Dostępność/Projektowanie uniwersalne

Czas trwania: 16 godz. dydaktycznych

Liczba uczestników: 15 osób (w 1 grupie)

Liczba grup: 2

Program szkolenia:

1. Osoba ze szczególnymi potrzebami - kim jest?

2. Pierwszy kontakt z osobami z niepełnosprawnością

3. Bariery w dostępie do przestrzeni publicznej

  • symulacja niepełnosprawności wzroku, niepełnosprawności ruchu oraz niepełnosprawności słuchu z wykorzystaniem narzędzi wspierających osoby z różnymi niepełnosprawnościami;
  • wykonywanie czynności dnia codziennego, poznanie przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej, ze szczególnym uwzględnieniem barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.

4. Zasady projektowania uniwersalnego

  • sprawiedliwe wykorzystanie (Equitable Use);
  • elastyczność użytkowania (Flexibility in Use);
  • prosta i intuicyjna obsługa (Simple and Intuitive Use);
  • zauważalna informacja (Perceptible Information);
  • tolerancja błędu (Tolerance for Error);
  • niewielki wysiłek fizyczny (Low Physical Effort);
  • wymiary i przestrzeń dostępne i użyteczne (Size and Space for Approach and Use);
  • percepcja równości (Perception of Equality);
  • omówienie i przykłady rozwiązań. Uczestnicy zapoznają się z rozwiązaniami korzystającymi z zasad projektowania uniwersalnego. Każdej prezentacji będzie towarzyszyć dyskusja i rozważanie, czy prezentowane rozwiązanie wyczerpuje temat danego punktu projektowania uniwersalnego;
  • zwrócenie uwagi na krytyczne podejście do ogólnodostępnych i najpopularniejszych rozwiązań w obszarze dostępności;
  • weryfikacja, czy w życiu codziennym przy projektowaniu rzeczy lub przestrzeni użytkowych stosowane są zasady projektowania uniwersalnego.

5.   Dostępność cyfrowa, dostępność informacyjno-komunikacyjna, dostępność architektoniczna -  omówienie i ćwiczenia praktyczne

  • zapoznanie się z wymogami ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych;
  • dopasowywanie rozwiązań do konkretnych problemów z obszaru dostępności, proponowanie racjonalnych rozwiązań.

6. Zapewnienie dostępności – standardy dostępności i dobre praktyki

  • przedstawienie najpopularniejszych i najlepiej opracowanych poradników, modeli i standardów dotyczących zapewniania dostępności, analiza wdrożenia standardów dostępności w przestrzeni publicznej, omówienie dobrych praktyk w obszarze zapewnienia dostępności, stosowanych przez instytucje publiczne, firmy i organizacje w Polsce i na świecie.

Planowany termin realizacji szkolenia: czerwiec 2025 r.

Forma szkolenia: stacjonarne