Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
KONSULTACJE
SEMESTR LETNI:
WTOREK 10.00-11.00 s. 24 stara humanistyka
CZWARTEK 17.00-18.00 ZDALNIE
Doktor nauk humanistycznych, od 2019 adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS, od 2013 roku redaktor naczelna „Pisma Folkowego”. Zajmuje się polskim folklorem muzycznym, szczególnie tradycyjnymi śpiewami religijnymi, pieśniami obrzędowymi oraz muzyką instrumentalną wraz z instrumentarium wsi z obszaru Lubelszczyzny i Podlasia. Bada i dokumentuje transformacje w zakresie kultywowanych i rekonstruowanych tradycji muzycznych a także inspiracje folklorem w muzyce folkowej. Jest autorką artykułów naukowych i popularnonaukowych, recenzji i komentarzy do wydawnictw płytowych oraz monografii o charakterze źródłowym, jak: Z maciejowickiej sceny. Pieśni ludowe na Konkursie Kapel i Śpiewaków Ludowych Regionów Nadwiślańskich „Powiślaki" z lat 2015-2019 (Lublin 2021) i Pieśni maryjne z Lubelszczyzny. Muzyczna antologia pieśni „za Obrazem” (Lublin 2015). Opracowała szóstą część tomu Lubelskie pt.: Muzyka instrumentalna. Instrumentarium – Wykonawcy – Repertuar (współautor: Z. Koter, Lublin 2011), za którą wraz z zespołem redakcyjnym pod kier. prof. dr. hab. Jerzego Bartmińskiego otrzymała Nagrodę Naukową „Marii Curie”. W roku 2020 "Pismo Folkowe" pod jej redakcją otrzymało Nagrodę im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”.
Przykładowe materiały multimedialne dokumentujące działalność popularyzatorską:
https://www.youtube.com/watch?v=V0KUxmeJXeI
cz. 1. https://www.youtube.com/watch?v=LJhwlE03Fj8
cz. 2. https://www.youtube.com/watch?v=OMhRkkP6wEI
https://www.youtube.com/watch?v=b8F7tS2ghzw&t=15s
https://www.youtube.com/watch?v=rS3eiKT7Tlk
Przez 24 lata działalności kolejne edycje były miejscem wymiany wiedzy, doświadczeń, relacjonowania wydarzeń i opowieści o pasji odbiorców zainteresowanych zagadnieniami z zakresu etnologii i etnomuzykologii, kulturoznawstwa i antropologii kultury. Opisuje i upowszechnia kulturę tradycyjną kontynuowaną i rekonstruowaną oraz muzykę folkową z całym jej kontekstem. "Pismo Folkowe” i ACK UMCS Chatka Żaka są laureatami Nagrody im. Oskara Kolberga w kategorii nagroda honorowa dla organizacji i instytucji.
O historii pisma opowiada redaktor naczelna, Agata Kusto:
https://www.facebook.com/watch/?v=339487980436533&extid=oUxT2FrS51xa4Qgf
Monografie:
Miastu - darzonemu obficie... 20 lat Cameraty Lubelskiej 2001-2021, A. Kusto, M. Orkiszewska, T. Szykuła (red.), Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2022.
Agata Kusto, Z maciejowickiej sceny. Pieśni ludowe na Konkursie Kapel i Śpiewaków Ludowych Regionów Nadwiślańskich „Powiślaki" z lat 2015-2019, Wydawnictwo Muzyczne „Polihymnia" Lublin 2021.
Agata Kusto, Pieśni maryjne z Lubelszczyzny. Muzyczna antologia pieśni „za Obrazem”. Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2015.
Zenon Koter, Agata Kusto, Muzyka instrumentalna. Instrumentarium - Wykonawcy - Repertuar, cz. 6, Bartmiński J. red. [w:] Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i Materiały, t. 4 Lubelskie, Bielawski L. red., Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2011.
Agata Kusto (red.), Profesor Kazimierz Górski we wspomnieniach, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2010.
Artykuły w publikacjach zbiorowych i czasopismach:
Z badań nad przekazami źródłowymi pieśni ludowych. Na przykładzie pieśni maryjnych z Lubelszczyzny, "Annales UMCS" Sectio L Artes, Vol. V, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s. 131-163.
From research into the sources of traditional folk songs. The example of Marian songs from the Lublin Region, [w:] Traditional Musical Cultures In Central- Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission, ed. Piotr Dahlig, transl. John Comber, University of Warsaw: Institute of Musicology, Warsaw Learned Society, Polish Academy of Sciences: Institute of Art, Warszawa 2009, s. 257-295.
Instrumenty muzyczne w prywatnych zbiorach muzyków ludowych na Lubelszczyźnie. Z badań nad tradycją muzyczną regionu, "Annales UMCS", Sectio L Artes, Vol. VIII 1, Lublin 2010, s. 107-131.
Adwent, [w:] Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały, red. Bielawski L. red, t. 4 Lubelskie, Bartmiński J., red., Lublin 2011, s. 91-103, współaut. Bartmiński J.
Wigilia, [w:] Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały, red. Bielawski L. red, t. 4 Lubelskie, Bartmiński J. red., Pieśni i obrzędy doroczne, cz. 1, Lublin 2011, s. 104-116, współaut. Bartmiński J.
Majówka, [w:] Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały, red. Bielawski L. red, t. 4 Lubelskie, Bartmiński J. red., Pieśni i obrzędy doroczne, cz. 1, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2011, s. 442-448.
Muzykowanie przejazdowe w tradycyjnej obrzędowości wiejskiej na Lubelszczyźnie, „Annales UMCS”, Sectio L Artes Vol. X 1, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012, s.169-186.
Muzyczne transformacje pieśni maryjnych na Lubelszczyźnie, [w:] Lubelska pieśń ludowa na tle porównawczym, J. Bartmiński, B. Maksymiuk-Pacek (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2014, s. 53-67.
Muzyczna kultura tradycyjna w regionie lubelskim w kontekście wyzwań współczesności, [w:] Wieloaspektowe działania muzyczne we współczesnej rzeczywistości kulturowej, R. Gozdecka (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2014, s. 11-24.
Tradycje orkiestr dętych na Lubelszczyźnie na przykładzie wybranych zespołów, [w:] Rola orkiestr dętych w kulturze ludowej, Z. Przerembski (red.), Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2014, s. 66-83.
Mistrz Zdzisław Marczuk z Zakalinek. Studium przekazu muzyki tradycyjnej, [w:] Muzyka i refleksja pedagogiczna. Perspektywy – interpretacje – pogranicza, J. Jemielnik, J. Posłuszna (red.), Wydawnictwo Aurelius, Kraków 2015, s. 63-76.
Życie muzyczne, [w:] Dzieje Lubelszczyzny 1944-1956. Aspekty społeczne, gospodarcze, oświatowe i kulturalne, T. Osiński, M. Mazur (red.), Instytut Pamięci Narodowej, Lublin 2017, s. 537-549.
Pieśni ludowe Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Z prac badawczych i materiałów folklorystycznych Instytutu Muzyki UMCS, T. Jasiński (red.), „Annales UMCS”, Sectio L Artes Vol. XV 1, Lublin 2017, s.103-120.
Non omnis moriar. Na tropach piękna. Prace zadedykowane pamięci Profesor Beaty Dąbrowskiej, Dyrektora Instytutu Muzyki WA UMCS w latach 2005-2016, B. Pazur (red.),Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2017, s. 199-218.
Pieśni legionowe. Szkic do genezy i recepcji w obiegu popularnym, „Akcent” 2017 nr 4 (150), s. 298-304.
Etnomuzyczna charakterystyka repertuaru z okolic Radecznicy, [w:] Przy onej dolinie. Zaburze, Radecznica, Roztocze Szczebrzeszyńskie. Muzyka tradycyjna i jej wykonawcy, K. Gorczyca (red.), Gminne Centrum Kultury w Radecznicy, Radecznica – Lublin 2017.
Ludowe pieśni religijne we współczesnym ruchu festiwalowym. Na przykładzie Konkursu Kapel i Śpiewaków Ludowych Regionów Nadwiślańskich „Powiślaki” w Maciejowicach, „Roczniki Teologiczne. Muzykologia”, R. LXV (2018), z. 13, s. 127-138.
Muzyczny repertuar polskiego Polesia, [w:] Łuhom, łuhom, ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy, K. Gorczyca (red.), Lublin – Włodawa 2018, s. 114-121.
Echa międzywojnia w muzycznym folklorze powojennej Lubelszczyzny. Na podstawie zapisów Włodzimierza Dębskiego, „Annales UMCS”, Sectio L Artes, 2018 Vol. XVI 1-2, s. 63-86.
Uświetnianie codzienności. Lubelskie zespoły śpiewacze w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, [w:] Życie codzienne w PRL, M. Choma-Jusińska, M. Kruszyński, T. Osiński (red.), Instytut Pamięci Narodowej, Lublin-Warszawa 2019. s. 359-374.
Obrzędy pogrzebowe na Pojezierzu Łęczyńsko-Włodawskim. Na podstawie relacji ks. Andrzeja Kozieja, [w:] Tradycje ludowe w kulturze muzycznej: zachowanie dziedzictwa – inspiracje – przeobrażenia, B. Bodzioch, T. Rokosz, K. Strycharz-Bogacz (red.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2019, s. 83-98. ISBN 978-83-7306-891-9
Legowanie na Lubelszczyźnie. Współczesne odkrycia i kontynuacje lokalnej praktyki muzycznej, „Literatura Ludowa” 2019 nr 4-5, s. 16-28. ISSN 2544-2872 (online) ISSN 0024-4708 (print) DOI: 10.12775/LL.4-5.2019.002
Życie muzyczne, [w:] Dzieje Lubelszczyzny 1918-1939. Aspekty społeczne, gospodarcze, oświatowe i kulturalne, Instytut Pamięci Narodowej [w druku].
Uludowione życie artystyczne czy artystyczna ludowość? Elementy folkloru muzycznego w życiu kulturalnym międzywojennej Lubelszczyzny, [w:] seria: EtnoBiblioteka, Wyd. UMCS [złożony].
Muzyczna kultura ludowa na Lubelszczyźnie w warunkach socrealizmu 1944-1956. Prolegomena, „Literatura Ludowa” 2021/1, s. 23-36.
https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LL/article/view/LL.1.2021.002
Agata Kusto, Ludowe pieśni maryjne na Lubelszczyźnie, [w:] Kultura ludowa Lubelszczyzny. Stan - Wartości - Perspektywy, J. Adamowski (red.), Wydawnictwo Norbertinum, Lublin 2021, wyd. II poszerzone, s. 141-161.
Agata Kusto , Do badań nad wariabilnością ludowych pieśni religijnych w Polsce, "Roczniki Humanistyczne", 2022, vol. 70, nr 12, s.9-23. DOI:10.18290/rh227012.1
Inne (wybór):
Nowe oblicze Adama Struga, Gadki z Chatki, 4/ 2012, 101, s. 39.[recenzja płyty Adieu. Adam Strug, Wydawnictwo Piotra Młynarskiego – 4ever Music]
Etnofonie Kurpiowskie, Gadki z Chatki, 6/ 2012, 103, s. 36-37.[recenzja płyty Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski i Skierkowski, Wydawnictwo Piotra Młynarskiego – 4ever Music]
Uwikłane inspiracje. Recenzja płyty „Inspired by Lutosławski”, wyd. For Tune 2014, „Pismo Folkowe” 116/117, 1-2/2015, s. 37.
Świecie, świecie, marny świecie..., Prezentacja albumu „Polskie zwyczaje rodzinne”. [Dodatek CD 1-2do książki Aldony Jadwigi Plucińskiej, Wydawnictwo Księży Młyn, Łódź 2014], „Pismo Folkowe” 118, 3/2015, s. 40.
Siadaj i słuchaj! Recenzja płyty Ławeczka. Warszawa Wschodnia. Wyd. Panorama Kultur 2014, „Pismo Folkowe” 119, 4/2015, s. 37.
Zofia Sulikowska – archaiczne piękno. Komentarz etnomuzykologiczny do płyty „Zofia Sulikowska z Wojsławic – portret śpiewaczki”, Wydawnictwo In Crudo CD08, 2015.
Seria artykułów "Kamienie milowe polskiego folku", A. Matecka-Skrzypek (współaut.):
Kamienie milowe polskiego folku. Początki i lata 80. XX wieku, „Pismo Folkowe" 140-141, 1-2/2019, s. 27-29
Kamienie milowe polskiego folku.Lata 90. XX wieku. Wydawnictwa – media – festiwale, "Pismo Folkowe" 142, 3/2019, s. 22-25.
Kamienie milowe polskiego folku. Lata 90. XX wieku. Muzyka Polski i Słowiańszczyzny. "Pismo Folkowe" 143, 4/2019, s. 27-29.
Kamienie milowe polskiego folku. Lata 90. XX wieku. Folk góralski 144, 5/2019,
Kamienie milowe polskiego folku. Lata 90. XX wieku. Kontynuacje i osobliwości wykonawcze, "Pismo Folkowe" 145, 6/2019,
Kamienie milowe polskiego folku. Historia najnowsza. Ojcowe nuty i psychodeliczne Świtezianki, "Pismo Folkowe" 146-147 1-2/2020,
Kamienie milowe polskiego folku. Awangarda i filharmoniczny sznyt, "Pismo Folkowe" 149, 4/2020, s. 25-28.
Kamienie milowe polskiego folku. Klezmerski duch i bałkańska energia, "Pismo Folkowe" 150, 5/2020, s. 23-27.
Udział w sympozjach i konferencjach 2016-2019 dr Agata Kusto, adiunkt
2019-
GRANTY:
(Moduł Dziedzictwo narodowe I/2018)
Rok złożenia wniosku: 2018 status: dofinansowanie nieprzyznane
Numer rejestracyjny wniosku: 11H 18 0126 86
Tytuł projektu: Leksykon polskich pieśni ludowych
Kierownik projektu: dr hab. Katarzyna Smyk, prof. UMCS
Kierownik zespołu badawczego etnomuzykologicznego/wykonawca: dr Agata Kusto
Rok przyznania dofinansowania: 2020
Tytuł projektu: Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL
Numer wniosku o dofinansowanie POIR.04.02.00-00-D006/20
Wykonawca – dr Agata Kusto
Numer rejestracyjny projektu: 11H 17 0123 85
Numer umowy z MEiN: 0123/NPRH6/H11/85/2018
Tytuł projektu: Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały. Podlasie, Kurpie. Kontynuacja
Kierownik projektu: dr Weronika Grozdew-Kołacińska
Wykonawca – dr Agata Kusto w roku 2021