Czas trwania: 90 godz. dydaktycznych
Liczba uczestników: 15 osób (w 1 grupie)
Liczba grup: 2
Program:
1. Wprowadzenie - tworzenie projektu, jego optymalizacja i konfiguracja (interfejs, właściwości, ustawienia).
2. Utworzenie prostej kompozycji kartograficznej na podstawie różnych typów i formatów danych wektorowych, rastrowych, tabelarycznych (gml, shp, gpkg, tif, csv, kml, gpx). Kompozycja będzie zawierała podstawowe elementy mapy, etykiety, tabele, obiekty graficzne.
3. Układy współrzędnych - nadanie georeferencji mapie rastrowej (mapa topograficzna w skali 1: 50000 w układzie PUWG 1942 oraz archiwalna mapa z MPZP) z wykorzystaniem różnych metod, przypisanie informacji o układzie współrzędnych, konwersja pomiędzy układami, globalne ustawienia QGIS i ich wpływ na wyświetlanie danych.
4. Typy i formaty danych przestrzennych: raster, wektor - dodawanie i prosta wizualizacja danych wektorowych\rastrowych (na przykładzie planu miejscowego).
5. Infrastruktura informacji przestrzennej w Polsce i metadane.
6. Publiczne zasoby danych wykorzystywane w planowaniu przestrzennym (tabelaryczne, graficzne, przestrzenne, geoportale, globalne, krajowe, regionalne, lokalne) - pobieranie danych wektorowych i rastrowych w różnych formatach.
7. Praca z usługami danych przestrzennych z wykorzystaniem wbudowanych narzędzi QGIS oraz dedykowanych wtyczek np. GIS Support - charakterystyka, zarządzanie, konfiguracja.
8. Konwersja danych przestrzennych pomiędzy usługami, typami i formatami. Identyfikacja obszaru opracowania (plan ogólny).
9. Aktywacja wtyczek np. do wyszukiwania działek, adresów, geolokalizacja wtyczka APP.
10. Import i eksport danych CAD np. plików w formacie dxf.
11. Tworzenie i edycja planu.
12. Tworzenie nowych warstw wektorowych z wykorzystaniem narzędzi geoprocessingu – wprowadzenie.
13. Tworzenie i edycja warstwy wektorowych zarówno geometrii, jak i atrybutów.
14. Edycja warstw wektorowych z wykorzystaniem topologii.
15. Edycja warstw wektorowych z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi digitalizacji (tworzenie nowej i edycja istniejącej geometrii obiektów).
16. Tworzenie formularzy do wprowadzania danych atrybutowych.
17. Tworzenie, edycja i eksport stylów.
18. Wyszukiwanie obiektów w oparciu o lokalizację.
19. Wykorzystanie kalkulatora pól do obliczeń geometrii i atrybutów oraz innych obliczeń statystycznych.
20. Filtrowanie i wyszukiwanie danych atrybutowych (tworzenie zapytań SQL, wyszukiwanie obiektów po atrybutach).
21. Wyszukiwanie obiektów w oparciu o lokalizację.
22. Praktyczne przykłady wykorzystania analizy przestrzennych np. wyznaczanie stref planistycznych, obszarów uzupełnienia zabudowy, obszarów standardów urbanistycznych w planach ogólnych, przeznaczeń terenu w planach miejscowych.
23. Walidacja i interpretacja danych, korekta błędów.
24. Tworzenie kompozycji kartograficznej (dla planu miejscowego).
25. Tworzenie i konfiguracja atlasu (np. do tworzenia wyrysów z planu).
26. Tworzenie i wizualizacji obiektów 3d z wykorzystaniem danych wektorowych i rastrowych (opcja).
27. Cyfryzacja APP - Obsługa Wtyczki APP 2.0.
28. Tworzenie wymaganych przepisami plików GML.
29. Walidacja utworzonych plików GML.
30. Tworzenie metadanych do zbiorów danych przestrzennych w zakresie zagospodarowania przestrzennego.
Forma szkolenia: stacjonarne