Propozycje zmian w planach studiów

Lublin, 03.06.2022r.

 

Propozycje zmian w planach studiów

W związku z wizytami studyjnymi, które odbyły się w: Szkole Podstawowej w Rejkiawiku oraz Polskiej Społecznej Szkole Sobotniej we Fredrikstad w ramach projektu ,,Edukacja włączająca bez granic – Polska – Islandia” oraz projektu ,,Edukacja włączająca bez granic – Polska – Norwegia”, jako Koordynator, w imieniu własnym i uczestników proponuję następujące zmiany w planach studiów realizowanych na Wydziale Pedagogiki
i Psychologii UMCS w Lublinie.

 

Kierunek Pedagogika specjalna, specjalność Edukacja i rehabilitacja osób
z niepełnosprawnością sensoryczną i terapia pedagogiczna

  • Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
    i Norwegii dotyczących edukacji integracyjnej i włączającej (Przedmiot: Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej);
  • Omówienie przykładowych programów wychowawczych w edukacji włączającej realizowanych w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Programy wychowawcze
    w edukacji integracyjnej i włączającej);
  • Omówienie systemu edukacji dla uczniów z SPE w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej).

 

 Kierunek Pedagogika specjalna, specjalność Edukacja i rehabilitacja osób
z niepełnosprawnością intelektualną i osób ze spektrum autyzmu

  • Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
    i Norwegii dotyczących edukacji integracyjnej i włączającej (Przedmiot: Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej);
  • Omówienie przykładowych programów wychowawczych w edukacji włączającej realizowanych w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Programy wychowawcze
    w edukacji integracyjnej i włączającej);
  • Wprowadzenie treści na temat sposobów wspierania rozwoju seksualnego osób
    z niepełnosprawnością intelektualną w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Wspieranie rozwoju seksualnego osób z NI);
  • Omówienie systemu edukacji dla uczniów z SPE w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej);
  • Wprowadzenie treści dotyczących edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób z NI).

 

Kierunek Pedagogika, specjalność Doradztwo zawodowe i edukacyjne

 

  • Wprowadzenie treści dotyczących nowych trenów pedagogicznych w Islandii
    i Norwegii (Przedmiot: Współczesne kierunki pedagogiczne);
  • Omówienie treści związanych z edukacją uczniów w SPE w Norwegii i Islandii (Przedmiot: Pedagogika porównawcza);
  • Wprowadzenie treści dotyczących funkcjonowania szkół w Islandii i Norwegii
    w społeczeństwie, uwzględniając polskie szkoły (Przedmiot: Szkoła
    w społeczeństwie);
  • Wprowadzenie elementów doradztwa zawodowego dla osób ze szczególnymi potrzebami realizowanego w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Wybrane zagadnienia z doradztwa zawodowego);
  • Omówienie/przygotowanie wybranych projektów realizowanych w Islandii
    i Norwegii z udziałem osób ze szczególnymi potrzebami (Przedmiot: Metodyka projektów).

 

Kierunek Pedagogika, specjalność Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
z mediacją szkolną i sądową

  • Wprowadzenie treści dotyczących nowych trenów pedagogicznych w Islandii
    i Norwegii (Przedmiot: Współczesne kierunki pedagogiczne);
  • Omówienie treści związanych z edukacją uczniów w SPE w Norwegii i Islandii (Przedmiot: Pedagogika porównawcza);
  • Wprowadzenie treści dotyczących funkcjonowania szkół w Islandii i Norwegii
    w społeczeństwie, uwzględniając polskie szkoły (Przedmiot: Edukacja włączająca).

 

Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

  • Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
    i Norwegii dotyczących edukacji włączającej (Przedmiot: Prawo w oświacie);
  • W ramach zajęć fakultatywnych – nauka języka norweskiego lub islandzkiego;
  • Omówienie różnic kulturowych w kontekście edukacji włączającej w Islandii
    i Norwegii (Przedmiot Edukacja regionalna i wielokulturowa);
  • Zwiększenie liczby godzin z przedmiotu: Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • Wprowadzenie przedmiotu: Metody pracy z uczniami z SPE w krajach skandynawskich (15 CA).

 

dr hab. A. Lewicka-Zelent, prof. uczelni
kierownik projektu