Międzynarodowe webinarium badawcze 3 International Research Day

Wiadomości Uniwersyteckie

W Instytucie Pedagogiki 20 czerwca 2023 roku odbyło się międzynarodowe webinarium badawcze International Research Day. To już kolejna – trzecia edycja tego wydarzenia, którego hasło przewodnie w tym roku brzmiało „Contemporary debates on human care and education”. Sympozjum zorganizowane zostało przez Instytutowy Zespół d.s. Promocji Umiędzynarodawiania Badań działający w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, a przewodniczącą wydarzenia była dr hab. Barbara Bilewicz – Zastępca Dyrektora Instytutu Pedagogiki. W wydarzeniu wzięli udział badacze z Turcji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Polski. Głównym celem sympozjum była wymiana doświadczeń badawczych w zakresie szeroko pojmowanej opieki, wsparcia i edukacji w różnych grupach społecznych. Na początku Francesco Pira i Carmela Mento z Uniwersytetu w Messinie (Włochy) omówili zagadnienie komunikacji społecznej w perspektywie posiadanych wartości i relacji zwracając uwagę na problemy i trudności z tym związane. Kolejno Glenda Walsh z Uniwersytetu Stranmillis w Belfaście (Wielka Brytania) nakreśliła znaczenie pedagogiki zabawy w praktyce pedagogicznej wskazując na wielkie znaczenie zabawy jako narzędzia pedagogicznego zapewniającego wysokiej jakości doświadczenia edukacyjne dla wszystkich dzieci. Seda Gökçe Turan z Uniwersytetu Bahçeşehir (Turcja) podzieliła się prezentacją na temat badań dotyczących  cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży podkreślając globalny charakter problemu. Następnie Maria Gabriella Pediconi (Uniwersytet Carlo Bo, Włochy) zaprezentowała wyniki badań jakościowych dotyczących doświadczeń nauczycieli podczas pandemii COVID-19, zwracając uwagę na wspieranie odporności (resilience) nauczycieli. Raffaella Santi z Uniwersytetu Carlo Bo w Urbino (Włochy) omówiła zagadnienie edukacji w placówkach szpitalnych. Z filozoficznym podejściem obejmującym teoretyczne rozważania nad etyką opieki w pediatrycznej edukacji szpitalnej przeanalizowała szereg aspektów tej trudnej pracy. Urszula Oszwa (Uniwersytet Marii-Curie-Skłodowskiej, Polska) podczas wystąpienia starała się odpowiedzieć na pytanie: Jak wspierać studentów w ich wielowymiarowym procesie edukacji? Prezentacja dotyczyła połączenia edukacji, wsparcia emocjonalnego i społecznego międzynarodowych studentów kierunków nauczycielskich podczas studiów na UMCS w Lublinie. Z kolei Beata Bednarczuk (Uniwersytet Marii-Curie-Skłodowskiej, Polska) opowiedziała o absolwentach szkół Montessori jako autorach własnego rozwoju. Nakreśliła m.in. wzorzec osobowości autorskiej wśród byłych uczniów Montessori. Na zakończenie ostatniej sesji Barbara Bilewicz (Uniwersytet Marii-Curie-Skłodowskiej, Polska) zaprezentowała wyniki projektu badawczego, którego celem była ocena skuteczności programu Steer to STEAM wspierającego rozwój umiejętności rozumowania przestrzennego u dzieci. Ważnym uzupełnieniem prezentowanych wykładów była możliwość zadawania pytań prelegentom i dyskusja dotycząca prezentowanych kwestii. Wydarzenie nie odbyłoby się bez wsparcia organizacyjnego Pracowników Katedry Lingwistyki Stosowanej: Kierownika Katedry dr. hab. Jarosława Krajki, prof. uczelni, dr hab. Konrad Klimkowskiego i mgr Konrada Szulgi oraz aktywnie zaangażowanych studentów Wydziału Filologicznego, którzy tłumaczyli przebieg sympozjum. International Research Day zostało zorganizowane po raz trzeci – w planach kolejna, czwarta edycja wydarzenia w 2024 roku.

Agnieszka Gabryś

    Aktualności

    Autor
    Aneta Gęba
    Data dodania
    30 czerwca 2023