Projekt „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji”

Projekt „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji”

W ramach projektu „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji” czteroosobowy zespół pracowników Katedry Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie, w składzie: dr hab. Teresa Parczewska, dr hab. Urszula Oszwa, dr Justyna Sala-Suszyńska oraz dr Ewa Sosnowska-Bielicz, wziął udział w wizycie studyjnej w Laugarnesskóli w Reykjavik w Islandii w dniach 30 maja -02 czerwca 2022 roku. Główne cele przedsięwzięcia to: podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry oraz nawiązanie współpracy dydaktycznej i naukowo-badawczej między wymienioną placówką a UMCS. Projekt jest realizowany funduszy Mechanizmu Finansowego EOG, 2014-2021 oraz ze środków krajowych

Program trzydniowej wizyty obejmował zapoznanie z islandzkim systemem edukacji, podstawy programowej i sposobu jej realizacji na poziomie edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-4). Szczególnie interesujące dla pracowników Katedry Dydaktyki były praktyczne sposoby realizowania idei włączania w społeczność lokalną rodzin emigrantów, w tym poznanie zasad organizowania jej zarówno od strony programowo-wychowawczej, jak i administracyjno-prawnej.

Ze strony Islandzkiej w przebieg spotkań wprowadzających zaangażowani byli liczni pracownicy Laugarnesskóli, m.in.: dyrektor Sigríður Heiða Bragadóttir, wicedyrektor Björn Gunnlaugsson oraz nauczyciel uczący klasy z uczniami, dla których język islandzki nie jest pierwszym językiem. Ponadto miało miejsce spotkanie w Departamencie Oświaty z Panią Magdaleną Elísabet Andrésdóttir, polskojęzyczny mediatorem językowym i kulturowym, która przedstawiła specyfikę islandzkiego systemu edukacji ze szczególnym uwzględnieniem kierunku pracy z uczniami i rodzinami emigranckimi.  Przedstawicielki strony polskiej przedstawiły charakterystyki organizacji i programu studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowanych w UMCS.

Oprócz wyżej wspomnianych aktywności uczestniczki wizyty miały możliwość wzięcia udziału w zajęciach realizowanych w ramach edukacji wczesnoszkolnej, uczestniczyły w rozmowach z nauczycielami, którzy w swojej praktyce nauczycielskiej pracują z uczniami z rodzin emigranckich, oraz spotkań z uczniami polskiego pochodzenia uczęszczającymi do Laugarnesskóli.

Rezultatami wizyty studyjnej są m.in. wstępne zarysowanie wspólnych planów badawczych oraz powstająca koncepcja wykorzystania doświadczeń związanych z wielokulturowością dla podniesienia, jakości kształcenia nauczycieli na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro.

Priorytety na ten okres to:
#1 innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
#2 integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
#3 środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
#4 kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
#5 sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.

Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB.
Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
Projekt „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji” korzysta z dofinansowania o wartości 6740 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi zawodowemu pracowników naukowych Zakładu Dydaktyki zatrudnionych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz nawiązanie długoterminowej współpracy pomiędzy Wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS a Szkołą Laugarnesskóli w Reykjaviku w Islandii.

 

    Aktualności

    Autor
    Aneta Gęba
    Data dodania
    20 czerwca 2022