Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
ul. Narutowicza 12 , 20-004 Lublin pok. nr 33, tel. 81 537 63 43
Terminy konsultacji on-line (wirtualny Kampus)
czwartek 10.00-12.00
Zapraszam do umawiania się poprzez pocztę elektroniczną
m.barabas@poczta.umcs.lublin.pl
O sobie
Certyfikowany specjalista w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie (certyfikat PARPA) Coach Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (Certyfikat LETSR)
Aktualna tematyka badawcza
przeciwdziałanie przemocy, profilaktyka społeczna, uwarunkowania procesu wychowania
Doktoranci (promotor pomocniczy) Mgr Ilona Szostak-Jośko: Psychospołeczne uwarunkowania satysfakcji z pracy nauczycieli szkół podstawowych Projekty badawcze - Nagrody i wyróżnienia Medal Komisji Edukacji Narodowej
Działalność naukowa
wykaz wybranych publikacji:
Barabas M.(2006),Telewizja a poziom agresji nastolatków, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 1(446), s. 30-32.
Barabas M. (2011),Diagnoza i praca z uczniem zdolnym(w) Zubrzycka – Maciąg T., Wosik – Kawala D. (red.) Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, s. 27 – 42
Barabas M.(2011),Opieka nad dzieckiem jako przedmiot zainteresowań pedagogiki opiekuńczej(w:)Wosik – Kawala D. (red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin
Barabas M.(2011),Źródła wsparcia społecznego kobiet dotkniętych przemocą w rodzinie – komunikat z badań(w:) S. Bębas (red.) Oblicza patologii społecznych, Radom
M. Barabas, T. Zubrzycka – Maciąg: Wagary uczniów gimnazjum w kontekście klimatu wychowawczego szkoły (w:) J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.) „Wychowanie wobec wyzwań współczesności”, Lublin 2011 s. 49-65
Barabas M.(2011),Postawy rodzicielskie bezdomnych matek samotnie wychowujących dzieci – komunikat z badań(w) Wychowanie na co dzień 2011 nr 3(210) s. 26-30
Barabas M., Wrótniak J. (2014), Opiekun-wychowawca w poglądach pedagogicznych Janusza Korczaka, [w:] M. Korczyński, M. Okrasa, B. Wierzchowska-Konera, Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s.273-281, ISBN 978-83-7784-560-8
Barabas M.(2015), Wartości deklarowane matek doświadczających przemocy w rodzinie (w) W. Furmanek, A. Długosz (red.) Wartości w pedagogice. Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości. Wydawnictwo UR, Rzeszów, s. 127-136, ISBN 978-83-7996-131-3
Barabas M. (2015), Wyuczona bezradność a zasoby osobiste osób niepełnosprawnych ruchowo. Lublin, ISBN 978-83-7784-751-0
Klimek L., Barabas M. (2015), Poczucie sensu życia matek samotnie wychowujących dzieci W: „Wychowanie w Rodzinie” t. XI (1/2015), ss.229-244
Barabas M., Sikora D.,(2016) Nauczyciel Małej Szkoły wobec zjawiska przemocy w rodzinie W: (red.) R. Pęczkowski, Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, ss.93-105, ISBN: 978-83-7996-251-8,
Barabas M. (2016), Wartości w życiu i spuściźnie pedagogicznej Janusza Korczaka W: Roczniki Teologiczne Tom LXIII, zeszyt 11 , ss. 5-18
Barabas M. (2016), Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny Tom XXXV, z. 1 s. 197-210
Barabas M. (2017), Zagrożenia w wychowaniu do wartości we współczesnej szkole w opinii studentów pedagogiki w: J. Górniewicz (red.) Edukacja – w stronę kluczowych wartości, Wydawca Centrum Badań Społecznych UWM katedra UNESCO UWM, Olssztyn – Białystok, s. 85-94
Barabas M. (2018), Fonoholizm zagrożeniem dla rozwoju dzieci i młodzieży, Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 2(24)2018, s. 92-97.
Barabas M. (2018), Wartości uniwersalne w Internecie, Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 3(25)2018, s. 206-211.
Barabas M. (2018), Praca z rodzicem/opiekunem dziecka po przeżyciach traumatycznych w nurcie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 570 (5), s. 26-33.
Barabas M. (2018), Praca w nurcie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach z rodzicem wspierającym dziecko wykorzystywane seksualnie, Rozwiązania nr 3, Warszawa - Toruń, s.12-17.
Barabas M. (2018), Rola wartości uniwersalnych - odpowiedzialność w opinii nauczycieli Roczniki Teologiczne Tom LXV, zeszyt 11 katechetyka , ss. 163-172.
Barabas M. (2018), Kobieta niepełnosprawna w obliczu przemocy, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych Tom 27 nr 2, s. 195-207.
Barabas M. (2019), Dziecko krzywdzone – uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych W: A. Karpińska, M. Zińczuk, P. Remża (red.) Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie. Edukacja w dialogu i perspektywie. Toruń: Wyd. Adam Marszałek s. 218-226.
Barabas M. (2019), Autorytety w życiu współczesnej młodzieży, Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 3(29)2019, s. 15-20.
Barabas M. (2019), Zachowania sekstingowe współczesnej młodzieży, Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 3(29)2019, s. 15-20.164-169
Barabas M. (2020),Zachowania agresywne uczniów wobec katechetów, Lubelski Rocznik Pedagogiczny Vol 39, No 2 (2020), s. 103-112
Barabas M. (2020), Dziecko uwikłane w przemoc W: J. Andrzejewska, B. Bilewicz – Kuźnia (red.) Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. Lublin: Wyd. UMCS. 209-224.
Redakcja monografii
T. Zubrzycka-Maciąg, M. Barabas, J.Wrótniak (2020), Człowiek – wartości – wychowanie, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 39, No 2 ss.274, ISSN: 0137-6136