne?

  • rysunki tworzone przez uczestników_czki Nocy Kultury w czasie festiwalu jako jedyne, samodzielne źródło danych (niewsparte wywiadami)
  • dobór próby ochotniczy; łącznie 105 rysunków zrobionych przez dorosłych

Link do bazy z rysunkami osób dorosłych #mojaNocKultury 2019

Link do bazy z rysunkami dzieci #mojaNocKultury 2019

  • dodatkowo dla pogłębienia analiz na temat sposobów postrzegania miasta: dwie tury zbierania rysunków w zwykły dzień, nie festiwalowy, z wywołaniem „Narysuj swoje Stare Miasto” + #mojeStareMiasto; runda 1: niedziela, 30 czerwca, godz. 9.30-12.00, stoisko pod siedzibą WK; 48 rysunków osób dorosłych

Link do bazy z rysunkami #mojeStareMiasto, 2019

Analizy zawartości rysunków pozostają niedokończone, zarys procedur analitycznych i robocze wnioski można zobaczyć w prezentacji.


2019: konkurs na Instagramie, jakościowa analiza zawartości wpisów pod kątem sposobów przedstawiania przestrzeni miejskiej (treść) i obecności metafor wizualnych (forma)

  • problematyka: metaforyczność (tekstowa i wizualna) w sposobie przedstawiania przestrzeni miejskiej w czasie Nocy Kultury; zadanie konkursowe: dokończyć zdanie „W Noc Kultury Lublin jest JAK…”, dodać zdjęcie pokazujące, w co zmienia się miasto w Noc Kutury + użycie hasztagów #NocKultury i #NocKulturyJAK
  • zgłoszono 197 wpisów konkursowych

Wyniki analizy zebranego materiału znajdują się w artykule Anastazji Szuły i Mateusza Stępniaka.


2020: festiwal i zaplanowane badania nie odbyły się w związku z pandemią COVID-19


2021: stworzenie repozytorium danych zastanych na temat Nocy Kultury

1. Archiwum zawierające materiały promocyjne i informacyjne wytwarzane przez organizatorów, m.in. programy wydarzenia, logotypy i plakaty, regulaminy (gdy pojawiały się nowe), teksty przewodnie do poszczególnych edycji, materiały dla mediów

  • w oparciu o archiwa udostępnione przez organizatorów
  • tworząc archiwum dążyliśmy do uzyskania porównywalności danych na przestrzeni lat; braki wynikały z niedostępności pewnych materiałów

Link do archiwum materiałów promocyjnych Nocy Kultury 2007-2019

2. Baza danych stworzona w oparciu o zawartość programów z lat 2007-2019

  • wyjściowa baza danych tzw. surowych zrekonstruowana z programów Nocy Kultury z lat 2007-2019, zawierająca informacje metryczkowe dla każdego wydarzenia:
    • temporalne – rok, miesiąc, dzień, czasu trwania, ewentualna powtarzalności
    • przestrzenne – miejsce wydarzenia
    • identyfikacyjne – nazwa, twórcy i/lub wykonawcy
    • identyfikacyjne – dziedzinowe nadane przez twórców bazy – teatr, muzyka, słowo, film, inne
  • właściwa baza danych uzupełniona o kodowane in vivo informacje o:
    • dziedzinie kultury (rekodowane w celu uzyskania precyzji dane wyjściowe – udało się np. zlikwidować kategorię „inne” z bazy wyjściowej)
    • formie kultury (np. koncert, wystawa itp.)
    • typie kultury (np. tzw. kultura wysoka, ludowa itp.)

Uwaga: wydarzeniom o cechach hybrydalnych nadane zostały kody identyfikujące wszystkie te cechy – celem było uzyskanie typologii, a nie klasyfikacji. Wyniki analiz zostały opisane w tekstach: Barbary Fatygi, Bogny Kietlińskiej i Aleksandry Zalewskiej-Królak.

3. Baza danych z lat 2007, 2009-2019

Wyniki analiz opisane zostały w tekście Mariusza Piotrowskiego.