Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Gesty, mimika i postawa ciała stanowią niezwykle istotny nośnik informacji. W trakcie rozmowy słowa stanowią jedynie 7 proc. przekazu. Samym tonem głosu możemy przekazać 38 proc. treści komunikatu, natomiast mowa ciała to aż 55 proc. Dlatego rekruterzy bacznie obserwują zachowanie kandydatów i zwracają pilną uwagę nie tylko na słowa, ale także na mowę ciała podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Mowa ciała jest formą komunikacji niewerbalnej, czyli takiej, w której przekaz informacji następuje bez użycia słów. Nośnikiem informacji są w tym przypadku są chociażby:
mimika i wyraz twarzy,
postawa ciała,
gesty (np. ułożenie rąk, gesty rąk, ruchy głowy, ułożenie nóg),
sposób mówienia (np. ton, akcent, tempo mówienia, intonacja głosu)
dźwięki paralingwistyczne (np. westchnienia, śmiech, mlaskanie),
wzrok,
dystans fizyczny (odległość od rozmówcy).
Warto więc dołożyć wszelkich starań, by zapanować nad komunikacją niewerbalną. Na co zwrócić szczególną uwagę i jak się zachowywać, by nie przekreślić swojej kandydatury podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Postawa ciała - Postaraj się, by na rozmowę wejść wyprostowanym i rozluźnionym. Garbienie się to jasny sygnał mówiący o tym, że zgubiłeś gdzieś pewność siebie. Postaraj się nie spinać górnych partii ciała.
Odległość rozmówców - Na spotkaniu warto zachować bezpieczny dystans od swojego rozmówcy tak, by każdy czuł się swobodnie i komfortowo. Jeśli rekruter wskaże nam konkretne krzesło, nie przesuwajmy go ani bliżej rozmówcy ani nie odsuwajmy go od niego.
Ułożenie dłoni - Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujemy się na bardziej żywą gestykulację czy raczej stabilne trzymanie dłoni na kolanach, pamiętajmy, że kluczowe jest utrzymanie pozycji otwartej. Nie krzyżujemy więc rąk na piersiach. Nie wkładajmy jednak także rąk do kieszeni, gdyż to z kolei oznaka lekceważenia.
W czasie rozmowy o pracę niewskazane są:
nerwowe pocieranie szyi,
częsta zmiana pozycji,
zakrywanie ust palcami,
wpatrywanie się w ziemię, w blat stołu itp.,
bawienie się długopisem,
stukanie palcami o blat stołu,
nerwowe machanie nogą, tupanie,
nieustanne poprawianie włosów lub krawata,
pocieranie dłoni,
krzyżowanie dłoni na piersiach,
bujanie się na krześle.
Więcej informacji o roli komunikacji niewerbalnej w procesach rekrutacyjnych znajdziesz na stronie: https://www.praca.pl/poradniki/rozmowa-kwalifikacyjna/mowa-ciala-na-rozmowie-kwalifikacyjnej-rola-komunikacji-niewerbalnej_pr-46.html
(skrótowe opracowanie na podstawie portalu praca.pl)