Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Inspiracje Pedagogiczne
„Nowe” w książkach/literaturze dla dzieci
26 stycznia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Inspiracje Pedagogiczne. Zajęcia dla studentów z Koła Naukowego Pedagogów i Animatorów Zabawy przeprowadziła Pani Doktor Małgorzata Center-Guz, która w niezwykle zajmujący sposób opowiedziała nam o współczesnych nurtach obecnych w książkach dla dzieci.
Mieliśmy okazję zapoznać się z najciekawszymi propozycjami dla młodych czytelników, które objęły całą gamę tematów, od książeczek uczących literek, aż po książki opowiadające o przemocy w rodzinie oczami dziecka. Zostały one podzielone na dwie ogólne kategorie – pajdocentryzm i transgresję. Książki z pierwszej grupy skupiały się przede wszystkim na pokazaniu punktu widzenia dziecka i na zaangażowaniu najmłodszych czytelników, wykorzystując do tego najróżniejsze sposoby. Druga kategoria dotyczyła książek przekraczających wszelkie utarte szlaki w literaturze dziecięcej, w szacie graficznej i w treści.
Zdecydowanie najciekawszym momentem była jednak prezentacja ewolucji bajki o Czerwonym Kapturku. Widzieliśmy tradycyjne wersje z pięknymi obrazkami, współczesną książkę, w której obrazki były na wzór wycinanki i nawet jedną, w której zamiast postaci były tylko figury geometryczne i nożyczki (w roli Wilka). Następnie spróbowaliśmy swoich sił w układaniu całej historii z wymieszanych obrazków, co okazało się trudniejsze niż przewidywaliśmy.
Spotkanie było wyjątkowe, zwłaszcza dzięki widocznej pasji Pani Doktor. Jeszcze raz dziękujemy za poświęcony czas oraz podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Barbara Stanicka