Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje w semestrze letnim
NH UMCS, p. 231
środa 11.35-12.20
czwartek 11.35-12.20
konsultacje również poprzez Teams - proszę o kontakt poprzez czat Teams
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej (Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny UMCS w Lublinie), teatrolog, dramaturg, krytyk teatralny. Sekretarz redakcji (2022-2024) i redaktor portalu e-teatr.pl i Raptularza e-teatru (Wydawca: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie), ekspert współpracujący z MKiDN, kurator w zespole ESK Lublin 2029 - RE:UNION.
Współautor książki Scena Lublin. Autor koncepcji i redaktor pierwszego w języku polskim naukowego opracowania na temat cyrku: Cyrk w świecie widowisk. Współredaktor serii Circusiana (Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie). Autor artykułów, esejów, recenzji, wywiadów opublikowanych m. in. w „Akcencie”, „Didaskaliach”, „Do Rzeczy”, „Gazecie Wyborczej – Lublin”, „Kontekstach”, „Kresach”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Scenie”, „Teatrze”. Od 2021 stały felietonista miesięcznika „Teatr”.
Współorganizator międzynarodowych konferencji Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej (2014), Taniec i awangarda w Europie Środkowo-Wschodniej (2017, w ramach otwarcia programu Niepodległa – obchodów setnej rocznicy odzyskania niepodległości), Cyrk: genealogie, imaginaria, translacje (2020, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie), The Animal on Stage: Cultural Performances (2021, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie).
Jako dramaturg współpracował m. in. ze Sceną Prapremier InVitro (Zły, wspólnie z Dariuszem Jeżem, reż. Łukasz Witt-Michałowski, 2009); Lubelskim Teatrem Tańca (Hello Kitty, chor. Wojciech Kaproń, 2012; Ostatnie solo R., chor. Ryszard Kalinowski, 2017), Teatrem Starym w Lublinie (Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle - na podstawie melodramy fantastycznej Stanisława Krzesińskiego, reż. Joanna Lewicka, 2017), Teatrem Muzycznym w Lublinie (Kraina uśmiechu Franza Lehára, reż. Joanna Lewicka, 2019).
W latach 2008-2010 członek zespołu Lublin ESK 2016, w którym – pod kierownictwem Dragana Klaica – redagował wnioski aplikacyjne do konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 (Lublin ESK 2016 – Aplikacja, Lublin ESK 2016 – Aplikacja Finałowa). W latach 2023-2024 pracował w zespole kuratorskim i redaktorskim wniosków aplikacyjnych do konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029 - wygranym przez Miasto Lublin.
Współtwórca i do 2014 redaktor naczelny magazynu kulturalnego kulturaenter.pl wydawanego przez Warsztaty Kultury w Lublinie. W latach 2008-2014 (od momentu powstania Warsztatów Kultury) współtworzył program tej instytucji, pracując m.in. przy wielu edycjach lubelskiej Nocy Kultury, programie współpracy kulturalnej ze Wschodem (Kongres Kultury Partnerstwa Wschodniego, biennale Ukraiński Zriz i inne projekty ze środowiskiem lwowskim). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015). Przewodniczący Komisji Stypendialnej Prezydenta Miasta Lublina (2017-2020). Członek Polskiej Kompanii Teatralnej i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
GRZEGORZ KONDRASIUK
Dorobek (wybór):
MONOGRAFIE
1. Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.
2. Scena Lublin, Lublin 2017 (wspólnie z: Dominik Gac, Jarosław Cymerman).
3. Opis przedstawienia teatralnego jako problem teatrologiczny. Lektura spektakli Grzegorza Jarzyny i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Rzewuskiej, Zakład Teatrologii UMCS, Lublin 2008.
KRYTYKA TEATRALNA, PUBLICYSTYKA (2022-25):
„Stary Hamlet, młody Hamlet” – Raptularz e-teatru 2025
„Biedny Wyspiański” – „Do Rzeczy” 2025
„Piękno, afery i fake newsy” – „Do Rzeczy” 2025
„Zombie, wszędzie zombie” – „Do Rzeczy” 2025
„Czechow bojkotowany poprzez wystawianie” – „Do Rzeczy” 2025
„Planeta Mądzik” – „ZOOM” 2025
„Pozostaję narzędziem, nie partnerem dialogu”. Grzegorz Kondrasiuk rozmawia z modelami AI: Grokiem 3, ChatemGPT i DeepSeekiem-R1 – Raptularz e-teatru 2025
„Moja Ukraina 2025” – Raptularz e-teatru 2025
„Felieton nr 44” – „Teatr” 2025
„Nieodkryty potencjał”. Z Katarzyną Pągowską i Łukaszem Wudarskim rozmawia Grzegorz Kondrasiuk (podcast) – Raptularz e-teatru 2025
„Kilka nowych widoków” – „Teatr” 2025
„Czechowicz odzyskany” – „Do Rzeczy” 2025
„Teatr w okładce” – „Do Rzeczy” 2025
„Powrotów nie będzie?” – „Teatr” 2024
„PRASKIE SYNY i „Teatr, który się bardziej wtrąca” – Raptularz e-teatru 2024
„Litera nienapisanego prawa” – „Do Rzeczy” 2024
„Czarna maska burżuja” – „Do Rzeczy” 2024
„Suche oczy. Komentarz do ostatnich premier” – „Teatr” 2024
„Fotel” – Raptularz e-teatru 2024
„Faust wyjaśniony” – „Do Rzeczy” 2024
„Spytaj milicjanta...” – „Teatr” 2024
„Orwell i mięsożercy” – „Do Rzeczy” 2024
„Deprawator” – „Do Rzeczy” 2024
„Stanisław Herakliusz Lubomirski i pytanie o Arkadię” – „Do Rzeczy” 2024
„Teatralna jesień 2024” – „Do Rzeczy” 2024
„Kraj. Co obejrzeć latem? Atrakcyjne adresy teatralne” – „Do Rzeczy” 2024
„Evergreen w Teatrze Komedia” – „Do Rzeczy” 2024
„Wiersze nasze” – „Teatr” 2024
„Sygnalistka w Nowym Teatrze” – „Do Rzeczy” 2024
„Coetzee, Costello – fikcja i nadzieja” – Raptularz e-teatru 2024
„Mrożek Anny Nasiłowskiej” – „Do Rzeczy” 2024
„Ta niewiarygodna potrzeba” – „Teatr” 2024
„Niepokój – czyli „Teatralny Dekalog” na Scenie lnVitro” – „Do Rzeczy” 2024
„Teatralny „Dekalog” w Lublinie” – „Do Rzeczy” 2024
„Pola walki” – Raptularz e-teatru 2024
„Odys x 3” – „Teatr” 2024
„To” – przypomnienie Jerzego Grzegorzewskiego – „Do Rzeczy” 2024
„Fakty i trauma” – „Do Rzeczy” 2024
„Wojna, złudzenia, pobożne życzenia” – „Teatr” 2024
„Mrożek nieobezwładniony” – „Do Rzeczy” 2024
„Kolejny powrót Mrożka?” – „Do Rzeczy” 2024
„Rafał Węgrzyniak” – „Teatr” 2024
„Po przemocy” – Raptularz e-teatru 2023
„Kochanowski przywrócony” – „Do Rzeczy” 2023
„Na ślepym torze” – „Do Rzeczy” 2023
„Antoni Libera od lat realizuje swój ambitny program translatorski, mierząc się z kanonicznymi autorami – „Do Rzeczy” 2023
„Peter Grimes”: Święty Paweł i zwierciadło natury” – „Do Rzeczy” 2023
„Mięsny sabat” – „Do Rzeczy” 2023
„Chronos i kairos” – „Teatr” 2024
„Nikt, o sobie” – „Teatr” 2024
„Kolaps” – „Teatr” 2024
„Powiększenie, przybliżenie” – Raptularz e-teatru 2023
„Zgubione, znalezione w tłumaczeniu” – „Do Rzeczy” 2023
„...i nie wracaj więcej” – „Do Rzeczy” 2023
„Terapia dla wszystkich” – „Teatr” 2023
„Terapia, bunt i psychotropy” – „Do Rzeczy” 2023
„1989” – fajny mit” – „Do Rzeczy” 2023
„Przed i po” – „Teatr” 2023
„Bałucki, Kaczmarski, Klynstra” – „Do Rzeczy” 2023
„Jakub Skrzywanek mówi, jak jest” – „Do Rzeczy” 2023
„Kroplówka” – „Do Rzeczy” 2023
„Niemy dźwięk duszy” – „Do Rzeczy” 2023
„Wehikuł czasu, pokemony i ustawa o statusie artysty zawodowego” – „Teatr” 2023
„Kilka śmierci i białoruska Atlantyda” – „Teatr” 2023
„Transparentni” – „Teatr” 2023
„Klątwa białego słonia, czyli Opera Lubelska” – „Teatr” 2023
„Szczupłość miejsca” – „Teatr” 2023
„Droga Rodowicza” – „Teatr” 2023
„Strumienie. Kadysz” – „Teatr” 2023
„List otwarty do Igi Dzieciuchowicz” – „Teatr” 2023
„Kompleks Portnoya” – aktorski koncert” – „Do Rzeczy” 2023
„Gajewskiego gra na cześć… gry” – „Do Rzeczy” 2023
„Korepetycje z Brechta” – „Do Rzeczy” 2023
„Oszukani oszuści” – „Do Rzeczy” 2023
„Bez podsumowania” – „Do Rzeczy” 2023
„Polski teatr terapii zbiorowych” – Raptularz e-teatru 2023
„Vatzlav” w Teatrze Klasyki Polskiej” – „Do Rzeczy” 2023
„Dekalog” w Narodowym, czyli decyzja repertuarowa” – „Do Rzeczy” 2022
„Cyrkulacje dzisiejszego cyrku artystycznego” – „Do Rzeczy” 2022
„Eschaton, w teatrze” – „Do Rzeczy” 2022
„Fatalna reputacja” – „Do Rzeczy” 2022
„Unieś, unieś, dokąd chcesz” – „Teatr” 2022
„Lubelskiemu Teatrowi Staremu do sztambucha” – „Teatr” 2022
„Dugin i spotkanie z Realnym” – „Teatr” 2022
„Mitologie jeszcze raz” – „Teatr” 2022
„Franciszek Piątkowski” – „Teatr” 2022
„Koleżankom i kolegom z pracy” – „Teatr” 2022
„Słowa i rzeczy, które się zestarzały po 24 lutego” – „Teatr” 2022
„Wielkie oszustwo” – „Teatr” 2022
„Z wolnością w tle” – „Teatr” 2022
„Siedemset sześćdziesiąt cztery” – „Teatr” 2022
„W mrowisku” – „Do Rzeczy” 2022
„Białoruskie postapo w teatrze” – „Do Rzeczy” 2022
„Pomiłość" spoza zestawu obowiązkowego” – „Do Rzeczy” 2022
„Ankieta o krytyce. GRZEGORZ KONDRASIUK” – Raptularz e-teatru 2022
„Bestiariusz artystyczny” – „Do Rzeczy” 2022
„To idzie młodość” – „Do Rzeczy” 2022
„Ciepły, brutalny „Bezmatek” – „Do Rzeczy” 2022
„Wolność, teatr, intonacja” – „Do Rzeczy” 2022
„Kłopoty z Brittenem” – „Do Rzeczy” 2022
„Teatr skeczów meczących Jędrzeja Piaskowskiego” – „Do Rzeczy” 2022
„Rassija nasza – bolszynskoje błoto” – „Do Rzeczy” 2022
„Jamci Go po chlebie poznał” – „Do Rzeczy” 2022
„Zaginione w tłumaczeniu” – „Do Rzeczy” 2022
„Białoruskie „Dziady” w rytmie wiecznego powrotu” – „Do Rzeczy” 2022
„O kulturalnym samorządzie kilka myśli, co nie nowe” – Raptularz e-teatru 2022
„Nie próbujmy go wygładzić” – „Do Rzeczy” 2022
„A jednak, jednak istnieje tu i ówdzie zwykły teatr” – „Do Rzeczy” 2022
„Przedsionek” – „Do Rzeczy” 2022
PUBLIKACJE (do 2022, wybór)
S. Siedlecka, G, Kondrasiuk, Wstęp, w: Circusiana 1 - Otwarcia, pod red. G. Kondrasiuka i S. Siedleckiej, Warszawa 2022.
Krótka historia nowożytnego cyrku, w: Cyrk, katalog wystawy pod red. nauk. Katarzyny Szydłowskiej-Schiller, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2022.
[Hasła] akrobatyka, charakteryzacja/makijaż w tańcu, Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, Konfrontacje Teatralne, kostium w tańcu, Kujawa Teresa, Litwa - rozwój tańca współczesnego, Lubelski Teatr Tańca, Łotwa - rozwój tańca współczesnego, Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, nowy cyrk, Plisiecka Maja, rekwizyt, spektakl taneczny, Śląski Teatr Tańca, Ukraina, w: Słownik tańca współczesnego, red. Małgorzata Leyko, Joanna Szymajda przy współpracy Tomasza Ciesielskiego, Łódź 2022.
Ekoteatr po naturze, „Teatr” 2022, nr 5.
Lata chude, ale bardzo ciekawe, „Teatr” 2020, nr 4.
Gimnastyka, sport, akrobatyka cyrkowa – a taniec w międzywojennej Warszawie, w: Taniec w Warszawie – sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku, red. Marta Seredyńska, Warszawa 2019.
Socmodernizm i historia polskiego tańca. Rekonesans, „Studia Choreologica” 2019, vol. XX.
Konfrontacje, albo co jest w Polsce do zademonstrowania?, „Teatr” 2018, nr 12.
Niecała. Rena Targońska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 2018, nr 1-2 (wspólnie z: Dominik Gac)
Wojciech Klimczyk, Wirus mobilizacji… [recenzja], „Pamiętnik Teatralny” 2018, z. 1-2.
O cyrku w świecie widowisk [wstęp], w: Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.
Cyrk – ciało – muzyka – performans, w: Ciało – muzyka – performans, red. Jacek Mikołajczyk, Maria Popczyk, Katowice 2017.
Taniec, Wschód, contemporary i znak zapytania, „Didaskalia“ nr 127, 2015.
Świadomość Terpsychory. Nowe spojrzenia na taniec współczesny, „Akcent" nr 3, 2015.
„Water on Mars”. Żonglując chaosem, „Didaskalia” nr 123, 2014.
Klucze i wytrychy. Muzyczność według Włodzimierza Staniewskiego; w: Muzyczność w dramacie i teatrze, red. Elżbieta Rzewuska, Jarosław Cymerman, Lublin 2013.
Publiczne instytucje kultury. Obszary nieciągłości; w: Po co nam centra kultury?, red. Grzegorz Kondrasiuk, Olga M. Marcinkiewicz, Bydgoszcz-Lublin-Gdańsk 2012. (http://issuu.com/labkultury/docs/po_co_nam_centra_kultury-issuu ).
ESK, wiedza kultury, instrumentalizacja; w: Kultura wiedzy, red. Piotr Celiński, Jan P. Hudzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Z ojca syn, „Dialog” nr 11, 2009.
Pożegnanie z esejem, „Scena” nr 4, 2007.
Kobiecość, teatr i znak zapytania, „Akcent” nr 4, 2007.
Bezsenność eseisty, „Akcent” nr 2, 2007.
Lubelskie teatralne bezrybie AD 2006, „Lublin. Kultura i społeczeństwo”, 1-2, 2007.
Żarliwość i analiza, „Akcent” nr 1, 2006.
Wybór miejsca. Przestrzeń gry i gra z przestrzenią w teatrze Włodzimierza Staniewskiego, w: Przestrzeń w dramacie, teatrze i sztukach plastycznych, red. Wojciech Baluch, Dominika Łarionow, Michał Lachman, Księgarnia Akademicka Kraków 2006.
OPRACOWANIA REDAKCYJNE
1. Circusiana 1 - Otwarcia, pod red. G. Kondrasiuka i S. Siedleckiej, Warszawa 2022.
2. J. Cymerman, D. Gac, G. Kondrasiuk, Scena Lublin, Lublin 2017.
3. Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.
4. 1317-2017. 700 lat Lublina. Wielki Jubileusz, [edycja 2], red. Grzegorz Kondrasiuk z zesp., Lublin 2017, ss. 252.
5. Po co nam centra kultury?, red. Grzegorz Kondrasiuk, Olga M. Marcinkiewicz, Bydgoszcz-Lublin-Gdańsk, 2012. (http://issuu.com/labkultury/docs/po_co_nam_centra_kultury-issuu )
6. „Kultura Enter” – Almanach. Koncepty miejskie 2008-2012; red. Grzegorz Kondrasiuk, Marcin Skrzypek, Jarosław Cymerman, Katarzyna Hołda, Paweł Laufer, Lublin 2012.
7. Lublin - Europejska Stolica Kultury 2016. Aplikacja finałowa, red. Grzegorz Kondrasiuk, Michał Miłosz Zieliński, Urząd Miasta Lublin, Lublin 2011;
8. Lublin - Europejska Stolica Kultury 2016. Aplikacja, red. Grzegorz Kondrasiuk, Marcin Skrzypek, Amy Brouillette, Urząd Miasta Lublin, Lublin 2010.
9. Jan Świdziński, Konteksty, Galeria Labirynt, Lublin 2010.
10. Ukraiński przekrój: sztuka współczesna Ukrainy – Ukraïn'skij zriz: sučasne mistectvo Ukraïni, wstęp Volodimir Kaufman; red. Lìda Savčenko-Duda, Grzegorz Kondrasiuk, przekład Ûrko Izdrik, et al, Lwów-Lublin 2010.
WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA
1. „Zły”, Dariusz Jeż, Grzegorz Kondrasiuk, reż. Łukasz Witt-Michałowski, Scena Prapremier InVitro - Teatr Centralny, 2009, „Malo”, Dariusz Jez y Grzegorz Kondrasiuk, reż. Lilianne Lugo, Havana 2013.
2. „All inclusive”, Grzegorz Kondrasiuk, Arkadiusz Ziętek, spektakl w ramach projektu „Dramatyczne zmiany klimatu”. Lublin - Praga - Berlin, 2011.
3. „Hello Kitty”, Lubelski Teatr Tańca. Choreografia Wojciech Kaproń, dramaturgia Grzegorz Kondrasiuk, Centrum Kultury w Lublinie 2012.
4. „Ostatnie solo R.”, Lubelski Teatr Tańca. Koncepcja, choreografia, wykonanie: Ryszard Kalinowski; Współpraca dramaturgiczna: Grzegorz Kondrasiuk. Na motywach „Ostatniej taśmy” S. Becketta i spektaklu „DC 5861494” w choreografii Hanny Strzemieckiej (2000), Centrum Kultury w Lublinie 2017.
5. „Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle - na podstawie melodramy fantastycznej Stanisława Krzesińskiego", Reżyseria: Joanna Lewicka; Dramaturgia: Jarosław Cymerman, Grzegorz Kondrasiuk. Teatr Stary w Lublinie - Fundacja Teatricon, Lublin 2017.
6. „Kraina uśmiechu” , libretto: Ludwig Herzer, Fritz Lohner, muzyka: Franz Lehar, reżyseria: Joanna Lewicka, kierownictwo muzyczne: Przemysław Fiugajski, opieka literacka: Grzegorz Kondrasiuk. Teatr Muzyczny w Lublinie 2019.
7. „2129” ACKiM UMCS Chatka Żaka, Scenariusz: Grzegorz Kondrasiuk (we współpracy z: Izabelą Pastuszko, Łukaszem Wittem-Michałowskim, Adrianną Sawczak i Jarosławem Cymermanem), reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski, Reżyseria ruchu: Adrianna Sawczak, 2025.