Raporty - analizy badań / Reports - research analysis

 


 Publikacja "Narzędziownik..." Wydawnictwa UMCS w wersji elektronicznej

Publikacja, w której zawarto teksty autorstwa praktyków i entuzjastów alternatywnych rozwiązań wspierających dzieci, młodzież i dorosłych w szeroko rozumianym rozwoju. Jest pokłosiem I Międzynarodowego Kongresu Edukacji Pozaformalnej „Całożyciowa KreAktywność”, zorganizowanego w dniach 12-14 czerwca 2023 roku przez Wydział Pedagogiki i Psychologii w Lublinie, Urząd Miasta Lublin, Fundację Sempre a Frente we współpracy z Sekcją Pedagogiki Sztuki Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Projekt "Dostępny UMCS"
W ramach projektu "Dostępny UMCS" powstały dotychczas m.in. poradniki:

-  Savoir-vivre w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami
https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,18843,publikacja-savoir-vivre-w-odniesieniu-do-osob-z-niepelnosprawnosciami,110601.chtm
Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie świata osób z niepełnosprawnościami, wskazanie zasad właściwego zachowania czy udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnościami w odniesieniu do poszczególnych grup. Dokument zawiera również podstawowe zasady uniwersalnego projektowania zajęć dydaktycznych i wskazówki dotyczące możliwego dostosowania zajęć do potrzeb określonych grup studentów

- Kryzys dydaktyczny i co dalej? Przewodnik dla kadry dydaktycznej
https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,18843,przewodnik-dla-kadry-dydaktycznej-kryzys-dydaktyczny-co-dalej,105548.chtm
Celem niniejszego opracowania jest m.in. przedstawienie informacji na temat kryzysów psychologicznych oraz specyfiki trudności, których mogą doświadczać nauczyciele akademiccy w swojej pracy, dostarczenie informacji na temat specyfiki funkcjonowania studentów – w kontekście okresu rozwojowego oraz w kontekście doświadczanych trudności (niepełnosprawności, kryzysów, problemów), przedstawienie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych w pracy dydaktycznej, co może być pomocne w podnoszeniu efektywności procesu dydaktycznego, przedstawienie propozycji sposobów radzenia sobie z przeżywanymi stresem i kryzysami emocjonalnymi.
Załączniki:
Poradnik savoir-vivre
Poradnik kryzys dydaktyczny

Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie maturzystów oraz studentów kierunków społecznych i humanistycznych. Raporty z badań

Inspiracją dla przygotowania i realizacji prezentowanego projektu badawczego była świadomość współuczestniczenia w dramatycznych wydarzeniach ostatnich dwóch lat i współodpowiedzialności za podejmowanie działań służących rozpoznawaniu i łagodzeniu ich konsekwencji. Gwałtowne rozprzestrzenianie nieznanego dotychczas wirusa zmieniło świat. Pojawiły się nowe wymiary ryzyka nieporównywalne z żadnymi wcześniejszymi. Globalizacja stworzyła idealne warunki dla efektu domina. Z dnia na dzień rozpadały się wcześniejsze struktury, traciły wydolność systemy medyczne i gospodarcze, kurczyło się uczestnictwo w kulturze i życiu społecznym.

Pomimo narastającego chaosu i pogłębiającej się niepewności bardzo szybko sam wirus i jego konsekwencje stały się przedmiotem wielorakich eksploracji. Przede wszystkim biologiczno-medycznych, ale także psychospołecznych, obejmujących również kwestie edukacyjne. Prezentowany projekt wpisuje się w te ostatnie. Ze względu na jego zakres, skoncentrowaliśmy się na badaniach dotyczących młodzieży realizującej edukację na poziomie studiów wyższych. Interesowały nas problemy natury biologiczno-medycznej, psychicznej i społeczno-edukacyjnej, które w opinii respondentów ujawniły się lub nasiliły wskutek edukacji zdalnej i lockdownu społecznego.
Załączniki:
Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie maturzystów roku 2021. Raport z badań

Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie studentów kierunków społecznych i humanistycznych. Raport z badań

Link do strony

Raport "Moje samopoczucie w e-szkole"

Zapraszamy do lektury raportu „Samopoczucie ucznia w e-szkole”, który jest efektem badań zrealizowanych przez zespół badaczek z Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej UMCS pod kierownictwem dr hab. Izabelli M. Łukasik, prof. UMCS.
Załącznik:
Moje samopoczucie w e-szkole - Raport z badań

Link do strony