Prof. Joanna Durczak

Prof. dr hab. Joanna Durczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Profesor literatury amerykańskiej w Instytucie Anglistyki UMCS. Od lat siedemdziesiątych XX w. bada nurt środowiskowy i ekologiczny w literaturze Stanów Zjednoczonych, a później także Kanady. Autorka książki o świadomości ekologicznej w prozie i poezji doby kontrkultury – Ecological Consciousness in Contemporary American Writing (1984), monografii Rozmowy z ziemią (2011) poświęconej amerykańskiemu przyrodopisarstwu (nature writing), oraz licznych artykułów na temat literatury jako nośnika światopoglądu ekocentrycznego. W najnowszych pracach zajmuje się współczesną literaturą agrarną w USA i Kanadzie oraz pisarstwem poświęconym  przyrodzie miejskiej. W swoim dorobku ma również książkę o dwudziestowiecznej poezji amerykańskiej – Treading Softly, Speaking Low (1994); jest także współautorką dwutomowej Historii literatury amerykańskiej XX wieku (2003) pod redakcją A. Salskiej.

Obszary badań naukowych:

Literatura i kultura amerykańska (historia literatury (literatura współczesna, ekoliteratura,  literatura etniczna, poezja XX i XXI wieku); literatura kanadyjska (literatura agrarna, etniczna i ekoliteratura), historia środowiskowa Ameryki Północnej.

Stopnie naukowe:

1974 – magisterium: Uniwersytet Jagielloński, Kraków    

1984 – doktorat: Uniwersytet Jagielloński, Kraków

1997 – habilitacja: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 

2014 – profesor zwyczajny

Sprawowane funkcje na Uczelni:

1990-2002: organizatorka Olimpiady Języka Angielskiego na szczeblu szkolnym i regionalnym

1999-2013: opiekunka naukowa Niepublicznego Kolegium Nauczycielskiego Języka Angielskiego TWP w Krakowie

2005-2017: członkini Rady Programowej Centrum Studiów Kanadyjskich UMCS

2012-2016: członkini Senatu UMCS

2012-2016: członkini Kapituły Medali UMCS

2012-2016: reprezentantka Senatu w Radzie Programowej ACK Chatka Żaka

2013-2017: kierownik Pracowni Badań Kanadyjskich

Wykłady, staże i stypendia naukowe za granicą:

Lock Haven State University, Lock Haven, PA (USA)

Stypendium American Council for Learned Societies, SUNY Buffalo (USA)

Stypendium Instytutu Kennedy'ego, Berlin (Niemcy)

Stypendium The David and Mary Eccles Centre for American Studies, Londyn (Wielka Brytania)

Europa-Universitet, Flensburg (Niemcy)

Joensuu Ylopisto (Finlandia)

Uniwersytet J.W. Goethego, Frankfurt nad Menem (Niemcy)

Cyprus University, Nicosia (Cypr)

Uniwersytet „Ostrohska Akademia” (Ukraina)

Stypendium Rządu Kanadyjskiego: Faculty Enrichment Grant, Toronto/Vancouver (Kanada)

Inkultus program, Palacky University, Ołomuniec (Czechy)

Nagrody i odznaczenia:

Nagroda Ministra Edukacji Narodowej za książkę Ecological  Consciousness in Contemporary American Literature

Nagroda Rektorska za książkę Treading Softly, Speaking Low. Contemporary American Poetry in the Didactic Mode

Medal Komisji Edukacji Narodowej 

Nagroda Zespołowa Ministra Edukacji i Sportu za współautorstwo Historii literatury amerykańskiej XX wieku 

Srebrny Krzyż Zasługi

Nagroda Rektorska indywidualna III stopnia za książkę Rozmowy z Ziemią

Opieka nad magisteriami i doktoratami:

107 prac magisterskich

5 doktoratów: 

  • Małgorzata Poks (UMCS)
  • Małgorzata Rutkowska (UMCS)
  • Izabella Kimak (UMCS)
  • Ewelina Bańka (UMCS)
  • Julia Nikiel (UMCS)

Wybrane publikacje:

  1. “Polish Intellectuals in Search of America”, American Examiner (USA) 6/3 (Fall‑Winter 1979), 56‑77.
  2. “Norman Mailer's Why Are We in Vietnam? and William Faulkner's ‘Big Bottom Woods’”, Studia Anglica Posnaniensia 11(1979), 183‑200.
  3. Ecological Consciousness In Contemporary American Literature, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1988.
  4. “Galway Kinnell's Didacticism with a Difference”, Lubelskie Materiały Neofilologiczne 1987(1990), 9‑20.
  5. “David Wagoner's Poetry of Instruction”, Studia Anglica Posnaniensia 24 (1992), 13‑28.
  6. Treading Softly, Speaking Low. Contemporary American poetry in the Didactic Mode, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1994.
  7. „Rewolucja tradycjonalistów”, Akcent 59 (1995), 93-102.
  8.  “The Didactic Impulse in Contemporary American Poetry”, Literatur Wissenschaft und Unterricht (Niemcy) 28 (1995), 45-53.
  9. “Into Misanthropy and Back: Galway Kinnell's When One Has Lived A Long Time Alone”, Studies in English and American Literature and Language, eds. I. Przemecka and Z. Mazur, Kraków: Universitas, 1995, 171-180.
  10. “A.R. Ammons and the Frontiers of Poetry”, Literature and American Identity: Immigration, Assimilation and the Frontier, Poznań: USIA Regional Program Office, 1995, 37-42.
  11. Polish-American Literary Confrontations¸Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1995.            
  12. „Europe and America in Edith Wharton's The Age of Innocence”, Polish-American Literary Confrontations, ed. Jerzy Durczak and Joanna Durczak, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1995, 35-47.
  13. „Derek Walcott: poeta uniwersalny”, Kresy 27 (3/1996), 214-219.
  14. „Two Tales of Two Hesters: Christopher Bigsby's Hester and Nathaniel Hawthorne's The Scarlet Letter”, British and American Studies in Toruń - America’s Cultural Crossroads, ed. M. Wiszniowska, Toruń : Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1996, 109-125.
  15. „Rezerwaty, kasyna i kojoty w trampkach albo indiańskie odrodzenie”, Akcent 4/1996, 73-92.
  16. „Indiańskie ścieżki białych poetów”, Kresy 1/1998, 112-121.
  17. „The Dover Bitch” on „Dover Beach”: Contemporary American Response Poems”, Telling it Slant, ed. M. Wilczyński i M. Zapędowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999, 68-82.
  18. „A Prophecy for the Yuppie: Vikram Seth’s The Golden Gate”, American Studies, 1999, 105-110.
  19. „Poezja Murzynów amerykańskich drugiej połowy XX wieku”, Akcent 87-88 (2002), 128-140.
  20. „Poezja amerykańska w dziesięcioleciu powojennym”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 131-156.
  21. „Przełom poetycki połowy wieku”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 157-164.
  22. „Poeci z San Francisco”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska. Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 179-200.
  23. „Grupa poetycka Black Mountain”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska,  Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 165-178.
  24. „Szkoła nowojorska”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 201-218.
  25. „Poezja zwierzenia”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 397-414.
  26. „Poezja kobiet po roku 1960”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 415-436.
  27. „Poezja etniczna”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 689-708.
  28. „Poezja Murzynów amerykańskich po roku 1930”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 437-460.
  29. „Poezja po roku 1975”, Historia literatury amerykańskiej XX wieku, ed. A. Salska, Kraków: Universitas, 2003, t. 2, 663-688.
  30. „Mapping a Texas Ranch to Revolutionize Consciousness: Rick Bass’s ‘The Sky, the Stars, the Wilderness’”, Ways of Looking at a Blackbird, ed. G. Branny i A. Branny, Kraków: Instytut Filologii Angielskiej, 2004, 243-252.
  31. “On the Transforming Energy’s Side: T.C. Boyle’s A Friend of the Earth”, Walking on a Trail of Words. Essays in Honor of Professor Agnieszka Salska, ed. J. Maszewska and Z. Maszewski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007, 357-371.
  32. Maciej Abramowicz, Joanna Durczak, eds. Canadian Ghosts, Hopes, Values, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2008.
  33. „Sherman Alexie’s Armani Indians”, Polish Journal for American Studies, vol. 2 (2008), 103-120.
  34. Rozmowy z ziemią. Tradycja przyrodopisarska w literaturze amerykańskiej, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010.
  35. „Painting Ethnicity: William Kurelek’s Multicultural Canada”, Towards Critical Multiculturalism: Dialogues Between/Among Canadian Diaspora, eds. E. Bujnowska, M. Gabryś, T. Sikora, Katowice: Para, 2011, 339-356.
  36. “American Nature Writing and the Urban Experience”, American Experience – The Experience of America, eds. A. Ceynowa and M. Wilczyński, Frankfurt a.Main: Peter Lang, 2012, 25-36.
  37. “W obronie Mordercy Indian(ina)”, Pisarze pochodzenia indiańskiego: Momaday, Silko, Erdrich, Alexie, Vizenor (seria „Mistrzowie Literatury Amerykańskiej”), ed. E. Łuczak, J. Ziarkowska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015, 185-212.
  38. „Reading and Hunting in the Toronto Wilds: Alissa York’s Fauna”, Considering Identity: Views on Canadian Literature and History, eds. J. Flajsar, P. Flajsarova, Olomouc: SEFOC, 2015, 49-70.
  39. „Protecting the Wilderness: How a Revolutionary Idea Evolved and Devolved, while the Wild World Was Left to Endure”, Revolution, Evolution and Endurance In Anglophone Literature and Culture, ed. M. Martynuska, E. Rokosz-Piejko, Peter Lang, 2017, 181-197.
  40.  „Ekohistoria w literaturze: trop amerykański i trop polski”, Historie i narracje: od historii lokalnej do opowieści postantropocentrycznej, ed. R. Makarska, Kraków: Universitas, 2019, 145-164.
  41. „Contrary Farmers and the Literature of Agri/Cultural Resistance”, New Perspectives in English and American Studies, ed. M. Choiński, M. Cierpisz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020, 217-222.

Zainteresowania pozaprofesjonalne:

Ogrodnictwo, botanika, entomologia, ornitologia, astronomia, sztuka środowiskowa, mozaika.


Opracowała: Joanna Durczak