O projekcie

Projekt pt. „Pedagogika Rudolfa Steinera w norweskim modelu kształcenia” realizowany jest w ramach komponentu I - Profesjonalny rozwój kadry, typ działania: intensywne szkolenia

 Okres realizacji projektu 01.09.2022 – 30.11.2022

Intensywne szkolenie realizowane w dniach 27-28.10.2022

Szkolenie prowadzone będzie przez 2 trenerów – nauczycieli akademickich zatrudnionych w Rudolf Steiner University College in Oslo, Norway.

Marius Wahl Gran - specjalista w dziedzinie pedagogiki, w tym pedagogiki Rudolfa Steinera, i nauk społecznych. Jego głównym obszarem badawczym są sztuki wizualne.

Frode Barkved - jego badania są skoncentrowane w szczególności na dwóch obszarach: nauczanie historii i poglądy historyczne w szkole waldorfskiej oraz recepcję Rudolfa Steinera w norweskim społeczeństwie. W uczelni Steiner University wykłada następujące przedmioty: podstawowe elementy edukacji waldorfskiej, perspektyw rozwoju i uczenia się, nauczania historii, antropozoficznej wiedzy ludzkiej oraz profesjonalizmu i samorozwoju nauczyciela.

Uczestnikami bezpośrednimi projektu będzie 8 doświadczonych pracowników Instytutu Pedagogiki UMCS - nauczycieli akademickich, autorów licznych rozpraw naukowych, monografii, projektów edukacyjnych i badawczych, których tematyka dotyczy głównie rozwoju i edukacji dziecka oraz otaczającej go rzeczywistości. Uczestnicy posiadają dużą motywację do doskonalenia swoich kompetencji pedagogicznych w zakresie pedagogik alternatywnych i innowacji, chcą się rozwijać i pracować na rzecz Uczelni i regionu.

Cele szkolenia:

1. rozwój zawodowy uczestników szkolenia: a) poszerzenie wiedzy i kompetencji w zakresie pedagogiki Rudolfa Steinera; b) poznanie nowych sposobów pracy ze studentami; c) wzbogacenie warsztatu pracy; d) nabycie nowych doświadczeń prowadzących do profesjonalizmu; e) nawiązanie kontaktów z osobami zajmującymi się pedagogiką waldorfską w celu dalszego doskonalenia warsztatu pracy w obrębie tej pedagogiki;

2. rozwój Instytutu Pedagogiki UMCS, w którym będzie realizowane szkolenie: a) stworzenie szansy na wykreowanie w Instytucie Pedagogiki UMCS ośrodka pedagogiki Rudolfa Steinera; b) wprowadzenie do programu studiów 5-letnich magisterskich – na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - modułu: pedagogika Rudolfa Steinera; c) podniesienie atrakcyjności, jakości i praktyczności treści programowych. Uczelnia zyska lepiej wykwalifikowana˛ kadrę, co będzie miało wpływ na studentów, współpracowników i ofertę edukacyjna˛ UMCS;

3. rozwój współpracy dwustronnej: a) podtrzymywanie i dalsze rozwijanie kontaktów międzyinstytucjonalnych w celu współpracy dydaktycznej i badawczej w obszarze pedagogiki Rudolfa Steinera; b) pozyskanie norweskiego specjalisty do prowadzenia zajęć z zakresu pedagogiki Rudolfa Steinera oraz warsztatów dla nauczycieli placówek

oświatowych współpracujących z UMCS; c) poprawa jakości funkcjonowania instytucji uczestniczących w Programie (zarówno szkolących, jak i szkolonych), poprzez umożliwienie w przyszłości dzielenia się dobrymi praktykami w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji dziecka oraz funkcjonowaniu placówek oświatowych, od przedszkola po uniwersytet w obszarze pedagogiki waldorfskiej.

Cele szczegółowe projektu: poznanie historii pedagogiki Rudolfa Steinera, jej założeń, metodologii; przedyskutowanie możliwości i sposobów wdrożenia pedagogiki waldorfskiej w Instytucie Pedagogiki UMCS; ukierunkowanie pracowników na dalsze doskonalenie zawodowe w obszarze pedagogiki Rudolfa Steinera; podniesienie jakości kształcenia studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej poprzez ich udział w zajęciach prowadzonych przez przeszkolonych nauczycieli akademickich; uatrakcyjnienie oferty programowej o treści dotyczące filozofii i pedagogiki waldorfskiej; wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Polską i Norwegią.

Przewidywany wpływ na uczestników szkolenia jest następujący:

- poznanie kultury i specyfiki funkcjonowania Rudolf Steiner University College in Oslo;

- podniesienie poziomu wiedzy w obszarze pedagogiki Rudolfa Steinera oraz nabycie kompetencji w organizowaniu i prowadzeniu zajęć na wszystkich szczeblach edukacji według metodyki Waldorfskiej;

-nawiązanie bliższych kontaktów z osobami prowadzącymi szkolenie w celu wypracowania wspólnych działań edukacyjnych i badawczych;

- wymiana doświadczeń.

W obszarze rezultatów trwałych przewiduje się:

- włączenie zaobserwowanych podczas wizyty rozwiązań (organizacyjnych, metodycznych, merytorycznych) do procesu kształcenia przyszłych nauczycieli na UMCS;

- uwzględnienie w programach studiów problematyki z zakresu pedagogiki Rudolfa Steinera.

W przyszłości planowana jest dalsza współpraca dwustronna, polegająca miedzy innymi na wdrażaniu innowacji i dobrych praktyk w Instytucie Pedagogiki UMCS oraz Rudolf Steiner University College in Oslo, Norway. Zamierza się również podjęcie wspólnych działań nad projektem badawczym, związanym tematycznie z edukacją alternatywną, uwzgledniającą pedagogikę Rudolfa Steinera w Polsce i w Norwegii.

Projekt „Pedagogika Rudolfa Steinera w norweskim modelu kształcenia” korzysta z dofinansowania o wartości 5 460 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG.

Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w obszarze Pedagogiki Rudolfa Steinera w oparciu o norweski model kształcenia) oraz intensyfikacji jej dalszego rozwoju zawodowego.