Jednostki i pracownicy - książka adresowa

dr Andrzej Stawicki

dr Andrzej Stawicki
Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA SOCJOLOGII ZMIANY SPOŁECZNEJ
Adres e-mail
Wyświetl
Strona www
https://orcid.org/0000-0003-4229-8709
https://www.researchgate.net/profile/Andrzej-Stawicki
Konsultacje

Poniedziałek 10.00-11:30; Wtorek 9:00-9:30, pok.107. Istnieje możliwość konsultacji w innym terminie lub w formie zdalnej po wczesniejszym umówieniu się drogą mailowy


//////////////////////////////////////////////////////////////////////

Adres

Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4
20-040 Lublin

O sobie

  • 2022 - Uzyskanie stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauki socjologiczne. Promotor: dr hab. Agnieszka Kolasa-Nowak, prof. UMCS.
  • 2012 - studia podyplomowe z zakresu statystycznej analizy danych na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS w Lublinie.
  • 2010 - magisterium na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie. (Promotor: prof.dr hab. Józef Styk).

Zainteresowania badawcze

  • socjologia nauki
  • problematyka zmiany instytucjonalnej
  • przemiany funkcji uniwersytetów i ich wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze
  • socjologia organizacji - procesy zmian, organizacyjnego uczeni się i społecznej odporności (rezyliencji).
  • teorie systemowe w socjologii
  • ilosciowe metody badań społecznych i analiza danych 
  • metodologia badań ewaluacyjnych i analiza polityk publicznych

Tematyka seminariów dyplomowych

  • Teoretyczne i empiryczne analizy instytucji, organizacji, programów i polityk publicznych
  • Diagnozy i planowanie strategiczne w politykach publicznych
  • Problematyka organizacyjnego uczenia się, adaptacyjności i  odporności systemów społecznych (ang. social resilience) w skali mikro i makro
  • Przemiany systemów szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce i Europie
  • Problematyka transferu wiedzy i współpracy nauki z otoczeniem społeczno-gospodarczym
  • Znaczenie nauki i uniwersytetów w politykach miejskich, rozwój tzw. inteligentnych miast (ang. smart cities)
  • Problematyka innowacji i zmian społecznych

Działalność naukowa

Publikacje:

  • The architecture of help. Multilevel governance of the humanitarian crisis caused by the Russian aggression on Ukraine on the examples of activities in the Lubelskie Voivodeship (PL) and the Volyn Oblast (UA). Comparative research report
  • The architecture of help. Support for Ukrainian refugees in the Lubelskie Voivodeship after Russia’s invasion of Ukraine. Structure of the aid and factors of resilience
  • Jan Pomorski, Andrzej Stawicki, Stosunek do Rosji w kontekście wojny na Ukrainie. Raporty Instytutu Europy Środkowej nr 2/2023. Wydawnictwo IEŚ, 2023
  • Jan Pomorski, Andrzej Stawicki, Reakcja opinii publicznej Trójmorza na wojnę na Ukrainie i uchodźców wojennych. Raporty Instytutu Europy Środkowej nr 3/2023. Lublin: Wydawnictwo IEŚ, 2023
  • Jan Pomorski, Andrzej Stawicki, Stosunek opinii publicznej Trójmorza do NATO, EU i instytucji krajowych w kontekście wojny na Ukrainie. Raporty Instytutu Europy Środkowej nr 4/2023. Lublin: Wydawnictwo IEŚ, 2023
  • Stawicki A., Stępniak M. 2023, Współtworzenie wiedzy i procesy uczenia się w złożonych systemach społecznych. AvantTrends in Interdysciplinary Studies,14(02).
  • Stawicki A. 2021, Tworzenie wiedzy na pograniczu nauki i praktyki w ujęciu systemowym. Przypadek polskich nauk humanistycznych i społecznych."Filozofia i Nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne". 9 (1), s.83.
  • Stawicki A. 2019, Zmiana tożsamości uniwersytetów w świetle teorii organizacji Niklasa Luhmanna. Przestrzeń Społeczna nr 2(2019).
  • Stawicki A. 2018, Ewaluacja kostruktywistyczna - zastosowanie, mocne strony i ograniczenia podejścia.Konteksty Społecznenr 2(2018). 
  • Stawicki A. 2015, Strategie adaptacji polskich uniwersytetów do współczesnej rzeczywistości społecznej, Opuscula Sociologica nr 4(2015).
  • Stawicki A. 2014, Interdyscyplinarne ujęcie zależności centro-peryferyjnych (rec. Tomasz Zarycki, Peryferie. Nowe ujęcie symbolicznych zależności centro-peryferyjnych. Wydawnictwo Naukowe Scholar: Warszawa 2010),  Konteksty Społeczne T II, nr 1(3).
  • Stawicki  A. , Nazaruk-Napora M. 2015,  Principles of the Bologna Process and their implementation In Poland, in Radzik R., Kisla A. (eds.) Contemporary educational challenges, (Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press, 2015). 

Granty:

  • Kierownik: Miniatura NCN 2023/07/X/HS6/01562, Współtworzenie i wykorzystywanie wiedzy naukowej w politykach publicznych. Studium przypadku diagnozy społecznej realizowanej na potrzeby Urzędu Miasta Lublin.
  • Członek Zespołu: Multilevel governance of the humanitarian crisis caused by the Russian aggression on Ukraine on the examples of activities in the Lublin Voivodeship (PL) and the Volyn Oblast (UA), Granty Interwencyjne Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, nr BPN/GIN/2022/1/00025/U/00001.

Zespoły badawcze:

Wybrane konferencje:

  • Międzynarodowa konferencja "Wojna w Ukrainie i jej psychologiczne, społeczne i polityczne konsekwencje". Krasiczyn, 8-10. 05.2023.  Referat: "Znaczenie spontanicznej samoorganizacji obywatelskiej i nieformalnych sieci społecznych w sytuacji kryzysu migracyjnego wywołanego wojną w Ukrainie".
  • 20th IMISCOE Annual Conference. "MIGRATION AND INEQUALITIES". Warszawa 3-6.07.2023. Referat:  "Subjective and objective dimension in the study of social resilience. Comparative case studies of managing the migration crisis in Poland and Ukraine after Russian aggression".
  • XII Konferencja KBNM PAN „Migracje w obliczu wielkich zmian społecznych - wyzwania dla teorii i praktyki”, 20-22.09.2023, Białystok.: Referat: "Znaczenie nowych mediów w procesach organizowania pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy".
  • Scientific communication. Observed with social systems theory.(Dubrovnik, 13-16.09.2022). Referat: "Institutional changes at Polish universities observed from systems theory perspective".
  • "Wiedza w akademii i poza akademią"  Lublin, (2020.10.10) UMCS, referat: "Współpraca uniwersytetu z otoczeniem społeczno-gospodarczym w perspektywie instytucjonalnej oraz systemowej".
  • 2019."Wiedza stosowana czy wykorzystana? Relacje między wiedzą naukową a życiem publicznym". Warszawa 12.04.2019, Uniwersytet Warszawski, referat: "Strategie uprawomocniania wiedzy w dyskursie na temat tożsamości polskich uniwersytetów".
  • 2018.13th European Evaluation Society Biennial Conference "Evaluation for More Resilient Society". Thessaloniki, Grecce 01.10.2018 - 05.10.2018. Referat "Evaluation studies supporting complex programs in the field of culture."
  • Solidarność w czasach nieufności. XVI Zjazd Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Uniwersytet Gdański. Gdańsk 14-17.09.2016. Referat: Badania ewaluacyjne a praktyka zarządzania jakością kształcenia w szkolnictwie wyższym  
  • Społeczne funkcje uniwersytetów w czasach dynamicznych zmian. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 12-13.05.2016. Referat: „Strategie adaptacji polskich uniwersytetów do współczesnej rzeczywistości społecznej". . 

Uczestnictwo w szkołach letnich

  • 2019 - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, "Letnia Szkoła Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych".
  • 2017 - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, szkoła letnia „Polityki Oparte na Dowodach”.
  • 2017 - Uniwersytet Genewski, szkoła letnia „Evaluating Policy Intervention”.

Pozostała aktywność i doświadczenie badawcze:

  • Diagnoza form i uwarunkowań partycypacji młodzieży z życiu publicznym Lublina, 2023
  • Diagnoza kierunków i form rozwoju kultury studenckiej w Polsce. NCK, 2020
  • Ewaluacja regionalnego programu Młodzi LUBią Kulturę realizowanego przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie w ramach ogólnopolskiego projektu Bardzo Młoda Kultura koordynowanego przez Narodowe Centrum Kultury, NCK 2016
  • Edukacja kulturalne w wojweództwie lubelskim w perspektywie praktyków. Raport diagnostyczny, NCK 2016
  • Badanie wpływu lubelskich festiwali plenerowych na rozwój miasta. Warsztaty Kultury 2017
  • Badanie publiczności Centrum Kultury w Lublinie.
  • Ewaluacja projektu „Mikro innowacje – Makro korzyści” w ramach POWER Oś IV „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”, który został rekomendowany do dofinansowania przez Ministerstwo Rozwoju, 2019.
  • Autorstwo raprtów badawczych związanych z funcjonowaniem szkolnictwa wyższego, dotyczących m.in. karier zawodowych absolwentów, ewaluacji jakości kształcenia, potrzeb rynku pracy, ewaluacji strategii rozwoju uniwersytetu.
  • Realizacja badań diagnostycznych związanych z problematyką społeczeństwa obywatelskiego, potrzeb kulturalnych młodzieży, stanu edukacji kulturalnej w województwie lubelskim oraz funkcjonowania i rozwoju kultury studenckiej w Polsce. 

 


Ogłoszenia

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////