O konferencji

Mediatization Conference 5
Mediatization versus Datafication. Dialogue or competition?

Lublin, 10 maja 2024 r.
Konferencja w formie hybrydowej – stacjonarnie i online
Wydarzenia towarzyszące: 9 i 11 maja 2024 r.

Organizatorzy: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Uniwersytet Wrocławski
Sekcja Mediatyzacja Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej

Zaproszenie

Mediatyzacja jest jednym z tych podejść teoretycznych, które pozwalają nam zrozumieć złożoność współczesnych zjawisk społecznych, w które uwikłane są technologie medialne. W ostatnich latach działania społeczne stały się jeszcze ściślej powiązane z funkcjonowaniem technologii, które z kolei opierają się na gromadzeniu (dużej liczby) danych. Dało to impuls do przyjrzenia się opartej na danych naturze procesów i rozwinięciu trendu badań nad datafikacją. Jednocześnie, wraz z postępem technologicznym i konwergencją rynku, media przestały być odrębnym sektorem. Stały się zintegrowane z IT. Jesteśmy również świadkami instytucjonalnej zmiany w kierunku mediów opartych na danych i zautomatyzowanej, algorytmicznej komunikacji.

Mediatyzacja (rozumiana jako głęboka i złożona dwustronna sfera medialna i społeczna) oraz datafikacja (proces przekształcania wybranych aspektów życia społecznego w dane, a następnie wpisywania tych danych w relacje społeczne) mogą pomóc nam wyjaśnić, w jaki sposób dane generowane przez ludzkie praktyki sieciowe są wykorzystywane we współczesnych procesach kulturowych, społecznych, politycznych i rynkowych (Hepp i Couldry, 2023; Kaun 2023; Kopecka-Piech i Bolin 2023; Hepp, 2020; Couldry i Meijas, 2019; van Dijk 2014).

Dlatego też uważamy mediatyzację i datafikację za narzędzia pojęciowe, które można wykorzystać do kompleksowego zrozumienia obecnych zjawisk społecznych, które stanowią cyfrową zmianę w kierunku dominacji mediów opartych na danych. Jednocześnie należy podnieść kwestię relacji między mediatyzacją a datafikacją, ponieważ nie jest jasne, czy datafikacja stanowi nową i jakościowo odmienną fazę głębokiej mediatyzacji, czy też jest tylko kolejną warstwą, elementem mediatyzacji. Wreszcie, czy koncepcja datafikacji powinna przekształcić badania nad mediatyzacją? Jeśli tak, to w jaki sposób? Ponieważ istnieje tylko kilka prób nawiązania dialogu między badaniami nad mediatyzacją i datafikacją (np. Hepp, 2020; Kaun, 2023), jesteśmy przekonani, że nadal istnieje potrzeba omówienia tych dwóch tematów.

Aby rozwiązać te problemy, zaprosiliśmy znanego prelegenta Andreasa Heppa (Universität Bremen), który wygłosi przemówienie na temat: Datafication, automation and communicative AI: Toward a redefinition of mediatization research (prezentacja osobista; zobacz abstrakt).

Jednakże, podobnie jak w poprzednich latach, otwieramy naszą konferencję na szeroki zakres tematów związanych z mediatyzacją i studiami nad mediami w ogóle, dlatego też chętnie wysłuchamy referatów, które odnoszą się do poniżej wymienionych tematów:

  • Mediatyzacja i datafikacja - konceptualny dialog i/lub konkurencja
  • Datafikacja jako faza/warstwa mediatyzacji
  • Badania nad mediatyzacją w czasach datafikacji
  • Datafikacja komunikacji interpersonalnej, organizacyjnej i instytucjonalnej
  • Kolonializm danych; kolonialne zawłaszczanie danych społeczno-osobowych
  • Infrastruktury cyfrowe i gospodarki platformowe
  • Sztuczna inteligencja jako narzędzie mediatyzacji
  • Algorytmizacja komunikacji publicznej i interpersonalnej
  • Platformizacja komunikacji interpersonalnej, organizacyjnej i instytucjonalnej
  • Automatyzacja komunikacji
  • Mediatyzacja polityki i kampanii wyborczych
  • Mediatyzacja wojny i konfliktów
  • Mediatyzacja sportu, aktywności fizycznej i rekreacji
  • Mediatyzacja biznesu i gospodarki
  • Mediatyzacja kultury popularnej i mody
  • Mediatyzacja czasu wolnego
  • Mediatyzacja religii i życia duchowego
  • Mediatyzacja życia codziennego i rodzinnego
  • (De)mediatyzacja, kontrmediatyzacja i nienasycenie mediów

Oprócz dyskusji naukowych planujemy wydarzenia, które pozwolą uczestnikom lepiej się poznać i spędzić trochę czasu w pięknym Lublinie:

  • Czwartek (9 maja) wieczorem: Impreza powitalna i integracyjna (lokalizacja zostanie ogłoszona), na której będziemy mogli się poznać i spędzić razem trochę czasu przed udziałem w piątkowych wystąpieniach i panelach;
  • Piątek (10 maja) wieczorem: Kolacja dla uczestników konferencji;
  • Sobota (11 maja) rano: Spacer z przewodnikiem po wspaniałym centrum miasta, który odsłoni fascynującą historię i wielokulturowe dziedzictwo Lublina.

Ważne daty:
Nadsyłanie abstraktów: 15 kwietnia 2024 r.
Akceptacja abstraktów: 17 kwietnia 2024 r.

Język konferencji: angielski i polski
Forma wystąpienia: referat lub poster, stacjonarnie lub online

Rejestracja >>

Opłaty:
Opłata konferencyjna dla uczestników (udział stacjonarny): 600 zł (członkowie PTKS/Polskiego Towarzystwa Komunikacyjnego: 550 zł)
Opłata konferencyjna dla uczestników (udział online): 300 zł (członkowie PTKS/Polskiego Towarzystwa Komunikacyjnego: 250 zł)

W imieniu Komitetu Naukowego i Organizacyjnego

Ewa Nowak-Teter
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Sekcja Mediatyzacja Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
Bartłomiej Łódzki
Uniwersytet Wrocławski