Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W listopadzie oraz w grudniu 2018 roku grupa studentów kognitywistyki Wydziału Filozofii i Socjologii UMCS (kierowana przez doktor Aleksandrę Kołtun – Instytut Filozofii UMCS) Lubelska Grupa Badawcza oraz Koło Kognitywistyki UMCS na zlecenie kolektywu kilku.com utworzyli zespół badawczy pracujący w projekcie oznaczenia ciągów komunikacyjnych.
Zadaniem stojącym przed zespołem było przeprowadzenie wielu obserwacji i rozmów z użytkownikami parkingu CH Tatary. Studenci rejestrowali swoje zachowania, nagrywając obraz i dźwięk, analizowali także zachowania innych osób, zaznaczając na mapach ścieżki, jakimi poruszają się osoby korzystające z parkingu. Celem analiz było ustalenie sposobów radzenia sobie z przestrzenią, jakie wypracowali użytkownicy parkingu, by na podstawie wyników badań projektanci z kolektywu kilku.com mogli stworzyć nowy system informacji wizualnej.
14 grudnia 2018 r., w ramach podsumowania pracy studentów, odbyło się spotkanie pod tytułem „Dlaczego się gubimy? Czyli o wayfindingu i doświadczeniach użytkownika” z panią doktor habilitowaną Justyną Kucharczyk, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Pani Profesor odwiedziła Wydział Filozofii i Socjologii, by opowiedzieć członkom zespołu badawczego oraz członkom Koła Kognitywistyki UMCS o swojej pracy badawczej oraz doświadczeniach praktycznych przy projektowaniu systemu informacji wizualnej w placówkach takich jak: Park Śląski, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia, Urząd Wojewódzki w Katowicach, lotnisko w Pyrzowicach oraz Centrum Kultury w Lublinie.
Wayfinding system, czyli system informacji wizualnej, jest efektem pracy ekspertów z wielu różnych dziedzin. Zanim projektanci podejmą decyzje o odpowiednich do danej placówki kolorach i kształtach informacji wizualnych, odbywają się szerokie konsultacje m.in. z psychologami, socjologami oraz przeprowadzane są badania terenowe, by odpowiedzieć na pytanie: z jakimi problemami spotykają się ludzie poruszający się w wyznaczonym miejscu. Na podstawie licznych obserwacji, map mentalnych utworzonych przez badanych, wywiadów z użytkownikami oraz innych metod opisywania doświadczeń, formułowane są wnioski dotyczące sposobów poruszania się w przestrzeni. Do ich analizy niezbędna jest wiedza o tym, jak przebiegają procesy poznawcze, dlaczego podmiot poznania zwraca uwagę na konkretne rzeczy w otoczeniu wypełnionym przeróżnymi bodźcami, czego szuka i w jaki sposób to robi, jak zapamiętuje i jakie sposoby radzenia sobie wypracowuje.
W celu zaprojektowania odpowiedniego systemu informacji wizualnej projektanci muszą poznać kategorie, jakie użytkownicy nakładają na przestrzeń, uzyskawszy te dane, mogą próbować je uzupełniać w sposób zrozumiały dla odbiorcy, a także modyfikować z uwzględnieniem możliwości poznawczych i potrzeb osób korzystających z danej przestrzeni, nie tylko sugerując się swoimi wizjami czy intuicjami. Stąd zaangażowanie kognitywistów w badania – nasza wiedza i metody badawcze pozwalają znaleźć problemy poznawcze, z jakimi spotykają się użytkownicy parkingu.
Już wkrótce mamy nadzieję zobaczyć wyniki naszej pracy w realnym działaniu, korzystając z zaprojektowanego na podstawie naszych badań systemu informacji wizualnej. Oczekujemy, że poruszanie się po parkingu będzie nie tylko wygodniejsze niż dotychczas, ale również bezpieczniejsze.
Do grupy badawczej należeli: Agnieszka Łazarska, Klaudia Tyman, Elena Jarmoła, Mariola Urbaniak, Anna Sędłak, Katarzyna Wojciechowska, Kamila Surma, Grzegorz Włodarski, Damian Wegiera, Damian Stawarz, Sebastian Gnat, Maciej Rauk, Anastazja Szuła.
Anastazja Szuła