Prof. Jerzy Kutnik

Dr hab. Jerzy Kutnik, prof. UMCS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres e-mail: kutnikjr@gmail.com

Teaching experience:

- courses taught: American literature, American history, American life and institutions, American culture, American Art, American music

- supervision: c. 400 B.A. and M.A. papers and 4 doctoral dissertations

Education and degrees:

1977. M.A. in English, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

1985. Ph. D. in American literature, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań

1997. Postdoctoral degree (habilitacja) in American literature, UMCS

Appointments:

1992-2005. Head, English Teaching College (Kolegium Języka Angielskiego), UMCS

1992-2014. Academic supervisor and instructor, Nauczycielskie Kolegium Językow Obcych (Foreign Lanaguages Teacher Training College), Sandomierz

1996-2002. Board member, European Association for American Studies

1999-2005. Associate Dean, Wydzial Humanistyczny (Faculty of Humanities), UMCS

2005-2014. Head, Zakład Studiów Amerykanistycznych (Department of American Studies), UMCS

2002-2013. Dean, Wydział Nauk Spolecznych (Faculty of Social Sciences), Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza (Vincent Pol University), Lublin

2008-2012. President, Polskie Towarzystwo Studiów Amerykanistycznych (Polish Association for American Studies)

2010. Member, Komisja Nagród Miasta Lublin w dziedzinie kultury (City of Lublin Award Committee, contributions to culture)

2012-2016. Member, Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna dla Doktorantów (Appeals Disciplinary Committee for Doctoral Students), UMCS

2018. Board member, Wschodnia Fundacja Kultury Akcent (East Central European Cultural Foundation “Akcent”)

Fellowships and grants:

1985‑1986. American Council of Learned Societies Fellowship in American Studies, Center for Twentieth‑Century Studies, University of Wisconsin‑Milwaukee, USA

1991-1992. Senior Fulbright Fellowship, Stanford University and San Diego State University, USA

2000. Gilder-Lehrman Institute of American History Fellowship at the New York Historical Society, New York City, USA

2001. Visiting professor (Erasmus program), Department of English, University of Joensuu, Joensuu, Finland

2002. American Studies Research Center Fellowship, University of Canterbury, Christchurch, New Zealand

2014. Terra Foundation for American Art Academic Program Grant, for organizing “Wordstruck: American Artists as Readers, Writers and Literati, ” an international academic conference

Awards and Honors:

1978. Minister of Higher Education, Nagroda “Młoda myśl dla kraju” (“Young Thought for the Country” Award) for M.A. thesis

1987. Minister of Higher Education, Nagroda Ministra (Minister’s Award) for the book The Novel as Performance

1993, 1999, 2001, 2004, 2005, 2013. UMCS Rector, Nagroda Rektora (Rector’s Award)

2000. Srebrny Krzyż Zasługi (Silver Cross of Merit)

2005. Minister of Culture and National Heritage, Odznaka “Zasłużony Działacz Kultury” (“Decoration of HonorofCultural Merit”)

2010. Lublin Voivod, Medal Wojewody Lubelskiego (Lublin Voivod medal)

Publications:

I. Books:

1986. The Novel as Performance: The Fiction of Ronald Sukenick and Raymond Federman. Carbondale: Southern Illinois University Press.

1993. John Cage. Przypadek paradoksalny. Lublin: Folium.

1997. Gra słów. Muzyka poezji Johna Cage’a. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2012. John Cage. Przypadek paradoksalny, 2nd ed., Lublin, Wydawnictwo Akademickie WSSP.

2022. The Novel as Performance: The Early Fiction of Ronald Sukenick and Raymond Federman, 2nd, expanded edition. Vienna: Invisible Starfall Books.

II. Volumes edited:

1995. Re-Visioning Democracy. Central Europe and America. Critical Perspectives. Lublin: Wydawnictwo UMCS (with Cezar M. Ornatowski).

2003. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Spoleczno-Przyrodniczej w Lublinie, 3, special “English and American Studies” and “Estudios Hispanico Y Portugueses” issue (with Barbara Hlibowicka-Węglarz).

2015. CAGE100. Sympozjum z okazji setnej rocznicy urodzin Johna Cage'a, Lublin, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża.”

2023. CAGE111: A 2012 John Cage Symposium. Vienna: Invisible Starfall Books.

III. Publications in books:

1985. “Cross Examination” (with Joe David Bellamy et al), in Ronald Sukenick, In Form. Digressions on the Art of Fiction (Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press), 105-155.

1986. “Stanislaw Lem,” in Postmodern Fiction. A Bio-Bibliographical Guide, ed. L. McCaffery (New York: Greenwood Press), 453‑456.

1987. “Przedmowa,” in Raymond Federman, Podwójna wibracja (The Twofold Vibration), trans. into Polish M. Śpik‑Dziamska (Bydgoszcz: Pomorze), 3‑17.

1989. “The Reader's Plight in Raymond Federman's Fiction,” in Literatura angielska i amerykańska. Problemy recepcji, ed. A. Zagórska and G. Bystydzieńska (Lublin: Wydawnictwo UMCS), 223‑234.

1990. “Ronald Sukenick and Stanley Fish: Toward a Postmodern Aesthetics of Literary Experience,” in Criticism in the Twilight Zone. Postmodern Perspectives on Literature and Politics, ed. D. Zadworna‑Fjellestad (Stockholm: Almqvist and Wiksell International), 129‑134.

1991. “’Where Do These Words Come From?’: Language and (as) Experience in Ronald Sukenick's Fiction,” in Autobiography and Avant-garde, eds. A. Hornung and E. Ruhe (Tubingen: Narr Verlag), 413-420.

1992. “John Cage: Literature as (Is) Music,” in Crossing Borders: American Literature and Other Artistic Media, ed. Jadwiga Maszewska (Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN), 39-52.

1995. “John Cage's Zen Autobiography,” in American Cultures: Assimilation and Multiculturalism, ed. E.H. Oleksy (San Francisco and London: International Scholars Publications), 123-134.

1996. “Matches in a Dark Space. An Interview with David Antin” (with Larry McCaffery and Marjorie Perloff), in Some Other Frequency. Interviews with Innovative American Authors, ed. L. McCaffery (Philadelphia: University of Pennsylvania Press), 41-58.

1996. “Beneath a Precipice. An Interview with Clarence Major” (with Larry McCaffery), in Some Other Frequency. Interviews with Innovative American Authors, ed. L. McCaffery (Philadelphia: University of Pennsylvania Press), 247-264.

1998. “Journey to Chaos: Samuel Beckett's Early Fiction,” in Federman A to X-X-X-X. A Recyclopedic Narrative, eds. L. McCaffery, Th. Hartl and D. Rice (San Diego: San Diego State University Press), 166-167.

1999. “Jackson Pollock and John Cage. Are They the American Avant-Garde's Binary Mega Star?” in Telling It Slant. Polish Insights into American Culture and Literature, ed. M. Wilczyński i M. Zapędowska (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM), 151-171.

2001. “’I Follow My Eyes’: An Interview with Clarence Major” (with Larry McCaffery), in Clarence Major and His Art, ed. B. W. Bell (Chapel Hill: University of North Carolina Press), 77-98.

2001. “’O say can you see...’: The Changing Colors and Contours of Old Glory,” in Local Colors of the Stars and Stripes, ed.. M. Wiszniowska (Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika), 37-55.

2009. “John Cage: Towards a Poetics of Interpenetration and Non-Obstruction,” in American Literature in Studia Anglica Posnaniensia 1968-2008, ed. J. Semrau (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM), 133-142.

2009. “Czy można zadekretować patriotyzm?” in Słowa i metody. Księga dedykowana profesorowi Jerzemu Święchowi, ed. A. Kochańczyk, A. Niewiadomski and B. Wróblewski (Lublin: Wydawnictwo UMCS), 357-368.

2010. “Tłumacz po słowie,” in Raymond Federman, Podwójna wygrana jak nic (Double or Nothing), trans. J. Kutnik (Kraków: Korporacja Ha!art), I-VIII.

2013. “(W) co grają słowa Cage'a,” in Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a, ed. M. Grajter (Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi), 15-30.

2013. “Granie na losie. Rozmowa z Jerzym Kutnikiem,” in Ł. Marcińczak, Świat trzeba przekręcić (Lublin: Norbertinum), 369-390.

2015. “Wracając do Cage’a,” in CAGE100. Materialy z sympozjum z okazji stulecia urodzin Johna Cage’a, ed. J. Kutnik (Lublin: Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”), 7-10.

2015. “O Cage’u, muzyce i świętości z Lindą Hirst,” in CAGE100. Materialy z sympozjum z okazji stulecia urodzin Johna Cage’a, ed. J. Kutnik (Lublin: Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”), 2015, 253-256.

2023. “Preface: Cage100 / CAGE111,” in CAGE111: A 2012 John Cage Symposium, ed. J. Kutnik (Vienna: Invisible Starfall Books), 1-6.

2023. “On Cage, Music, and Holiness: A Conversation with Linda Hirst,” in CAGE111: A 2012 John Cage Symposium, ed. J. Kutnik (Vienna: Invisible Starfall Books), 209-213.

IV. Publications in periodicals:

1978. Review of Jerome Klinkowitz's The Life of Fiction, Kwartalnik Neofilologiczny, 25, 4, 513‑515.

1979. “Fiction Collective,” Literatura na Świecie, 5, 266‑ 281.

1979. Review of Teresa Kieniewicz's Recepcja literatury amerykańskiej w dwudziestoleciu międzywojennym, Pamiętnik Literacki, 2, 394‑399.

1979. “Thomas McGuane: Koniec gry - i co dalej?” Literatura na Świecie, 8, 278‑293.

1979. “Vonnegut in Poland,” American Examiner, 6, 3, 33‑44.

1980. “Innovative American Fiction,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 1980, 101‑110.

1980. “O'Hara in Poland,” John O'Hara Journal, 2, 2, 22‑30.

1980. “On the Modern Element in Modern Literature: A Postmodern Stance,” Kwartalnik Neofilologiczny, 27, 4, 385‑396.

1980. Review of Manfred Puetz’s The Story of Identity, Kwartalnik Neofilologiczny, 27, 4, 482‑484.

1980. “1979 – dobry rok dla awangardy,” Literatura na Świecie, 12, 290‑297.

1982. “Co słychać u Kurta Vonneguta,” Literatura na Świecie, 1, 354‑359.

1982. Review of Gabinet luster. Krótka proza amerykańska 1961-1977, Literatura na Świecie, 5‑6, 330‑333.

1982. “Art, Performance, and Postmodern Culture,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 1982,      49‑64.

1982. “Od Poe’a do Vonneguta: Historia science fiction w USA,” Akcent, 3, 64‑74.

1983. “Borges i przypadki amerykańskie,” Akcent, 2, 28‑43.

1984. “’Nowe’ Niemcy: Księga pytań,” Literatura na Świecie, 1, 286‑289.

1984. “Charles Olson and Frank O'Hara: The Poetics of Action,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 1984, 89‑100.

1984. “Raymond Federman: Co ja tutaj robię?” Literatura na Świecie, 9, 185‑192.

1984. “Pisarz jako medium. Rozmowa z Ronaldem Sukenickiem,” Literatura na Świecie, 9, 263‑272.

1984. “Gilbert Sorrentino: Słowa i rzeczy to różne rzeczywistości,” Literatura na Świecie, 9, 273‑279.

1984. “Mini-pisarstwo Kennetha Gangemiego,” Literatura na Świecie, 9, 350‑356.

1987. Review of Wayne B. Stengel's The Shape of Art in the Stories of Donald Barthelme, South Atlantic Quarterly, 86, 1, 83‑84.

1987. “Dlaczego Portnoy?” Akcent, 3, 140‑143.

1988. “Kariera Jerzego Kosińskiego,” Akcent, 3, 105‑112.

1991. “Stephen Dixon,” Akcent, 2-3, 78-79.

1991. “Performance i postmodernizm w literaturze amerykańskiej,” Akcent, 4, 49-57.

1991. “Swobodne interpenetracje John Cage’a,” Magazyn Artystyczny, 8, 14-21.

1992. “John Cage: Towards a Poetics of Interpenetration and Non-Obstruction,” Studia Anglica Posnaniensia, XXIV, 67-78.

1993. “John Cage i rock,” Gazeta Wyborcza-Gazeta w Lublinie, September 22, 4.

1994. “’I Follow My Eyes’: An Interview with Clarence Major” (with Larry McCaffery), African American Review, 28, 1, 121-138.

1995. “Dzieło zniszczenia. Rozmowa z Raymondem Federmanem,” Nowy Nurt, 17, 3-5.

1996. “Cage/Context/(Pre)Text,” Akcent, 1, 124-129.

1996. “Johna Cage’a coś i nic,” Literatura na Świecie, 1-2, 43-61.

1996. “John Cage. Kalendarium życia i twórczości,” Litratura na Świecie, 1-2, 290-309.

1996. “John Cage w Internecie,” Literatura na Świecie, 1-2, 315-319.

1996. “Postmodern Language-centered Writing and the Question of Ideology: A Polish Perspective,” Journal of American Studies in Turkey, 4, 3-13.

1998. “Współczucie dla grzeszników,” Tygodnik Powszechny, 17, 12.

1998. Review of Eric T. Dean’s Shook over Hell. Post-Traumatic Stress, Vietnam, and the Civil War, American Studies In Europe, 41, 27-28.

1999. “The Declaration of Independence in Poland,” The Journal of American History, 4, 1385-1388.

2002. “Czarna sztuka,” Akcent, 1-2, 234-246.

2005. “The Wrong Way Up, or How to Take the Postmodern Turn,” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie, 1, 39-56.

2006. “Twarze Ameryki,” Akcent, 1, 168-173.

2006. “Kiedy sztuka trafia do klozetu,” Akcent, 2, 151-165.

2007. “An Overview of the History of African American Art,” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie, no. 3, 173-203.

2012. “Niezdeterminowanie.” Akcent, 1, 100-101.

2012. „John Cage pisał jak z nut,” Akcent, 4, 159-166.

2012.”Cisza nie istnieje,” Gazeta Wyborcza-Lublin, 24 February, 8-9.

2016. “W poszukiwaniu centrum – stolice kulturalne nowożytnego świata. Część pierwsza: europejska perspektywa historyczna” (with Edyta Frelik), Akcent, 3, 34-46.

2016. “W poszukiwaniu centrum – stolice kulturalne nowożytnego świata. Część druga: amerykańskie korzenie posthistorycznego myślenia o sztuce”(with Edyta Frelik), Akcent, 4, 17-29.

2017. “Man Ray ≠ Marcel Duchamp”(with Edyta Frelik), Nowa Dekada Krakowska, 6, 75-83.

2019. “Warto spojrzeć przez inne okno. Po lekturze antologii Piotra Sommera,” Akcent, 2, 184-190.

2019. “Mój Odlot Fajfera,” Nowa Dekada Serwis Krytyczny, Zima 2019, http://nowadekada-online.pl/jerzy-kutnik-sylwia-mieczkowska-zenon-fajfer-odlot.

2021. „Subiektywnie i z boku,” Akcent, 3, 171-175.

V. Translations:

1. Novels:

1991. Stephen Dixon, Śmiecie ( Garbage). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

1992. Stephen Dixon, Za późno ( Too Late). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

1993. Ed McBain, Heroina ( The Pusher). Warszawa: Da Capo.

2010. Raymond Federman, Podwójna wygrana jak nic (Double or Nothing). Kraków: Korporacja Ha!art.

2. Essays:

1986. Marjorie Perloff, “’Surowe’ i ‘gotowane’” (“The Raw and the Cooked”), Literatura na świecie, 7, 60‑73.

1986. Marjorie Perloff, “Dzień, w którym umarł Frak O’Hara” (“The Day Frank O'Hara Died”), Literatura na świecie, 7, 209‑224.

1996. John Cage, “Defense of Satie,” Literatura na świecie, 1-2, 33-43 (with Dotoa Janowska).

2012. Margaret Leng Tan, “Zabawka to zabawka to (nie) zabawka” (“A Toy Is a Toy Is (Not) a Toy”) (with Mateusz Durczak), Akcent, 3, 156-160.

3. Short fiction and poetry:

1979. Walter Abish, “(Uni)formy życia. Studium ekstazy” (“Life Uniforms”), Literatura na świecie, 5, 282‑294.

1979. Steve Katz, “Dwie gawędy nadmorskie” (“Two Seaside Yarns”), Literatura na świecie, 5, 296‑301.

1991. Stephen Dixon, “Goście” (Guests”), Akcent, 2-3, 61-63.

1991. Stephen Dixon, “Mówi” (“Said”), Akcent, 2-3, 65-69.

1991. Stephen Dixon, “Niewłaściwe słowa” (“Wrong Words”), Akcent, 2-3, 65-69.

1991. Stephen Dixon, “Łożysko” (“Eating the Placenta”), Akcent, 2-3, 69-78.

2012. John Cage, “Jak podawać, kopać, upadać i biegać” (“How to Pass, Kick, Fall and Run”) (with Mateusz Durczak), Akcent, 1, 19, 30, 41, 56, 63, 86, 92, 96-99, 101, 157.

2012. John Cage, “Niezdeterminowanie” (“Indeterminacy”) Akcent, 2, 2012, 167-170. (with Magdalena Jung).

2015. Gordon Mumma, “5 obrazków re John Cage” (“5 vignettes re John Cage”), in CAGE100. Materialy z sympozjum z okazji stulecia urodzin Johna Cage’a, ed. J. Kutnik (Lublin: Ośrodek Międzykulturowych   Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”), 257-260.

VI. Creative writing:

1994. “The Critic as Correspondent. Writing Through Richard Martin's Letters to Jerzy Kutnik, 1985-1994,” Near Encounters. Festschrift for Richard Martin, eds. H. Berressem and B. Herzogenrath (Frankfurt am Main: Peter Lang), 179-186.

2021. “Strzepki z języka,” eleWator. Kwartalnik literacko-kulturalny, 2-4, 52-55.

Radio and television appearances:

1993. “Brzmienie ciszy” (with Marzanna Grdeń), tv documentary, Pegaz, Telewizja Polska, 30 mins.

1998. “John Cage: kto to jest?” (with Halina Bieniaszkiewicz), radio documentary, Polskie Radio Lublin, 30 min.

2010. “O liberaturze” (with Ewa Hadrian), Afisz - Magazyn kulturalny, TVP Lublin, 7 mins.

2011-2012. “Rok Johna Cage’a w Lublinie” (“John Cage Year in Lublin”), conceived and organized in co-operation with Jan Bernad, artistic director of Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża,” Lublin.

2013. “Rok Johna Cage’a: Wszystko jest możliwe” (with Maria Brzezińska), Polskie Radio Lublin, 20 mins.

2015. “Porażeni słowem,” Afisz - Magazyn kulturalny, TVP Lublin, 9 mins.

Conferences organized:

1993. “John Cage. Dni ciszy,” Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa (as part of “John Cage. Days of Silence” festival).

1994. “Re-Visioning-Democracy. America and Europe,” Puławy (biennial PAAS conference).

1998. “Teaching American Studies in Central and Eastern Europe,” Puławy.

1999. “Teaching American Studies Through Film,” Puławy.

2000. “Art Matters in American Studies,” Puławy.

2001. “American Icons,” Puławy.

2012. “CAGE100,” Lublin (as part of “The John Cage Year”).

2015. “Wordstruck: American Artists as Readers, Writers and Literati,” Lublin (Terra Foundation for American Art Academic Program grant project)

Invited lectures, presentations and panels:

1978. “Vonnegut in Poland,” University of Michigan, Ann Arbor, Michigan; Lock Haven State College, Lock Haven, Pennsylvania; California State College, California, Pennsylvania.

1985. “The Uprooted Generation: Polish Fiction in the 1970s,” Simon's Rock of Bard College, Great Barrington, Massachusetts; Colby College, Waterville, Maine; University of New Orleans, New Orleans, Louisiana; Saginaw Valley State College, University Center, Michigan; University of Colorado, Boulder, Colorado.

1988. “Tradition and the Present in Polish Literature,” Beijing Foreign Studies University, Beijing, China.

1997. “Ideological Implications of Post-Modern Language-Oriented Writing in America and Poland,” RWTH-Aachen, Aachen, Germany.

2002. “The American flag as Icon,” University of Canterbury, Christchurch, New Zealand.

2003. “Painted City,” Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

2006. “Sztuka afroamerykańska. Źródła i inspiracje – od afrykańskich korzeni do postmodernizmu,” Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.

2008. “O amerykańskim postmodernizmie,” Małopolski Instytut Kultury, Kraków.

2009. “Malarze miast amerykańskich,” Muzeum Narodowe, Kraków.

2010. “Wielkie muzea Nowego Jorku,” Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.

2010. “Liberatura” (with Katarzyna Bazarnik, Zenon Fajfer and Adam Poprawa), Festiwal Conrada, Kraków.

2011. “Czas na liberaturę,” Dom Kultury LSM, Lublin.

2012. “John Cage – artysta przełomowy,” Letnia Akademia Filmowa, Zwierzyniec.

2016. “Mark Rothko, Robert Motherwell and Ad Reinhardt and the Question of Poetry,” JFK    Institut, Freie Universitat, Berlin.

2016. „Tłumaczenie (się) Ameryki,” Muzeum Lubelskie, Lublin.

2019. “’I read the news today, oh boy’: Songs Inspired by Newspapers and Magazines,” The American Media, America in the Media, UMCS, Lublin, May 23, 2019.

Conference presentations abroad:

1988. “Ronald Sukenick and Stanley Fish: Towards an Esthetics of Experience,” Symposium on Postmodernism: After the New Criticism and Nouvelle Critique, Stockholm University, Stockholm, Sweden.

1988. “On John Cage,” Sixth International Conference on Literary Theory, University of Hong Kong, Hong Kong.

1989. “Experience and (as) Language in Postmodern American and Polish Literature,” Conference of the International Association of University Professors of English, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland.

1990. “’Where Do These Words Come From’: Experience and (as) Language in Ronald Sukenick's Fiction,” Conference on Autobiography and the Avant‑Garde, Johannes Gutenberg University, Mainz, Germany.

1995. “The Avant-garde and Counterculture in the Sixties,” The Czech and Slovak Association for American Studies Colloquium on The American 1960s, Palacky University, Olomouc, Czech Republic.

1996. “John Cage's Autobiographical Discourse,”  Third Biennial Conference of the Romanian Society for English and American Studies, Ovidius University, Constanta, Romania.

1997. “Ideological Implications of Post-Modern Language-Oriented Writing in America and Poland,” British, Irish and American Studies International Conference, University of Timisoara, Timisoara, Romania, May 1997.

2002. “Uses of the American Flag as an Icon by Non-Americsans,” Biennial EAAS Conference, Bordeaux, France.

2004. “Violence and Tragedy: A Comparative Study of Commemorative Sites” (with Maureen Montgomery), workshop, Biennial EAAS Conference, Prague, Czech Republic.

2005. “The Wrong Way Up, or How to Take the Postmodern Turn,” The Seventh International Tartu Conference on North American Studies, Tartu, April 2005.

2009. “Artistic Responses to World War Two and the Cold War in the Work of John Cage and Jasper Johns” (with Edyta Frelik), The Artist Under the Microscope - Postwar Conference, Ustinov College, University of Durham, Durham, UK.

2010. “Artistic Responses to Fin-de-Siècle Decadence in the Work of Marsden Hartley and Thomas Hart Benton” (with Edyta Frelik), “Transatlantic Decadence in Art and Literature,” Centre for Studies in Literature University of Portsmouth, Portsmouth, UK.

2011. “’A painting should not mean but be’: Ad Reinhardt’s Dialectics of Image and Text” (with Edyta Frelik), The American Imagetext Conference, School of American Studies, University of East Anglia, UK.

2012. “What Do Cage’s Words Play?” Czy cisza jest muzyką? W stulecie urodzin Johna Cage’a, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź.

2013. “Marsden Hartley’s Portrait of a German Officer: (Be)speaking the Unutterable” (with Edyta Frelik), War in the Visual Arts, University of Cork, Cork, Ireland.

2014. “Why Art Historians Need Literature: A Case Study,” The Third Annual International Conference in Paragone Studies, Quebec City, Canada.

2016. “Painter’s Last Resort: Man Ray’s Writings on Art,” Rivalry in the Arts: Paragone Studies Conference, Manchester Art Gallery, Manchester, UK.


Opracowała: Edyta Frelik