W 2014 habilitacja w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki - monografia "Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej" Wyd. UMCS, Lublin 2013.
Monografie
I.M. Łukasik : O stresie inaczej. Wykorzystanie modelu synektycznego w edukacji zdrowotnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
I.M.Łukasik, A. Witek, A. Buczak: Stosowanie środków przeciwbólowych przez młodzież licealną. Wyd. UMCS, Lublin 2009.
I.M. Łukasik: Świadome ciało w podróży bez granic. Wyd. Kaprint, Lublin 2011.
I.M. Łukasik: Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013.
I.M. Łukasik, A. Witek: Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Wyd. UMCS, Lublin 2015
A. Buczak, A., I.M. Łukasik, A. Witek (red.): (2010). Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła – Zdrowy uczeń. Między teorią z praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010.
A. Buczak, I.M. Łukasik, A. Witek (red.): Edukacja wobec zagrożeń zdrowia. Zdrowa szkoła - Zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010.
Artykuły i rozdziały powstałe po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego
I.M.Łukasik, A.Witek, Samorządność - idea myśli korczakowskiej czy realna potrzeba wychowania młodego pokolenia globalnych tubylców, s. 257-272 [W:] M. Korczyński,M.Okrasa, B. Wierzchowska-Konera (red.) Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wyd. UMCS, Lublin 2014.
I.M.Łukasik, Praktyka pedagogiczna przyczynkiem budowania poczucia własnej skuteczności zawodowej s. 121-130. J.Bogucki, A. Bochniarz, A.Grabowiec (red.) przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli, część III, Pedagogika, UMCS, Lublin 2014.
I.M.Łukasik: Odpowiedzialność a skuteczność działania w przestrzeni edukacyjnej. Wymiar etyczny i prakseologiczny [W:] Majchrzak (red.): Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, tom I, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2014, s. 79-86.
A.Witek, I.M. Łukasik, Potrzeba rozwijania wybranych kompetencji uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się [W:] Żłobicki (red.): Transgresje w edukacji, tom I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”Kraków 2014, s. 231-241I.
I.M. Łukasik, A healthy and safe pupil in terms of the teacher’s responsibility, s. 231-240. [W:] Karpenko, Parczewska (red.): Around the care and upbringing of pedagogical reflection, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych 2015.
I.M.Łukasik, Żywieniowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Z przymrużeniem oka, s. 171-180. [W:] H.Marek, A.Zduniak (red.) Bezpieczeństwo zdrowotne - ujęcie interdyscyplinarne. Bezpieczeństwo żywności i w żywieniu -szanse i zagrożenia, t.2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2015.
I.M.Łukasik, A.Witek, Wróżenie z fusów czy realizowanie skutecznego planu - myśląc o karierze, s. 225-240. [W:] Z. Gaś (red.) Kłopoty z dorosłością. Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin 2015.
I.M.Łukasik, D. Pankowska, Ład i dyscyplina na lekcji, s. 25-63. [W:] D. Pankowska, T.Sokołowska-Dzioba (red.) Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy, Wyd. UMCS. Lublin 2015.
I.M.Łukasik, Antycypacja lęków związanych z odpowiedzialnością za bezpieczeństwo dziecka u przyszłych pedagogów, s.46-59. [W:] A.Pawluk-Skrzypek, M.Jurewicz (red.) Nauczyciel.Uczeń.Rodzic.W teorii i praktyce edukacyjnej,Wyd. Polihymnia,Lublin 2016.
I.M.Łukasik, Szanse życiowe młodych Polaków -problem sprawstwa. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(3), 2016, s. 211-221.
I.M.Łukasik, A. Witek, Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą gimnazjalistów o różnym poziomie lęku sytuacyjnego, s. 127-140. Irena Babets,Helena Marek (red.) Bezpieczeństwo zdrowotne - ujęcie interdyscyplinarne. Bezpieczeństwo w perspektywie następnych pokoleń - zdrowe życie, dorastanie i starzenie się. Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2016.
I.M.Łukasik, Epidemia samotności w przeludnionym świecie, s. 99-108. [W:] V.Tanaś, W.Welskop (red.) Człowiek wobec zagrożeń współczesności,Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2017/wersja elektroniczna/. http://www.medyk.edu.pl/wgrane-pliki/sklad-ksiazka-czlowiek-wobec-zagrozen-wspolczesnosci-15.05.3017-gotowa.pdf
A.Witek, I.M. Łukasik, A.Buczak. Reaching for Energy Drinks and Ability to Deal Effectively with Difficult Situations in the Opinion of Students (Sięganie po napoje energetyzujące a umiejętność skutecznego radzenia sobie z sytuacją trudną w opinii studentów). Annales UMCS Sectio J, Vol.30, No3/2017, s. 125-136.
I.M.Łukasik, A.Witek. Experiencing anxiety about self-efficacy during teamwork. Przegląd Badań Edukacyjnych nr 24(I/2017), s. 7-20. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2017.001
I.M.Łukasik, A. Witek. Świadomość samopoczucia zdrowotnego studentów w kontekście zagrożeń zdrowia psychicznego. Rozprawy Społeczne 11(4)/2017, s. 64-72.
I.M.Łukasik. Zdolność do współpracy - osobiste przekonania a elastyczność poznawcza jako efekt funkcjonowania zakrętu obręczy. [W:] K. Górecka, A. Kurkiewicz (red.). Edukacja XXI wieku. Przestrzenie edukacyjnego współdziałania w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego (2). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. Poznań 2017.
I.M.Łukasik, A.Witek, Nastawienie na sukces w kontekście pozytywnej orientacji i poczucia własnej skuteczności. Annales UMCS Sectio J, Vol. XXXI, 2/2018, s. 301-312.
I.Łukasik, Budowanie świadomości zdrowotnej w orientacji na przyszłość wyzwaniem edukacji zdrowotnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. T. XXXVII, z. 4 – 2018, s. 93-106.
DOI: 10.17951/lrp.2018.37.4.93-10
I.M. Łukasik, Poszerzanie świadomości dotyczącej znaczenia wody dla zdrowia człowieka. Wyzwania pedagogiki zdrowia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXVIII, z. 3 – 2019, s. 57- 75.
I.M.Łukasik, Health consciousness as a real phenomenon in view of John R. Searle's considerations. Presence of the term in health pedagogy. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. T. XXXIX, z. 4 – 2020, DOI: 10.17951/lrp.2020.39.4.11-21