O projekcie

Tytuł Projektu:

„Eksploratornia wiedzy”
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
OŚ PRIORYTETOWA III SZKOLNICTWO WYŻSZE DLA GOSPODARKI I ROZWOJU
Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym

Okres realizacji Projektu:

od 1 lipca 2018 roku do 31 sierpnia 2019 roku

Wartość Projektu:

372 177,50 PLN

Wkład Funduszy Europejskich: 360 655,50 PLN

Opis Projektu:

Projekt zakłada organizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży w formie warsztatów z programowania, tworzenia gier, robotyki, matematyki, chemii, zoologii i fizyczno-astronomicznych dla 900 dzieci oraz wykładów/warsztatów dla 250 rodziców z zakresu wykorzystania rozwoju nowych technologii w rozwoju dziecka oraz bezpieczeństwa i profilaktyki w cyfrowym świecie.

Zajęcia będą się odbywały w szkołach na terenie województwa lubelskiego, w grupach 10/20 osobowych  (w zależności od rodzaju zajęć) w wymiarze 20 godzin/uczestnika (2 godz. warsztatów chemicznych, 1 godz. warsztatów matematycznych, 1 godz. warsztatów fizyczno-astronomicznych, 16 godz. warsztatów z nowymi technologiami). Dodatkowo 460 dzieci (23 grupy 20-osobowe) wybranych spośród 900 uczestników projektu weźmie udział w 4 – godzinnych warsztatach popularyzatorskich - na terenie UMCS (chemicznych, matematycznych i zoologicznych) oraz zajęciach w interaktywnym muzeum fizyki i muzeum zoologicznym UMCS.

Główny cel Projektu:

Projekt ma na celu rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych tj. kompetencji matematyczno-przyrodniczych, ICT, umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności i rozwiązywania problemów u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 16 lat.

Projekt zakłada:

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania zainteresowań i pasji poprzez udział dzieci w warsztatach matematycznych, chemicznych, fizyczno-astronomicznych w planetarium, warsztatach z programowania, tworzenia gier komputerowych, robotyki, warsztaty z klockami Lego Education Story Starter;
  • propagowanie kultury innowacyjności poprzez udział w warsztatach z programowania, tworzenia gier, robotyki, warsztaty z klockami Lego Education Story Starter;
  • zapoznanie ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości poprzez udział w zajęciach popularyzatorskich organizowanych na UMCS, podczas których uczestnicy wezmą udział w  warsztatach zoologicznych, matematycznych  i chemicznych oraz zapoznają się z zasobami badawczymi uczelni, m. in. laboratoriami, Muzeum Zoologicznym i multimedialnym, interaktywnym muzeum fizyki pod opieką naukowców i doświadczonych popularyzatorów nauki;
  • integrację lokalnej społeczności wokół UMCS przez prowadzenie zorganizowanych, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, popularyzatorskich m.in. w formie wykładów dla rodziców z wykorzystania rozwoju nowych technologii w rozwoju dziecka oraz bezpieczeństwa
  • i profilaktyki w cyfrowym świecie;
  • wsparcie i podwyższenie jakości już prowadzonych zajęć poprzez zwiększenie liczby osób objętych działaniami Uniwersytetu Dziecięcego UMCS;
  • integrację lokalnej społeczności wokół UMCS przez prowadzenie zorganizowanych, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, popularyzatorskich.

Grupa docelowa:

Projekt skierowany jest do:

  • uczniów w wieku 6-16 lat z klas 0-VIII Szkół Podstawowych z terenu woj. lubelskiego,
  • rodziców dzieci spełniających powyższe kryteria, które uczęszczają do Szkół, które na etapie rekrutacji zgłosiły swoich uczniów do udziału w Projekcie.

Główne rezultaty Projektu:

Działania realizowane w ramach projektu umożliwią rozwój: kompetencji matematyczno-przyrodniczych, ICT, umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności i rozwiązywania problemów.