Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
środa 12.00 - 13.00. [p. 512 NH]
15.00 - 16.00
Stanowisko administracyjne:
Specjalność naukowa:
językoznawstwo germańskie, językoznawstwo germańskie stosowane – glottodydaktyka, psycholingwistyka
Zainteresowania naukowe:
glottodydaktyka antropocentryczna i dyscypliny jej pokrewne, tj. lingwistyka generatywna, psycholingwistyka, neurolingwistyka, neurobiologia, psychologia procesów poznawczych, neuronauka kognitywna
Wykształcenie
Tematyka badawcza
(1) Glottodydaktyka jako nauki i jej interdyscyplinarność
Naukowe podstawy glottodydaktyki i jej relacje z naukami pokrewnymi.
Metodologia badań w lingwistyce i glottodydaktyce antropocentrycznej.
(2) Język – gramatyka uniwersalna – akwizycja języka - instrukcja gramatyczna
Psycholingwistyczne i neurobiologiczne aspekty akwizycji języków obcych. Instrukcja gramatyczna a naturalne procesy akwizycyjne w nauce języka obcego: możliwości i granice wykorzystania eksplikatywnej wiedzy gramatycznej w procesie akwizycji składni języka niemieckiego jako obcego. Relacje między wiedzą leksykalną a wiedzą formalno-gramatyczną w procesie akwizycji języków obcych.
(3) Język – umysł – mózg. Modularna koncepcja umysłu/mózgu ludzkiego i jej implikacje glottodydaktyczne
Biogenetyczne uwarunkowania procesu akwizycji języka obcego: Zdolności językowe w świetle modularnych teorii umysłu/mózgu - implikacje glottodydaktyczne; Wczesna dwujęzyczność wzgl. wielojęzyczność - parametr wieku w nauce języków obcych – neuropsychologiczna perspektywa. Dwu- i wielojęzyczność w świetle klasycznych badań neurolingwistycznych i w świetle technik neuroobrazowania (Neuoimaging);
(4) Język – kultura – poznanie. Interkulturowe aspekty procesu akwizycji języka obcego.
Zagadnienia rozwoju kompetencji językowej, komunikatywnej i kulturowej w procesie glottodydaktycznym; Wielojęzyczność i wielokulturowość w procesie glottodydaktycznym
Prace teoretyczne i empiryczne wpisują się w główny nurt badań wyznaczonych przez twórców glottodydaktyki polskiej i zmierzają do rekonstrukcji ogólnoludzkiego wyposażenia lingwo-akwizycyjnego, tj. wyróżnienia, deskrypcji i eksplikacji tego, co się nazywa specyficzną zdolnością ludzi do przyswajania sobie języków w ogóle, w tym języków obcych w szczególności. Zasadniczym celem tych badań jest wypracowanie koherentnej, dobrze udokumentowanej teorii akwizycji języków obcych w ramach ujęć generatywno–modularnych, teorii pozwalającej na stworzenie naukowych podstaw kształcenia nauczycieli języków obcych.
Staże krajowe i zagraniczne, stypendia, visiting professorship
Członkowstwo w towarzystwach naukowych
Stowarzyszenie Germanistów Polskich (od 2012 członek Komisji Rewizyjnej SGP)
Międzynarodowe Stowarzyszenie Germanistów / Internationale Vereinigung für Germanistik
Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej
Udział w rozwoju kadry naukowej i w procedurach ocen dorobku naukowego
promotor ponad 450 prac magisterskich (ok. 300 w UMCS, 150 w KUL)
promotor 2 prac doktorskich (opiekun naukowy kolejnych trzech rozpraw doktorskich)
recenzent 6 rozpraw doktorskich, 1 rozprawy habilitacyjnej
członek Komisji ds. Przewodu Habilitacyjnego (3)
członek Komisji Rady Wydziału Humanistycznego UMCS w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie tytułu profesora (3)
Działalność dydaktyczna i organizacyjna
koordynator szwajcarskiego programu rządowego „Sonderprogramm Osteuropa. Das Teacher Trainer- Modell” w latach 1992-1996 (prowadzenie warsztatów doskonalenia zawodowego nauczycieli języka niemieckiego)
kierownik trzech edycji studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka obcego w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu (2001/02, 2002/03, 2003/04: opracowanie programu autorskiego studiów, prowadzenie zajęć z glottodydaktyki w języku polskim adresowanych do nauczycieli języka niemieckiego i angielskiego i seminarium dyplomowego)
kierownik studiów podyplomowych w UMCS Przygotowanie Pedagogiczne do Nauczania Języka Niemieckiego, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (2004/05, 2005/06; opracowanie programu autorskiego studiów i całej dokumentacji niezbędnej do przetargu, prowadzenie zajęć z glottodydaktyki)
kierownik merytoryczny zadań w ramach realizacji projektu pt: „www.praktyki.wh.umcs” - Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS (2011-2104)
Udział w pracach i funkcje w towarzystwach i organizacjach naukowych
członek Senackiej Komisji d/s Dydaktyki i Wychowania UMCS
członek Rady Naukowej czasopisma „Niemiecki w Dialogu”
członek Rady Naukowej Lubelskich Materiałów Neofilologicznych
Zajęcia dydaktyczne
Wykłady z glottodydaktyki, psycholingwistyki, neurolingwistyki, językoznawstwa współczesnego, metodologii badań glottodydaktycznych, konwersatorium z psycholingwistyki i neurolingwistyki, zajęcia specjalizacyjne, seminarium magisterskie z glottodydaktyki,
Nagrody i wyróżnienia:
Srebrny Krzyż Zasługi (2004)
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2009)
Zloty Medal za Długoletnią Służbę (2011)