Aktualna tematyka badawcza
- kompetencje psychospołeczne osób w różnych rolach społecznych i zawodowych;
- sprawiedliwość restytucyjna oraz mediacja w sprawach: karnych, nieletnich, rodzinnych, szkolnych;
- profilaktyka społeczna;
- resocjalizacja nieletnich;
- readaptacja społeczna osób pozbawionych wolności;
- funkcjonowanie członków społeczności szkolnych w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych.
Doktoranci (prace w przewodach doktorskich)
1. Joanna Rusinkiewicz -
Autopercepcja kompetencji osobistych i profesjonalnych nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych do pracy z młodzieżą;
2. Agnieszka Pytka -
Efektywność programu readaptacji społecznej osób skazanych w okresie przygotowania do opuszczenia zakładu karnego
3. Robert Ćwikowski
Efektywność programu zapobiegania nieprzystosowaniu społecznemu małoletnich z udziałem rodziców
4. Malgorzata Pychner
Efektywność programu profilaktyki uzależnień skierowanego do młodzieży
5. Sylwia Huczuk-Kapluk
Efektywność programu wspierającego funkcjonowanie nieletnich w rodzinie
6. Ewa Trojanowska
Skuteczność rozwijania gotowości do zadośćuczynienia u osób odbywających karę pozbawienia wolności
7. Kazimierz Nosal
Postrzeganie otrzymywanego i oczekiwanego wsparcia przez osoby skazane w okresie przygotowania do zwolnienia
8. Małgorzata Żyłowska
Zastosowanie treningu zastępowania agresji w korygowaniu zachowań destrukcyjnych
i rozwijaniu umiejętności prospołecznych w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (promotor pomocniczy)
Projekty badawcze 2020:
1. Nowy Dialog– badania w zakresie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia osób osadzonych POWR.02.20.00-000009/18 Priorytet II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.20 Wysokiej jakości dialog społeczny w zakresie dostosowania systemów edukacji i szkolenia do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (koordynator merytoryczny, autor raportu projektu, metodyk)
Celem projektu jest zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii dostosowującej kształcenie i szkolenie zawodowe do potrzeb rynku pracy osób osadzonych w zakładach karnych poprzez przeprowadzenie 4 badań o zasięgu ogólnopolskim
i upowszechnianie wyników badań i analiz na forum instytucji dialogu społecznego.
Projekty dydaktyczne 2020:
1. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Islandia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (kierownik projektu)
2. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Norwegia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (kierownik projektu)
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę ́doświadczeń między specjalistami z Polski i Islandii oraz Norwegii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze.
3. Projektowanie uniwersalne (NCBiR, Wiedza Edukacja Rozwój/ POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) (partner w przygotowaniu wniosku, wykładowca)
Współpraca naukowa
Współpracuję z badaczami z kraju i zza granicy z różnych ośrodków naukowych. Natomiast wiele inicjatyw podejmuję w kooperacji z pracownikami szkół na wszystkich szczeblach kształcenia, zakładów karnych, a także Centralnym Zarządem Służby Więziennej, Ministerstwem Sprawiedliwości oraz kuratorami sądowymi. Od wielu lat współpracuję z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób wykluczonych społecznych oraz rozwoju nauki a także lokalnymi mediami - Radio Lublin, TVP Lublin.
Nagrody i wyróżnienia
- Nagroda Rektora Indywidualna 2010
- Nagroda Rektora Indywidualna 2016
- Nagroda Rektora Indywidualna Organizacyjna 2017
- Nagroda Rektora Indywidualna Organizacyjna 2018
- Medal Komisji Edukacji Narodowej 2015
- Medal Brązowy za Długoletnią Służbę 2017
Najważniejsze publikacje (monografie)
Lewicka A., 2006, Rozwijanie empatii u studentów pedagogiki specjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 247.
Lewicka-Zelent A., 2010, Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 130.
Lewicka A., Grudziewska E., 2010, Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 219.
Lewicka-Zelent A., Korona K., Lesiuk M., 2013, Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego ,,Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin, Wyd. EPISTEME, ss.168.
Lewicka-Zelent A., 2014, Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego warsztatu mediacyjnego, Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 231.
Lewicka-Zelent A., 2014, Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu "Mediacja w szkole", Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 248.
Lewicka-Zelent A., 2015, Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 330.
Lewicka-Zelent A., 2017, Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osób, UMCS Lublin, ss. 279.
Lewicka-Zelent A., Klimczak W., Trojanowska E., 2020, Przemoc w rodzinie wobec kobiet z wyższym wykształceniem. Indywidualne studium przypadku, UMCS Lublin, ss. 180.
Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., 2020, Uwarunkowania poczucia własnej godności osób pozbawionych wolności, Wyd. APS Warszawa, ss. 174.