Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje (dyżury)
w II semestrze (letnim) roku akademickiego 2020/2021
Wydział Politologii i Dziennikarstwa UMCS; ul. Głęboka 45; 20-612 Lublin
e-mail: agranat@interia.eu
wtorek: 9.40–11.10 (MsTeams: kaxg613)
wtorek: 14.40–16.10 (MsTeams: kaxg613)
Zainteresowania badawcze: mediolingwistyka (pragmatyka językowa w mediach: język nadawcy medialnego, odbiorcy medialnego, komunikatu medialnego); badania nad odbiorem przekazów medialnych, w tym nad komunikacyjnymi skutkami interakcji medialnych; praktyka edukacji medialnej.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9388-4831
WYKSZTAŁCENIE / STUDIA
2019 DOKTOR HABILITOWANY W DZIEDZINIE NAUK SPOŁECZNYCH, W DYSCYPLINIE NAUK O MEDIACH I KOMUNIKOWANIU SPOŁECZNYM
2004 DOKTOR NAUK HUMANISTYCZNYCH W ZAKRESIE JĘZYKOZNAWSTWA POLSKIEGO
1994 DYPLOM UKOŃCZENIA PODYPLOMOWEGO STUDIUM FILOLOGII POLSKIEJ UMCS
1993 MAGISTER FILOLOGII POLSKIEJ
KURSY I SZKOLENIA
2019 Warsztaty Clarin-Pl
2017–2018 Akademicka Kadra Przyszłości, w tym:Szkolenie Learning-By-Doing, Szkolenie Prezi i
Ms Power Point , Kurs Design Thinking
2017 Szkolenie Narzędzia Clarin-Pl W Praktyce Badacza
2017 V Cykl Warsztatów I Szkoleń Clarin-Pl
2008 Kurs Kwalifikacyjny Organizacja i Zarządzanie Oświatą
2007 Kurs Pozyskiwanie Funduszy Strukturalnych
z Zastosowaniem Prawa Zamówień Publicznych
2006 Kurs Net-Trainers 2
2004 Entc – European Net-Trainers Certificate
KSIĄŻKI POD REDAKCJĄ (WSPÓŁREDAKCJA)
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2015, Recepcja mediów, t. 1: Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 152.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2016, Recepcja mediów, t. 2: Wpływ sytuacji medialnych na komunikowanie się dzieci w wieku przedszkolnym. Wypisy, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 135.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2017, Recepcja mediów, t. 3: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 221 + płyta.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2018, Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej. Recepcja mediów, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 246.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2018, Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 242.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.), 2019, Recepcja mediów, t. 6: Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej,Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ss. 333.
MONOGRAFIE AUTORSKIE
Anna Granat, 2014, Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym, Lublin, ss. 322.
Anna Granat, 2018, Recepcja mediów, t. 4: Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej, seria Recepcja mediów pod red. B. Bonieckiej i A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 246 (materiały nieautorskie: s. 91–164).
Anna Granat, 2019, Recepcja mediów, t. 6: Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, seria Recepcja mediów pod red. B. Bonieckiej i A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 333.
ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH ZBIOROWYCH I ARTYKUŁY W CZASOPISMACH
Anna Granat, 2003, Pojęcie interakcji językowej, „Językoznawstwo. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, seria I, zeszyt 3 (41), s. 137−143.
Anna Granat, 2004, Językowe odzwierciedlenie miejsca domu w hierarchii wartości młodego człowieka, „Język Polski w Gimnazjum”, R. V, nr 3, Kielce, s. 17−24.
Anna Granat, 2005, Analiza tekstu w praktyce (scenariusz lekcji koleżeńskiej), „Język Polski w Gimnazjum”, R. VI, nr 3, Kielce, s. 10−20.
Anna Granat, 2005, Uczniowska świadomość przełączania kodów, „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 4: Komunikacja i tekst w perspektywie rozwojowej i dydaktycznej, red. Józef Porayski-Pomsta, Warszawa, s. 226−239.
Anna Granat, 2006, Semantyka rozumienia w ramach interakcji językowych, [w:] Славяиские языкн системно-описательный и социокультурный аспекты исследования, Материалы международной научно-методической конференции 17−18 ноября 2005 года, B двух частях, Часть 1, Доклады пленарного заседания, Издательство YO «БpГY им. A.C. Пушкиа», Брест, s. 3−7.
Anna Granat, 2006, Stereotyp rodziny w języku polskim, [w:] Acta Albaruthenica, Rossica, Polonica, VII міжнародная навуковая канферэнцыя, Беларуска–руска-польскае супастаўляльнае мовазнаўства, літаратуразнаўства, культуралогія., Зборнік навуковых артыкулаў Выбавецтва УА,„ВДУ імя П.М. Машэрава”, Віцебск, s. 250−253.
Anna Granat, 2006, Problem skuteczności językowej w komunikacji społecznej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, tom XV, red. Zdzisława Krążyńska, Zygmunt Zagórski, Poznań, s. 29–35.
Anna Granat, 2009, Wyraz ksiądz jako tabu językowe, „Język a Kultura”, A. Dąbrowska (red.), t. 21: Tabu w języku i kulturze, Wrocław, s. 295−305.
Anna Granat, 2010, Wpływ celu interakcyjnego na zmianę w podsystemie fonologicznym polszczyzny, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio FF: Fhilologiae”, vol. 28, z. 1, Lublin, s. 73–77.
Anna Granat, 2012, Kryzys delimitacji w języku mediów, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.) Współczesne media: Kryzys w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 189−206.
Anna Granat, 2013, Intencja, błąd i skuteczność komunikacyjna w przekazie medialnym, „Annales UMCS: Fhilologiae”, vol. 31, Lublin, s. 125–146.
Anna Granat, 2013, Język mūneris językiem mediów, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Kryzys w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ,Lublin., UZUP.
Anna Granat, 2015, Intencja skracania dystansu i jej skuteczność w mediach – mówienie o kimś „po nazwisku”, „Annales UMCS: Fhilologiae”, vol. 33, nr 1, Lublin, s. 19–33.
Anna Granat, Magdalena Jędrejek, 2015, „Świat realny za zasłoną mediów” – recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 1: Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 131–152.
Anna Granat, 2016, Język jako narzędzie publicyzacji mediów informacyjnych, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Media informacyjne, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 35–60.
Anna Granat, 2016, Kreowanie przez media obrazu życia duchowego dziecięcych uczestników programu Mali giganci, [w:] M. Kapełuś, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 2: Świat oczyma duszy, Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk & Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 189–204.
Anna Granat, 2016, Odzwierciedlenie recepcji wolności dziennikarskiej w języku dzieci przedszkolnych, [w:] M. Gabryś-Sławińska, K. Pilipiuk (red.), Media a wartości. Wolność w mediach, Wydawnictwo: Polska Fundacja Wspierania Talentów, Biała Podlaska, s. 154–162.
Anna Granat, 2016, Postulatywne wartości mediów, [w:] M. Gabryś-Sławińska, K. Pilipiuk (red.), Media a wartości. Człowiek w mediach, Wydawnictwo: Polska Fundacja Wspierania Talentów, Biała Podlaska, s. 246–271.
Anna Granat, 2016, Recepcja intencji komunikacyjnej zawartej w warstwie fonologicznej przekazu medialnego, [w:] B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch (red.), Język a Media. Zjawiska językowe i komunikacyjne we współczesnych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, s. 235–251.
Anna Granat, 2016, Stereotyp mediów w języku polskim a konceptualizacja ich prototypu w procesach recepcji i edukacji, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 111–125.
Anna Granat, 2016, The Communication Behaviour of a Child During an Artistic Performance in a TV Show, [w:] M. Chepil, A. Żukowska. O. Karpenko (red.), [w:] In the Sphere of Education and Artistic Work, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych, s. 252–261.
Anna Granat, 2017, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość dzieci w wieku szkolnym,[w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 3: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 75–111.
Anna Granat, 2017, Odzwierciedlenie recepcji gatunków dziennikarskich w zachowaniach językowych dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Gatunki w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 387–408.
Anna Granat, 2017, Planowanie i realizacja przekazu medialnego w praktyce dydaktycznej, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 70–89.
Anna Granat, 2018, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość młodzieży w wieku szkolnym – komunikat o wynikach badań, [w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 71–74.
Anna Granat, 2018, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej – komunikat o wynikach badań, [w:] Barbara Boniecka, Anna Granat (red.), Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 229–232.
Anna Granat, 2018, Problem kompetencji medialnych uczniów w Polsce, [w:] B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch (red.), Język a Media. Zjawiska językowe i komunikacyjne we współczesnych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, ss. 225–239.
Anna Granat, 2018, Wpływ mediów a edukacja medialna. Zachowania komunikacyjne dziecka podczas jego występu artystycznego w programie telewizyjnym – analiza przypadku, [w:]Agnieszka Stępińska, Ewa Jurga-Wosik i Bartłomiej Secler (red.), Oblicza współczesnej komunikacji. Konteksty, problemy, wyzwania,Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej,Poznań, ss. 177–192.
Anna Granat, 2018, Wpływ mediów na prototypowe myślenie i językowe operowanie schematami przez dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 70–85.
Anna Granat, 2020, Power of the Media as Part of the Communication Effects of Media Reception, [w:] Матеріали 9-ої Міжнародної наукової конференції "Інформація, комунікація, суспільство 2020", Lviv Polytechnic Publishing House, Lviv, p. 144–145; УДК 004:316.77:002(06), І-741
Anna Granat, 2020, Lecture on the UMCS Virtual Campus platform as an example of distance learning with added research value for media education, [w:] L. Pokrzycka (ed.), Innovative Teaching Methods: Practical Teaching In Higher Education, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 81–100.
Anna Granat, 2020, Publikowanie w sieci jako reakcja odbiorcy na przekaz masowy w interakcji medialnej, „Dziennikarstwo i Media”, nr 13, Wrocław 2020, s. 51–65.
SPRAWOZDANIA
Anna Granat, 2004, Konferencja «Potoczność a zachowania językowe Polaków», „Język Polski”, LXXXIV 3, MAJ – CZERWIEC, s. 226−229.
Anna Granat, 2017, „Nowe media i wyzwania współczesności”, red. Marek Sokołowski, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 109–113 (recenzja opublikowana)
Anna Granat, 2017, Sprawozdanie z konferencji „Nauczanie praktyczne w naukach społecznych”, „Kognitywistyka i media w edukacji”, nr 1, s.138–141 (sprawozdanie opublikowane).
Anna Granat, Magdalena Trysińska, „Akty mowy jako klucz do interpretacji postaw rodzicielskich. Wychowawcze, komunikacyjne i edukacyjne aspekty filmów animowanych dla dzieci (na przykładzie filmów emitowanych w MiniMini+ i Cartoon Network), „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2017, nr 2, s. 109–113 (recenzja opublikowana).
Brzeski Uniwersytet Państwowy im. Aleksandra Puszkina (biał. Брэсцкі дзяржаўны ўніверсітэт імя А. С. Пушкіна; ros. Брестский государственный университет имени А.С. Пушкина), 2004–2006 (praca na stanowisku starszego wykładowcy w Zakładzie Logopedii i Języka Stosowanego na Wydziale Humanistycznym i oddelegowanie na Białoruś na podstawie Umowy o współpracy akademickiej, gdzie wykonywałam obowiązki adiunkta z obciążeniem dydaktycznym 240 godzin rocznie).
Wypowiedź ekspercka:
Anna Granat (2019), Udzieliłam odpowiedzi na pytania, [w:] The Ten Big Questions about ICT in Education, Pracownia Edukacyjnych Zastosowań Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych, Akademia NASK