Lublin, 10 maja 2024 r.
Konferencja w formie hybrydowej – stacjonarnie i online
Wydarzenia towarzyszące: 9 i 11 maja 2024 r.
Organizatorzy: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Uniwersytet Wrocławski
Sekcja Mediatyzacja Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
Zaproszenie
Mediatyzacja jest jednym z tych podejść teoretycznych, które pozwalają nam zrozumieć złożoność współczesnych zjawisk społecznych, w które uwikłane są technologie medialne. W ostatnich latach działania społeczne stały się jeszcze ściślej powiązane z funkcjonowaniem technologii, które z kolei opierają się na gromadzeniu (dużej liczby) danych. Dało to impuls do przyjrzenia się opartej na danych naturze procesów i rozwinięciu trendu badań nad datafikacją. Jednocześnie, wraz z postępem technologicznym i konwergencją rynku, media przestały być odrębnym sektorem. Stały się zintegrowane z IT. Jesteśmy również świadkami instytucjonalnej zmiany w kierunku mediów opartych na danych i zautomatyzowanej, algorytmicznej komunikacji.
Mediatyzacja (rozumiana jako głęboka i złożona dwustronna sfera medialna i społeczna) oraz datafikacja (proces przekształcania wybranych aspektów życia społecznego w dane, a następnie wpisywania tych danych w relacje społeczne) mogą pomóc nam wyjaśnić, w jaki sposób dane generowane przez ludzkie praktyki sieciowe są wykorzystywane we współczesnych procesach kulturowych, społecznych, politycznych i rynkowych (Hepp i Couldry, 2023; Kaun 2023; Kopecka-Piech i Bolin 2023; Hepp, 2020; Couldry i Meijas, 2019; van Dijk 2014).
Dlatego też uważamy mediatyzację i datafikację za narzędzia pojęciowe, które można wykorzystać do kompleksowego zrozumienia obecnych zjawisk społecznych, które stanowią cyfrową zmianę w kierunku dominacji mediów opartych na danych. Jednocześnie należy podnieść kwestię relacji między mediatyzacją a datafikacją, ponieważ nie jest jasne, czy datafikacja stanowi nową i jakościowo odmienną fazę głębokiej mediatyzacji, czy też jest tylko kolejną warstwą, elementem mediatyzacji. Wreszcie, czy koncepcja datafikacji powinna przekształcić badania nad mediatyzacją? Jeśli tak, to w jaki sposób? Ponieważ istnieje tylko kilka prób nawiązania dialogu między badaniami nad mediatyzacją i datafikacją (np. Hepp, 2020; Kaun, 2023), jesteśmy przekonani, że nadal istnieje potrzeba omówienia tych dwóch tematów.
Aby rozwiązać te problemy, zaprosiliśmy znanego prelegenta Andreasa Heppa (Universität Bremen), który wygłosi przemówienie na temat: Datafication, automation and communicative AI: Toward a redefinition of mediatization research (prezentacja osobista; zobacz abstrakt).
Jednakże, podobnie jak w poprzednich latach, otwieramy naszą konferencję na szeroki zakres tematów związanych z mediatyzacją i studiami nad mediami w ogóle, dlatego też chętnie wysłuchamy referatów, które odnoszą się do poniżej wymienionych tematów:
Oprócz dyskusji naukowych planujemy wydarzenia, które pozwolą uczestnikom lepiej się poznać i spędzić trochę czasu w pięknym Lublinie:
Ważne daty:
Nadsyłanie abstraktów: 15 kwietnia 2024 r.
Akceptacja abstraktów: 17 kwietnia 2024 r.
Opłaty:
Opłata konferencyjna dla uczestników (udział stacjonarny): 600 zł (członkowie PTKS/Polskiego Towarzystwa Komunikacyjnego: 550 zł)
Opłata konferencyjna dla uczestników (udział online): 300 zł (członkowie PTKS/Polskiego Towarzystwa Komunikacyjnego: 250 zł)
W imieniu Komitetu Naukowego i Organizacyjnego
Ewa Nowak-Teter Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Sekcja Mediatyzacja Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej |
Bartłomiej Łódzki Uniwersytet Wrocławski |